امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12163 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند مطرح شد؛

ساخته شدن یا ساخته نشدن بناهای بلند؛ مسئله این است

خبرایران: یکی از مهم‌ترین مباحث در خصوص بناهای بلند این است که به طور کلی چنین ساختمان‌هایی باید ساخته شوند یا نیازی به ساخت آنها در کشور وجود ندارد. در صورتی که این احساس نیاز وجود دارد‌، باید به دقت بررسی شود کجا و چگونه این ساختمان‌ها احداث شوند. این موضوع مهم است که بدانیم ساختمان بلند به خودی خود نه بد است و نه خوب.
ساخته شدن یا ساخته نشدن بناهای بلند؛ مسئله این است

به گزارش خبرایران ازستاد خبری کنفرانس بناهای بلند، در نشست کارگروه تخصصی تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند که سه‌شنبه 14 مهر 1394 در سالن اجتماعات پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر محمود گلابچی دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان و استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا حافظی دبیر کارگروه معماری و شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر عبدالرضا سروقد مقدم (رییس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین­المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله) به عنوان نماینده دکتر غفوری آشتیانی عضو کارگروه تکنولوژی ساختمان، دکتر متین علاقمندان مدعو کارگروه تکنولوژی ساختمان و مدرس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدرضا علوی نماینده کارگروه اقتصاد و مالی دکتر حسین عبده تبریزی دبیر ، مهندس شادمهر راستین دبیر اجرایی و جمعی از دانشجویان دوره دکترای معماری حضور داشتند و به بحث و بررسی در خصوص موضوع‌های قابل طرح در این کنفرانس پرداختند.

دکتر گلابچی در این نشست گفت:‌ مسئله مهم و اساسی این است که توجه داشته باشیم دومین کنفرانس بناهای بلند (بلندمرتبه‌سازی) محل بسیار مناسبی است برای پرداختن به این موضوع اساسی که اصولا ما به ساخت ساختمان‌های بلند نیاز داریم یا خیر و در صورتی که به این نتیجه رسیده‌ایم که به چنین ساختمان‌هایی نیاز داریم باید در این خصوص بحث کنیم که چنین ساختمان‌هایی کجا و با چه کمیت و کیفیتی باید ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد:‌ چندی پیش بحثی در این خصوص شده بود و صحبت از ساختمان‌های بلند با 121 طبقه به میان آمد. نکته مهم این است که ساخت بناهای بلند را به خوبی بشناسیم. اینکه چنین ساختمان‌هایی چند طبقه داشته باشند و در کجا احداث شوند،‌ بحثی عمیق و مهم است. وگرنه ساخت بنای بلند به خودی خود موضوع بدی نیست. به همان نسبت که ساخت چنین ساختمان‌هایی بدون دلیل و منطق هم کاری اشتباه است و می‌تواند پیامدهای نامناسبی برای شهر در پی داشته باشد.

دبیر کارگروه تکنولوژی ساختمان تاکید کرد:‌ برگزاری دومین کنفرانس بناهای بلند می‌تواند به فعالان صنعت ساخت و ساز، محققان، پژوهشگران، مهندسان، دانشجویان و دیگر علاقمندان کمک کند تا در زمینه این‌که انتخاب ساخت بناهای بلند در کدام شهر، کدام منطقه و با چه مشخصاتی مناسب یا نامناسب است، اطلاعات مناسبی به دست بیاورند. هم‌چنین در این کنفرانس امکان معرفی بناهای بلند موفق وجود دارد. تا به این وسیله مشخص شود که ساخت ساختمان‌های بلند هم می‌تواند بد و نامناسب و هم خوب و کارآمد باشد؛ تعیین این شرایط به شرایط احداث و بررسی‌های پیش از آن بستگی دارد. این موضوع می‌تواند در قالب نشست‌های مطالعه موردی، مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که لازم است برای افزایش سطح کیفی و اطلاع‌رسانی بناهای بلند صورت بگیرد، مکاتبه و برقراری ارتباط علمی با CTBUH است. البته تا جایی که بنده اطلاع دارم این کار توسط مسئولان اجرایی کنفرانس صورت گرفته و امکان استفاده از دانش و تجربیات افراد مرتبط با این نهاد علمی برقرار است.

دکتر حافظی در این جلسه اظهار داشت: یکی از کارهایی که لازم است در دومین کنفرانس بناهای بلند به آن توجه کنیم، نمایه‌سازی است. مقاله‌هایی که از سوی علاقمندان به کنفرانس ارایه می‌شود، بهتر است به شکل مناسبی نمایه‌سازی و ارایه شود که به این وسیله استفاده بیش‌تری از مطالب مطرح شده صورت بگیرد. کار مهم دیگری که می‌توانیم در این کنفرانس به آن بپردازیم، بحث در خصوص گودبرداری و به خصوص گودبرداری‌های عمیقی است که برای ساخت برخی از بناهای بلند صورت می‌گیرد. در حال حاضر ما برای ساخت بناهای بلند بیش از ارتفاع مشخصی، قوانین و مقررات به نسبت سختگیرانه‌ای داریم. در حالی که در خصوص گودبرداری‌های عمیق قوانین خاصی وجود ندارد که به همین خاطر گودبرداری‌های خارج از اصول انجام می‌شود.

در ادامه نشست دکتر سروقد مقدم یادآور شد: اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی با توجه به اینکه مقدماتی بود و به طرح مسایل و موضوع‌های مربوط به این عرصه پرداخت، توانست مسایل را به روشنی و در قالب مناسبی ارایه کند. به عقیده من،‌ خوب است اگر پیوستگی همایش از نظر موضوعی حفظ شود و بحث‌ها گسترش یابد. برای نمونه، سال گذشته درباره ریز مسایل صحبت نشده بود، ولی می‌توانیم امسال این کار را انجام دهیم. از جمله این‌که درباره موضوع اطفا حریق در ساختمان‌های بلند صحبت شود.

دومین کنفرانس بناهای بلند(بلندمرتبه‌سازی) 30 آذر، 1 و 2 دی 94 در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب