امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12000 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رحمت امینی خبرداد؛

تولیدمحور بودن وارتقاء کیفی اجراها مد نظرما است/ حضور5 نمایش دربخش میهمان جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه/ برگزاری 4 کارگاه آموزشی/ انتخاب نمایش برگزیده ازسوی تماشاگران

خبرایران: دبیرهنری بیست وچهارمین جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه گفت: امسال برای نخستین بار علاوه بر داوری آثار توسط هیات داوران و اعلامی اسامی برگزیدگان در مراسم اختتامیه جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه نمایش برگزیده از سوی تماشاگران را نیز خواهیم داشت
تولیدمحور بودن وارتقاء کیفی اجراها مد نظرما است/ حضور5 نمایش دربخش میهمان جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره ماه/ برگزاری 4 کارگاه آموزشی/ انتخاب نمایش برگزیده ازسوی تماشاگران

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری بیست‌ وچهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه صبح امروز 5 مهرماه  با حضور«رحمت امینی» دبیرهنری بیست‌ وچهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، «محمد زرویی نصرآبادی» دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه و اصحاب رسانه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار و دراین نشست خبری «رحمت امینی» دبیر هنری بیست‌ وچهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه اظهارداشت: از تاکیدات مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، تقویت مبانی علمی و اجرایی گروه‌های تئاتر در استان‌هاست. این حرکت از 4 سال گذشته شروع شد و امروز شاهد ثمرات آن هستیم. تولید محوری در صدر برنامه‌های ماست و همواره اعلام کردیم که هر استانی که بخواهد تولید تئاتر داشته باشد ما با جان و دل از ایشان حمایت خواهیم کرد.

دبیرهنری بیست‌ وچهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه تصریح کرد: برپایی کارگاه‌های آموزشی با حضور مدرسان برتر تئاتر در استان‌ها و همچنین حمایت از جشنواره‌های بومی و استانی همچون «از ایده تا بداهه»گیلان و «تیرنگ»مازنداران در راستای این رویکرد و تقویت مبانی اجرایی تئاتر در سطح کشور صورت گرفته است. امسال نیز پیش‌بینی ما مبنی بر اوج‌گیری دوباره‌ی تئاتر استان‌ها در جشنواره سراسری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری علاوه بر تولید محور بودن، ارتقاء کیفی اجراها را نیز مد نظر قرار داده است. لذا علاوه بر بحث محتوایی آثار، شکل زیبایی‌شناسانه، اجرای خلاقانه و هنرمندانه را در گزینش نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره لحاظ شده و امسال، بخش مهمان را نیز به جشنواره اضافه کردیم.

امینی عنوان داشت: دربخش میهمان پذیرای 5  نمایش خواهیم بود. خانم مریم معترف با نمایش«تاریخ انقضا» و آقایان حمید ابراهیمی با نمایش «حلقه» و ابراهیم آبادی با نمایش «پله آخر» در این بخش حاضر خواهند بود. همچنین نمایش‌های «پرونده باز» به کارگردانی رضا طاهونچی از سازمان زندان‌ها و «شعله‌های آبادان» به کارگردانی رضا بهارلو از شرکت‌ پایانه‌های نفتی ایران، دیگر آثار بخش مهمان جشنواره هستند.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته ما همایش‌های منطقه‌ای را برای انتخاب آثار برتر استانی داشتیم و امسال همچون سال گذشته این همایش‌ها به جشنواره‌های مناطق تغییر رویکرد یافتند. به دلیل نگاه کیفیت‌‌گرایی، تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در جشنواره‌های سه‌گانه‌ مناطق به میزبانی شهرهای زنجان، ‌بیرجند و اهواز با هم به رقابت جدی پرداختند و در نهایت 12 اثر به جشنواره سراسری راه است.

دبیرهنری بیست‌ وچهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه یادآورشد: ما 4 کارگاه آموزشی در طول ایام برگزاری جشنواره بیست و چهارم تئاتر سوره ماه  نیزخواهیم داشت و مقوله‌‌ آموزش جزو لاینفک جشنواره تئاتر سوره ماه است. کارگاه «زیست بدن» با حضور یاسر خاسب ویژه‌ی آقایان، کارگاه «نقش و جایگاه بدن و حرکت در بازیگری» با حضور آرزو افشار ویژه‌ی بانوان، کارگاه «طراحی صحنه» با حضور پیام فروتن و کارگاه «از ایده‌های کوچک تا نمایش‌نامه‌های کوتاه» با حضور محسن رحمانی، از روز یازده تا هفدهم مهرماه پذیرای علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر حاضر در جشنواره خواهند بود که طبق برنامه‌، صبح‌ها در سالن اوستا و پلاتوی یک حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی در خصوص انتخاب نمایش برگزیده ازسوی تماشاگران هم گفت: امسال برای نخستین بار علاوه بر داوری آثار توسط هیات داوران و اعلامی اسامی برگزیدگان در مراسم اختتامیه، نمایش برگزیده از سوی تماشاگران را نیز خواهیم داشت و در بخش مناطق از حضور هنرمندان برجسته و ممتازی همچون آرش دادگر، شهرام کرمی، حسین فرخی به عنوان داور سود بردیم و در جشنواره سراسری نیز در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم از حضور 3 داور برجسته از سه نسل متفاوت بهره ببریم.

امینی افزود: آنچه مشخص است این‌که، به طور حتم، داوران جشنواره‌های مناطق در ترکیب هیات داوری جشنواره‌ سراسری، حضور نخواهند داشت.

محمد زرویی نصرآبادی دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه در ادامه‌ این نشست خبری اظهارداشت: فراخوان جشنواره‌ بیست و چهارم تئاتر سوره ماه با تاکید به سه اصل دانش، اخلاق و ایمان سال گذشته منتشر شد و در نهایت در زمان پایان مهلت فراخوان در اردیبهشت‌ماه سال جاری تعداد 580 متن نمایشی به دبیرخانه ارسال شد. ازاین تعداد، 205 اثر متقاضی حضور از تهران و 382 متن از استان‌ها بودند.

وی اضافه کرد: بعد از بازخوانی و ارزشیابی این متون توسط آقایان سعید کشن فلاح، شهرام کرمی، حسینعلی شوندی و توحید معصومی، 51 متن از تهران و 86 اثر از شهرستان‌ها برای بخش بازبینی انتخاب شدند. در ادامه و با بازبینی این آثار، 30 اثر به جشنواره‌ها‌ی مناطق در شهرهای زنجان و بیرجند و اهواز راه یافته و به رقابت پرداختند.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه ابرازداشت: در نهایت نیز 12 نمایش برتر و برگزیده از مناطق به جشنواره سراسری معرفی شدند. همچنین در تهران نیز بعد از بازبینی آثار آماده شده، تعداد 9 اثر شایسته حضور در این جشنواره اعلام شدند تا جدول اجرای آثار بیست‌و چهارمین جشنواره تئاتر سوره ماه با 21 نمایش در بخش رقابتی و 5 نمایش در بخش مهمان بسته شود.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر تماشاخانه‌‌‌های ماه و مهر و تالار اندیشه؛ سالن پلاتو مرکزی دانشکده سینما تئاتر نیز در اختیار ما قرار گرفت تا به ‌نوعی جشنواره را در بیرون از حوزه هنری تعمیم دهیم. همچنین جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه افزود: مبلغ 210 میلیون تومان بودجه‌ی کل برگزاری جشنواره‌های مناطق و سراسری در قالب کمک‌ هزینه و جوایز است که از این میزان مبلغ 60 میلیون تومان برای جوایز برگزیدگان جشنواره‌ سراسری و 90 میلیون تومان برای کمک هزینه به 21 گروه نمایش راه یافته به این رویداد در نظر گرفته‌ شده.

زرویی نصر‌آبادی در پایان گفت: حوزه هنری نهاد قدرتمندی است که می تواند امکانات و تسهیلات کم‌نظیری را در اختیار گروه‌های نمایشی قرار دهد. اجرای عمومی آثار برگزیده، چاپ نمایش‌نامه‌های منتخب و حمایت همه جانبه از هنرمندان جوان از جمله اهداف این مرکز هنری و انقلابی است. ضمن انکه در تلاشیم تا سه اثر برگزیده جشنواره تئاتر سوره ماه را به صورت تله تئاتر ضبط کنیم.

بنابراین گزارش، بیست‌ وچهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه از روز 11 تا 17 مهرماه جاری با رقابت 21 گروه نمایشی از تهران و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب