امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11932 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب خبرداد؛

تقدیراز36 اثر منتخب دراولین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت/جشنواره درمسیرتکاملی خود به سمت بین‌المللی برگزار شدن خواهدرفت/ نمایشنامه‌خوانی جزو فرهنگ ایرانیان است/به هیچ عنوان جشنواره درسال های بعد تعطیل یا فراموش نمی‌شود

خبرایران: احمد شمس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: امسال از آنجایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ سال تئاتر نامیده شده و نمایشنامه‌خوانی از نظر برخی‌ها زمینه ساز و مقدمه تئاتر محسوب می‌شود، ضرورت برگزاری جشنواره به صورت جدی‌تر تلقی شده و در دستور کار قرار گرفته است.
تقدیراز36 اثر منتخب دراولین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت/جشنواره درمسیرتکاملی خود به سمت بین‌المللی برگزار شدن خواهدرفت/ نمایشنامه‌خوانی جزو فرهنگ ایرانیان است/به هیچ عنوان جشنواره درسال های بعد تعطیل یا فراموش نمی‌شود

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت»صبح امروز اول مهر ماه با حضور«احمد شمس»رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، «فائزه درمان» معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تهران جنوب، «فربد یمنی» دبیراولین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت ،«سارا حدادی» دبیرهیأت انتخاب وداوری اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت ،«شهاب شمندری» نایب دبیر جشنواره، «بردیا حالت» مدیر اجرایی جشنواره، «سعید رضوانی» طراح پوسترجشنواره وا صحاب رسانه درساختمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزارودراین نشست خبری«احمد شمس»رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب طی سخنانی اظهارداشت: طی سالهای گذشته با همکاری دانشجویان دوستان در دانشگاه هنر و معماری و معاونت فرهنگی توانسته‌اند جشنواره نمایشنامه‌خوانی برگزار کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تصریح کرد: امسال از آنجایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ سال تئاتر نامیده شده و نمایشنامه‌خوانی از نظر برخی‌ها زمینه ساز و مقدمه تئاتر محسوب می‌شود، ضرورت برگزاری جشنواره به صورت جدی‌تر تلقی شده و در دستور کار قرار گرفته است.

شمس خاطرنشان کرد: برای اولین بار به نظر می‌آید در سطح ملی این جشنواره برگزار خواهد شد و ما فراخوان جشنواره را در سطح وسیعی منتشر شدیم و چیزی حدود 194 اثر به دبیرخانه ارسال شده که از این میان 36 اثر منتخب در قالب جشنواره اجرا و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی عنوان داشت: دستگاه‌هایی برای همکاری در این جشنواره اظهار علاقه و تمایل برای مشارکت داشتند که همین امر نشان از علاقه‌مندی جامعه ما به هنر نمایشنامه‌خوانی دارد و در این دوره داوران بسیار خوب، صاحب سبک و بنامی‌ همکاری داشتند که از این میان می‌توان به حبیب رضایی، محمد حسن معجونی اشاره کنیم.

شمس افزود: یکی از ویژگی‌های دیگر این جشنواره این است که جشنواره در سطح دانشجویی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان از دانشگاه‌های آزاد اسلامی‌ و دانشگاه سراسری کل کشور هستند.

وی درخصوص برنامه‌های دوره‌های آتی این جشنواره هم تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی‌ و مدیریت جدید، رویکرد فرهنگی پررنگ‌تری دارد و ما تا سال قبل 3 تا 4 طرح ماندگار فرهنگی ملی را به مرحله اجرا در آوردیم که شامل شعر دانشجویی و پوستر دانشجویی هم می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد تهران جنوب گفت: سال بعد هم برای برگزاری این جشنواره تلاش کنیم و فکر می‌کنم جشنواره در مسیر تکاملی خود سیر به سمت بین‌المللی برگزار شدن پیدا کند البته این امر به صورت تدریجی و در طول دوره‌های متعدد خواهد بود و ما هیچ شتابزدگی برای این امر نخواهیم داشت و نمایشنامه‌خوانی جزو فرهنگ ایرانیان است و چون با سرشت ما ارتباط دارد به هیچ عنوان تعطیل و یا فراموش نمی‌شود زیرا مثل تفکراتی که نمی‌توان نابودش کرد، از گذشته تاکنون ادامه دارد. بنابراین به عقیده من این جشنواره تداوم خواهد داشت.

فائزه درمان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تهران جنوب نیزطی سخنانی اظهارداشت: خوشحالم که این کار به همت دانشجویان و کانون تئاتر دانشگاهی انجام می‌شود و برایم باعث افتخار است که در کنار چنین افرادی کار می‌کنم و اینکه این جشنواره به قدری قوی شده که در این دوره در سطح ملی برگزار می‌شود باعث بسی خرسندی است و من خوشحالم که نمایشنامه‌خوانی جایگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ پیدا کرده و به تصویب رسیده است.

 درادامه این نشست خبری «فربد یمنی» دبیرجشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت عنوان داشت: امسال اولین دوره ملی جشنواره نیمکت برگزار می‌شود و از اوایل سال فعالیت این جشنواره آغاز شد و کارهای اجرایی آن از تیر ماه آغاز شده است و برنامه‌ریزی متولیان این امر، این بوده که تمامی‌ دانشجویان و جوانان در این پروسه فرهنگی حضور داشته باشند و به رشد تئاتر کشور بیشتر پرداخته شودو ضمن اینکه تاکنون جشنواره‌های زیادی که در زمینه نمایشنامه‌خوانی برگزار شده و این تنها جشنواره‌ای است که به صورت ملی به نمایشنامه‌خوانی اختصاص دارد .

یمنی ابرازداشت: نمایشنامه‌خوانی در سایرجشنواره‌ها به عنوان بخش جنبی جشنواره برگزار می‌شد اما ما این رویکرد را ایجاد کردیم تا جشنواره‌ای ویژه این بخش برگزار کنیم و به این شاخه از هنر توجه بیشتری داشته باشیم.

وی یادآورشد: موسسه فرهنگی مکتب تهران، بانک آینده، بانک صادرات، بانک کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی‌حامیان جشنواره هستند و استودیو آکو که از بچه‌های دانشگاه تهران جنوب محسوب می‌شوند در ساخت تیزر جشنواره همکاری دارند و شرکت DHL که صادر کننده میوه به خارج از کشوراست حامی‌مراسم اختتامیه خواهد بود.

یمنی تصریح کرد: در این جشنواره از دانشگاه سراسری فردوسی مشهد و دیگر دانشگاه‌ها آثاری در جشنواره اجرا می‌شود. 28 اثر در بخش رقابتی و 8 اثر در بخش میهمان نمایشنامه‌خوانی خواهند شد. بازه زمانی جشنواره از 9 تا 12 مهر ماه است و اختتامیه آن 20 مهر ماه برپا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره ویژه مخاطبان عام برگزار می‌شود و سایت ایران کنسرت بلیت‌های جشنواره را به علاقه مندان ارائه خواهد کرد و با توجه به صحبت‌های انجام شده قرار است جدول جشنواره در سطح شهر به نمایش درآید. ضمن اینکه دانشکده هنر معماری رشته تئاتر ندارد و ما می‌خواهیم با این کار اقدامی‌انجام دهیم که این رشته راه‌اندازی شود اگر چه دانشجویان این دانشگاه در حوزه تئاتر و نمایشنامه‌خوانی فعالیت کردند.

درادامه این نشست خبری «سارا حدادی» دبیر هیات داوران جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت هم طی سخنانی اظهارداشت:    داوری آثار این جشنواره توسط حبیب رضایی و محمدحسن معجونی انجام شده و لیست کامل هیئت داوران جشنواره به زودی اعلام خواهد شد.ضمن اینکه طراحی پوستر جشنواره را نیز به آقای «سعید رضوانی» طراح با سابقه کشور انجام داده که پیش از این پوسترهای بسیاری را طراحی کرده و سال گذشته توانست رتبه سوم طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر را ازآن خود کند.

حدادی درپایان گفت: در این دوره از جشنواره نگاه ویژه‌ای به موضوع طراحی پوستر به عنوان یکی از ضعف‌های تئاتر کشور داشتیم به همین خاطر برای داوری آثار از چهره‌هایی چون مازیار تهرانی و مجید کاشانی استفاده کردیم.

بنابراین گزارش، در پایان این نشست از پوستر رسمی اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی نیمکت رونمایی شد.

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب