امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12082 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

استفان هانکه اعلام کرد؛

اتریش باید از فرصتهای به وجود آمده در سایه رفع تحریم ها برای همکاری با ایران استفاده کند/ زمان حال مناسب ترین زمان برای ایجاد بزرگترین توسعه در صنعت نفت و گاز ایران است

خبرایران: استفان هانکه، نماینده شرکت OMV اتریش گفت: اتریش باید از فرصتهای به وجود آمده در سایه رفع تحریم ها و تمایل شرکت های بزرگ جهان برای ایجاد همکاری با ایران به نفع صنعت نفت خود به بهترین شکل بهره مند شود.
اتریش باید از فرصتهای به وجود آمده در سایه رفع تحریم ها برای همکاری با ایران استفاده کند/ زمان حال مناسب ترین زمان برای ایجاد بزرگترین توسعه در صنعت نفت و گاز ایران است

به گزارش خبرایران، ستفان هانکه، نماینده شرکت OMV اتریش طی یک ارائه با موضوع فناوری های ازدیاد برداشت در دومین همایش فرصت های فناورانه صنعت نفت و گاز ایران اظهارداشت: زمان حال، مناسب ترین زمان برای ایجاد بزرگترین توسعه در صنعت نفت و گاز ایران است و این کشور باید از فرصتهای به وجود آمده در سایه رفع تحریم ها و تمایل شرکت های بزرگ جهان برای ایجاد همکاری با ایران به نفع صنعت نفت خود به بهترین شکل بهره مند شود.

وی گفت: شرکت های نفتی با استفاده از فناوری های روز دنیا توانسته اند هزینه های تولید را کاهش و سود ناشی از انجام فعالیت های خود را بسیار افزایش دهند و این نکته ای است که شرکت های ایرانی با به کار بردن و مجهز شدن به فناوری های مدرن دنیا می توانند از آن بهره مند شوند.

هانکه به ارائه تاریخچه ای از استفاده بهینه از فناوری در کشور رومانی اشاره کرد و گفت: این کشور از قرن نوزدهم تا به حال تولید نفت داشته و اولین کشوری به شمار می رود که توانست 257 تن نفت خام به صورت رسمی در سال 1857 تولید کند. حتی ایالات متحده آمریکا و روسیه هم در آن زمان نتوانسته بودند به این تولید دستیابند.

وی گفت: اولین پالایشگاه نفت در جهان هم در این کشور در دهه 40 قرن نوزده بنا شد و این کشور با استفاده ی به جا از فناوری های آن زمان توانست تا دهه 30 قرن بیستم میلادی بزرگترین تولید کننده نفت جهان باشد.پس بیایید این داستان را دوباره در ایران تکرار کنیم.

نماینده OMV در همایش فرصتهای فناورانه نفت و گاز ادامه داد: کاهش هزینه های تولید و بهره برداری بهتر از منابع طبیعی با توسعه فن آوری طی یک قرن و نیم گذشته امکان پذیر شده است و دیگر این سوال مطرح نیست که آیا شرکتها باید از این پیشرفت ها استفاده کنند یا خیر، بلکه سوال امروز این است: کدام شرکت و کشور زودتر این فناوری ها را به کار می بندد؟

این محقق اتریشی در ادامه به ذکر مثالهایی از تحولاتی که پیشرفت فناوری در توسعه میدانهای نفتی در نقاط مختلف به همراه داشته، پرداخت.

وی گفت: قبلا توسعه فقط در میدان های خشکی امکان پذیر بود و توسعه گران میدان ها توان دسترسی به میدان های دریایی را نداشتند، اما امروز پیشرفت فن آوری به حدی شده که شرکت های مختلف میدانهای نفتی را حتی در قطب شمال هم توسعه می دهد و سود بسیاری عاید صاحبان و سهامداران خود می کنند.

امروز این امکان به وجود آمده که میدان ها را در چندین فاز توسعه می دهند؛ یعنی، یک بار برداشت اولیه انجام می دهند و با استفاده از فناوری های ازدیاد برداشت تولید ثانویه از میدانها را صورت می دهند و گاهی اوقات هم میدان ها پس از انجام عملیات های ویژه به سومین دور تولیدمی رسند که همه ی این اتفاقات، به لطف توسعه فناوری های ازدیاد برداشت صورت می گیرد و این امر در حالی است که روز به روز هزینه برداشت از میدان هایی که قبلا دسترسی به آنها بسیار مشکل بود، کمتر می شود.

وی گفت: فناوری های ازدیاد برداشت همچنین باعث می شود تا نفت بیشتری از میدانها بیرون کشیده شود، به طوری که اگر تنها یک درصد بیشتر از نفت قابل دسترس از 60 درصد چاه های نفت جهان برداشت شود، 80 میلیارد بشکه نفت به دست خواهد آمد.

هانکه ادامه داد: با استفاده از همین فناوری ها طی 20 سال گذشته، درصد نفت قابل برداشت از میدانهایی که OMV در آنها فعالیت دارد از 34 درصد به 46 درصد افزایش پیدا کرده این یک پیشرفت چشمگیر است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب