امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12194 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا مختارپور اعلام كرد؛

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی تولید انبوه کتاب های بریل خواهد شد/ خواندن تنها منحصر به دیدن متن نیست

خبرایران: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورگفت: تا زمانی که مرجعی توانا و فعال عهده‌دار مسئولیت تولید و چاپ کتاب‌های بریل در کشور وجود نداشته باشد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی تولید انبوه کتاب های بریل خواهد شد/ خواندن تنها منحصر به دیدن متن نیست

به گزارش خبرایران، نخستین نشست تخصصی کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های سراسر کشور صبح امروز (19 مهرماه) با حضور دبیرکل، معاونین و مدیران مجموعه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و همچنین جمعی از کتابداران بخش‌های نابینایان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در ابتدا از جانفشانی‌ها و ایثار دلاورمردانی که برای حفظ مرزهای ایمانی و عقیدتی و حتی مرزهای ملی ما داخل و خارج از کشور مشغول مجاهدت هستند، به ویژه شهید سردار همدانی که امروز مقارن با تشییع پیکر این سردار بود، تجلیل کرد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن خیرمقدم به کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های سراسر کشور که در این نشست حضور داشتند، سخنان خود را با بیتی از مولانا و طرح مبحثی معرفتی آغاز کرد.

وی با اشاره به جلسات بحث شرح مثنوی مولانا طی سال‌های 76 الی 84، بیت «آينه‌ام آينه‌ام مرد مقالات نه‌ام/ ديده شود حال من ار چشم شود گوش شما» را خواند و در خصوص آن گفت: در این داستان مولانا خود را به آینه‌ای تشبیه می‌کند که گفته‌ها در صورتش هویداست، حال آنکه گفته‌ها و اندیشه‌های او تنها از راه گوش منتقل می‌شود.

مختارپور با اذعان به اینکه در جلسات بحث شرح مثنوی مولانا خود را ملزم به یافتن مبانی، مستندات و ریشه‌های قرآنی اشعار مثنوی و دیوان شمس می‌دانسته است، تصریح کرد: اکنون سئوال این است که چرا مولانا "ديده شود حال من ار چشم شود گوش شما" را به کار برده است؛ آیا ظرافتی ادبی است، یا ریشه قرآنی دارد؟

وی در ادامه برای پاسخ به این پرسش به ارائه مستنداتی از قرآن کریم پرداخت؛ مختارپور با اشاره به آیه 193 سوره آل عمران، «رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِيمَانِ أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّكُمْ » مخاطب دعوت‌های الهی را برای هر قومی "سمع" و نه "بصر" عنوان کرد. همچنین آیه 36 سوره الانعام، «إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ» مصداق دیگری بود که وی در پاسخ به پرسش مطروحه بدان اشاره کرد. چنانچه از معنی آیه برمی‌آید، تنها کسانی دعوت الهی را اجابت می‌کنند که گوش شنوا دارند. آیه 7 سوره بقره «خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَ عَلَى سَمْعِهِمْ وَ عَلَى أَبْصَارِهِمْ» نیز نمونه دیگری است که در تأیید تقدم سمع بر بصر در مورد علت کفر کافران، بدان اشاره شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: دریافت معارف بشری نیز به دیدن آنها محدود و مشروط نمی‌شود. در واقع حواس پنجگانه‌ای که ما از آنها استفاده می‌کنیم تنها مُدرک محسوسات هستند و فرآیند علم و ادراک ربطی به حواس ندارد. حواس دریچه محسوسات است نه معلومات؛ فرآیند علم از خواندن و مطالعه نشأت می‌گیرد؛ و به خوبی می‌دانیم که خواندن تنها منحصر به دیدن متن نیست؛ شما ممکن است با دستتان متن را بخوانید و یا با حس شنوایی از آن مطلع شوید.

وی با تأکید بر اینکه فصل ممیز و مشخصه انسان معرفت است و نه حواس، تصریح کرد: تعابیر توانا، ناتوان و معلول، تعابیر درستی نیست. واژه معلول، به معنای بیماری، از علت گرفته شده است. در نی‌نامه مثنوی خطاب به خداوند می‌فرماید "ای طبیب جمله علت‌های ما/ ای تو افلاطون و جالینوس ما"، به این معنا که ای خدایی که طبیب تمام بیماری‌های ما هستی. بنابراین اگر معلول به معنای بیماری است، چه از نوع معرفتی، چه حسی و یا ذهنی، همه ما معلول هستیم؛ و ای بسا کسانی که در درک معارف و استفاده از توانایی‌های فکری و معرفتی و ایمانی سهل انگارترند، معلول‌تر هستند.

مختارپور با اشاره به معرفی‌های دقیقی که نابینایان در نشست‌های کتاب‌خوان داشتند، بیان کرد: یکی از دلایل این است که بینایی به همان اندازه که ورودی بیشتری دارد، احتمال خطای بیشتری هم دارد. کسی که کمتر می‌بیند سایر حواس او قوی‌تر می‌شود و چون کثرتها و پراکندگیهای بینایی را ندارد، کار او نتیجه دقیق‌تری به دنبال خواهد داشت. چراکه ارتباط بیشتری با متن برقرار می‌کند. بنابراین من تصور می‌کنم باید کارگروه‌ها و کلاس‌هایی آموزشی برای کتابداران و اعضای بینایمان بگذاریم تا تمرکز و توجه را از شما یاد بگیرند و شما تجربه خود را در درک محیط و نحوه تمرکز بر روی متون با آنان به اشتراک بگذارید.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پایان بخش نخست سخنان خود با اشاره به آیه :« فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِکُمْ»(16 / تغابن) گفت: در این آیه می فرماید تا می توانید تقوا پیشه کنید؛ و بلافاصله در ادامه بعد از آنکه توصیه به تقوا می کند توصیه به شنیدن می کند.  و وقتی خوب شنیدید آن را انفاق کنید. وی در ادامه به کتابداران روشندل گفت آنچه دارید را قدر بدانید و گمان نکنید آنچه را به ظاهر ندارید، کمبود یا نقص است.

وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به مشکلات مطرح شده در خصوص تجهیزات و منابع محدود بخش نابینایان، از راه‌اندازی مرکزی برای تولید و چاپ انبوه کتاب‌های بریل خبر داد و گفت: تا زمانی که مرجعی توانا و فعال عهده‌دار مسئولیت تولید و چاپ کتاب‌های بریل در کشور وجود نداشته باشد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه سخنان خود، مجموعه نهاد را ملزم به پیگیری مشکلات موجود دانست و گفت: دست همکاری و همدلی تمام کسانی را که در سایر ارگان‌ها در این حوزه فعال هستند به گرمی می‌فشاریم؛ انشاالله نهاد کتابخانه‌ها بتواند در این عرصه پیشتاز باشد و سال آینده در چنین روزی همراه با کارنامه‌ای افتخار آمیز گرد هم جمع شویم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب