امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12018 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیردوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشوراعلام کرد؛

نمایش 180 اثر از 75 طراح مستقل در زمینه بسته‌بندی/شناسایی بسته‌بندی‌های موفق در بازار/ توجه به طراحی محصولات مورد استفاده خودمان وصادرات

خبرایران: ایمان آل مظفر دبیر نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشورگفت: تیمی در وب‌سایت بسته‌ها مشغول به فعالیت است که بسته‌بندی‌های موفق را در بازار شناسایی می‌کند و از طراحان آن‌ها برای نمایش آثارشان در وب‌سایت دعوت می‌کند.
نمایش 180 اثر از 75 طراح مستقل در زمینه بسته‌بندی/شناسایی بسته‌بندی‌های موفق در بازار/ توجه به طراحی محصولات مورد استفاده خودمان وصادرات

به گزارش خبرنگارخبرایران، دومین نشست خبری نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور صبح امروز دوشنبه ۶ مهرماه با حضور «ایمان آل مظفر» دبیر و مدیر مسوول این نمایشگاه و گروه مشاوران متشکل از «بهرام کلهرنیا»و «امرالله فرهادی» و اصحاب رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزار ودراین نشست خبری «ایمان آل مظفر» دبیر و مدیرمسوول سایت بسته‌ها اظهارداشت: 180 اثر از 75 طراح مستقل در زمینه بسته‌بندی و همچنین آژانس‌های تبلیغاتی در این دوره به‌نمایش گذاشته می‌شود. آمار نشان می‌دهد که استقبال خوبی از طرف طراحان شده است. نمایشگاه 17 مهرماه افتتاح می‌شود و 10 روز ادامه خواهد داشت. در روز افتتاحیه به‌روزرسانی نسخه جدید وب‌سایت «بسته‌ها» را همراه با نمایش بهترین آثار و ارتباط با خالقان اثر خواهیم داشت. آموزش و پژوهش نیز به‌عنوان مهمترین دغدغه این حوزه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آل مظفرتصریح کرد: تیمی در وب‌سایت بسته‌ها مشغول به فعالیت است که بسته‌بندی‌های موفق را در بازار شناسایی می‌کند و از طراحان آن‌ها برای نمایش آثارشان در وب‌سایت دعوت می‌کند. ما با همین روش، بسیاری از طراحان را دعوت کرده‌ایم. آنچه باید در وهله اول مورد توجه قرار گیرد، این است که باید به طراحی محصولات مورد استفاده خودمان که در آن‌ها اصلا به مخاطب احترام گذاشته نمی‌شود، توجه و این معضل را حل کنیم و بعد به فکر صادرات باشیم.

امرالله فرهادی گرافیست، مدرس دانشگاه و عضو گروه مشاوران این نمایشگاه - نیز در این نشست با بیان این‌که مخاطبان این آثار فقط طراحان گرافیک و بسته‌بندی نیستند، گفت: باید این رشته را برحسب نیاز مخاطب کاربردی کنیم و به طراحان گرافیک بگوییم که طراحی بسته‌بندی چرا این‌قدر دچار کم‌توجهی شده است. یکی از پیچیده‌ترین و کامل‌ترین بخش‌های گرافیک که یک طراح می‌تواند در آن فعالیت داشته باشد، طراحی است. بنابراین نباید این‌قدر از آن دوری کنند. چه اشکالی دارد که یک طراح، متخصص طراحی بسته‌بندی باشد. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی دسترسی خوبی در اختیار این طراحان قرار داده که می‌توانند بدون کپی کردن و با الهام از آثار موفق در این زمینه، اثری ارائه کنند.

وی ادامه داد: ما در این زمینه، دو خلأ بزرگ داریم، یکی نظام آموزشی است؛ در دانشکده‌های گرافیک در پایان چهار سال، یک درس با عنوان طراحی بسته‌بندی و تبلیغات به دانشجویان ارائه می‌شود که تنها بحث آموزشی در این زمینه است. خلأ دوم نیز تولیدکنندگان هستند؛ به‌جز چند تولیدکننده قدیمی که با مطالعات به جایگاه خاصی در این زمینه رسیده‌اند، بیشتر تولیدکنندگان ما به بازار نگاه می‌کنند و از طراح می‌خواهند کپی یک اثر را به آن‌ها تحویل دهد. با این حساب طبیعتا در نمایشگاه‌هایی که تا امروز دیده‌ایم طراحی بسته‌بندی جزو مهجورترین بخش‌ها بوده است. سفارش‌دهندگان ما باید از سفارش کپی‌کاری دست بکشند و این کار را به طراحان حرفه‌ای سفارش بدهند.

بهرام کلهرنیا مدرس دانشگاه و عضو گروه مشاوران این نمایشگاه - نیز با بیان این‌که باید بدانیم در زمینه طراحی بسته‌بندی در کجای دنیا ایستاده‌ایم، گفت: این پرسش‌ها مطرح می‌شود که بسته‌بندی ما در ارائه محصولات چه نقشی بازی می‌کند و آیا در این زمینه سهم و نگرش ملی داشته‌ایم؟ آیا این بخش از طراحی‌های ما کاراکتر قابل فهم و منطقی دارد؟ شاید لازم است کارشناسانی با تفکرات جدید به این عرصه وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: ریخت بسته‌بندی محصولات ما عقب‌مانده و زشت است. ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که از طراحی‌های یک طراح خوب استقبال کنیم و پیشنهادهای او را بپذیریم. تفاوت دیدگاه بین طراحان و سفارش‌دهندگان در این زمینه بسیار زیاد است. برای رسیدن به یک نقطه مشترک فکری، دشواری داریم. سفارش‌دهندگان ما درباره محصولات اطلاع دارند، اما درباره روش ارائه آن، بازار و مخاطب چیزی نمی‌دانند. ما به نیروی متراکم و با عزم و اراده در این حوزه نیاز داریم. دریغ از یک برگ کاغذ به‌مثابه پژوهش و متن که در این زمینه تعریف شده باشد. ما هنوز الفبای مقدماتی این موضوع را هم نچیده‌ایم.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: سفارش‌دهندگان از کار با طراحان جوان و بدعت‌گذاری در این زمینه می‌ترسند. برای همین است که اندیشه‌های نو و جامعه جوان به ناچار از چرخه طراحی در محصولات تولیدی کنار گذاشته می‌شوند.

بنابراین گزارش، درپایان این نشست خبری، از پوستر اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور رونمایی شد. این نمایشگاه از 17 تا 27 مهرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب