امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12030 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست خبری نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران برگزارشد

خبرایران: نشست خبری اعلام فراخوان نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران صبح دوشنبه، 6 مهرماه در سرای اهل قلم برگزار شد.
نشست خبری نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران برگزارشد

به گزارش خبرایران، نشست خبری اعلام فراخوان نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران صبح دوشنبه، 6 مهرماه با حضور «مجید غلامی‌جلیسه» مدیرعامل خانه کتاب،« افشین داورپناه» معاون فرهنگی و «کامران افشارمهاجر» دبیر سالانه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این نشست غلامی‌جلیسه گفت: طی سال‌های گذشته جشنواره‌های متعددی در حوزه کتاب را شاهد بودیم و اتفاقات خوبی به صورت دولتی و غیردولتی در این قالب انجام شده و خانه کتاب متولی چندین جشنواره از این دست بوده است که با تفویض برخی از این جوایز تصمیم گرفتیم خلأهایی که در حوزه کتاب به چشم می‌خورد را با نگاه جشنواره‌ای اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که کمتر به آن پرداخته شده، فیزیک کتاب است که جشنواره‌ها تاکنون به محتوای علمی کتاب می‌پرداختند، جشنواره‌هایی مثل کتاب سال دانشجویی، جشنواره فارابی، کتاب سال و ... شکل کتاب در اولویت نبود.

غلامی‌جلیسه ادامه داد: با نگاهی به گذشته کتاب می‌بینیم که هر چند اتفاقات خوبی به عنوان مثال در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان در برخی حوزه‌ها رخ داده، اما اغلب چندان توجهی به طراحی کتاب نشده است.

وی با اشاره به نقش مؤثر شکل ظاهری کتاب در جذب مخاطب گفت: این موضوع در جذب مخاطب و اقتصاد نشر اهمیت ویژه‌ای دارد و شاید برخی معتقد باشند، هزینه‌ها افزایش می‌یابد، این یک اصل است که در دنیا به آن پرداخته می‌شود و المان‌های دیگری نیز در جذب مخاطب و مطالعه کتاب نظیر صحافی، نوع کاغذ، فونت و ... نقش دارند؛ از این رو در این حوزه‌ها همواره خلأهایی به چشم می‌خورد.

غلامی‌جلیسه تصریح کرد: در حوزه دین، کتاب‌ها از کیفیت ظاهری خوبی برخوردار نیستند و در حوزه دانشگاهی نیز همین طور است؛ از این رو به این نتیجه رسیدیم که باید توجه مخاطبان، ناشران و ... را به شکل ظاهری کتاب جلب کنیم؛ چرا که هزینه برای شکل ظاهری کتاب، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری جدی برای کتابخوانی به حساب می‌آید.

مدیرعامل خانه کتاب اظهار کرد: با برگزاری این سالانه، اتفاق مبارکی را در هفته کتاب شاهد خواهیم بود که انگیزه‌ای هم برای ناشران و هم گرافیست‌ها و هنرمندان ایجاد خواهد کرد و این افراد این امکان را پیدا می‌کنند که دیده شوند و در امتداد این سالانه، استانداردهای مطلوب برای شکل ظاهری کتاب در اختیار تولیدکنندگان کتاب قرار می‌گیرد که در سال‌های آینده شاهد شکل ظاهری بهتر کتاب‌ها باشیم.

 

افشارمهاجر: ظاهر کتاب با لوکسی آن متفاوت است

کامران افشارمهاجر در ادامه این نشست گفت: این نخستین گامی است که درباره ظاهر و فیزیک کتاب، برنامه‌ای با عنوان سالانه برنامه‌ریزی و طراحی شده که امیدواریم سودمند باشد، اما باید گفت که ظاهر کتاب با لوکسی آن متفاوت است و از واژه جشنواره پرهیز شد، چون اتفاقات نازل‌تری طی سال‌های اخیر با عنوان جشنواره برگزار شده بود از این رو بنا بر این شد که عنوان سالانه انتخاب شود.

وی افزود: وقتی کتابی درباره مخاطبی ویژه مانند سینما چاپ می‌شود، حروف و فونت‌های مورد استفاده در کتاب‌های مذهبی برای آن کاربردی ندارد؛ از این رو باید منطق صفحه‌آرایی و حروف آن رعایت شود و طراحی کتاب دانشی است که باید مورد توجه قرار گیرد که این موضوع برای کتاب‌های بزرگسال چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ از این رو جنبه‌های گوناگون طراحی کتاب در سالانه بررسی می‌شود و اگر استمرار داشته باشد، سبب افزایش کیفیت ظاهری کتاب خواهد شد.

افشارمهاجر در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره اختصاص بخش ویژه به کتاب‌های قرآن بیان کرد: در این سالانه قرار است جنبه‌های ویژه طراحی کتاب‌ها را مورد بررسی قرار دهیم که یکی از این بخش‌ها قرآن است و می‌تواند از جنبه‌های فیزیک، صحافی، تذهیب، رنگ‌های مورد استفاده در آن و ... بررسی شود که در نخستین سالانه محدودیت موضوعی نداریم و قرآن‌ها هم با ارسال ناشران داوری می‌شوند، اما در سالانه بعد شایسته است بخش ویژه‌ای را به قرآن اختصاص دهیم.

 

داورپناه: سالانه هنر طراحی کتاب ایران هفته کتاب افتتاح می‌شود

 

افشین داورپناه، معاون فرهنگی خانه کتاب نیز در ادامه این نشست گفت: افتتاحیه این سالانه در هفته کتاب است که نمایشگاهی از آثار برگزیده به مدت یک هفته به نمایش گذاشته می‌شود و زمان فراخوان نیز تا 25 مهرماه است و به دلیل اینکه سال اول برگزاری است، زمان‌بندی آن محدود بوده و کتاب‌های سه سال اخیر یعنی 91، 92 و 93 داوری می‌شوند.

وی درباره اهمیت این جایزه بیان کرد: مشکلات نشر، مشکلات درهم‌تنیده و پیچیده‌ای است و در رابطه با فروش پایین کتاب یکی از مسائل مهم، طراحی آن است که اهمیت دارد و به نظر می‌رسد این موضوع شیءوارگی است، به این معنی که کتاب به منزله شیء تلقی می‌شود که صرفاً با هدف برد و فروش بیشتر در بازار عرضه می‌شود.

داورپناه ادامه داد: در طراحی کتاب، با موضوع کتاب‌های دکوری یا لوکس مواجه هستیم که که با بَزَک کردن کتاب و بازاری شدن آن مورد توجه قرار گرفته و ناشران به این سمت رفته‌اند و هدف‌شان فقط چاپ کتاب است و به طراحی و شکل آن اهمیتی نمی‌دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: 50 کتاب را به صورت تصادفی انتخاب و بررسی کردیم که از نظر فونت مناسب نیستند که این موضوع در بازار آشفته کتاب مناسب نیست.

داورپناه درباره اعضای هیئت علمی این سالانه گفت: 5 نفر متخصص در حوزه گرافیک در هیئت داوری قرار دارند و 4 نفر دیگر شامل دو نفر ناشر به نمایندگی از ناشران کودک و بزرگسال و دو نویسنده کودک و بزرگسال حضور دارند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب