امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12195 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امین متولیان خبرداد؛

تولید نرم افزار مدیریت کتابداری ویژه نابینایان/ سامانه نابینایان دارای سه فرآیند گویاسازی منابع، تولید منابع بریل، و تولید E-Book است

خبرایران: امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تولید نرم‌افزار مدیریت کتابداری ویژه نابینایان تا پایان سال جاری خبر داد.
تولید نرم افزار مدیریت کتابداری ویژه نابینایان/ سامانه نابینایان دارای سه فرآیند گویاسازی منابع، تولید منابع بریل، و تولید E-Book است

به گزارش خبرایران، نخستین نشست تخصصی کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های سراسر کشور صبح امروز (19 مهرماه) با حضور دبیرکل نهاد، مشاورین،‌ معاونین و مدیران مجموعه نهاد، دکتر علی صابری عضو شورای شهر اسلامی تهران، جمالی رئیس هیات مدیره انجمن نابینایان ایران و همچنین جمعی از کتابداران بخش‌های نابینایان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزارو در این مراسم امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تولید نرم‌افزار مدیریت کتابداری برای نابینایان تا پایان سال 1394 خبر داد و گفت: با توجه به نیاز شدید جامعه نابینا و کم‌بینای کشور به مطالعه و استفاده از کتب متنوع، وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیازسنجی، طراحی و تولید نرم‌افزاری جهت مدیریت و ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای اعضای نابینا و کم بینا می‌باشد. این سامانه به نحوی طراحی می‌شود که نابینایان با استفاده از نرم‌افزارهای متن‌خوان به راحتی بتوانند صفحات وب را مطالعه و استفاده کنند. همچنین با اتصال این سامانه به نرم‌افزار مدیریت کتابداری سامان، وبسایت نابینایان، تمامی اخبار نهاد، مدیریت کتابداری، درخواست برای تولید منبع از این طریق انجام خواهد شد؛ بعلاوه، می‌توان مضاف بر یکپارچه‌سازی فرآیندها و اطلاعات موجود از امکانات موجود در این نرم‌افزار به سادگی استفاده کرد؛ امکاناتی مانند عضویت افراد نابینا، جستجوی منابع بریل و گویا توسط اعضاء، امکان رزرو، جستجوی کتابخانه‌ها.

وی سامانه نابینایان را دارای سه فرآیند گویاسازی منابع، تولید منابع بریل، و تولید E-Book دانست و گفت: نخست، فرآیند گویا‌سازی منابع؛ این فرآیند امکان درخواست تولید منابع گویا توسط اعضای سایت را فرآهم می‌آورد که پس از ارزیابی و اولویت‌بندی بر روی منابع مورد درخواست، فرآیند گویاسازی توسط گویندگان افتخاری انجام می‌گیرد. پس از آماده‌سازی فایل کتب گویای جدید به همراه اطلاعات کتاب‌شناختی این منابع، از طریق سامانه به اعضاء اطلاع‌رسانی می‌شود.

متولیان در توضیح تولید منابع بریل، به عنوان دومین فرآیند موجود در سامانه نابینایان گفت: این فرآیند امکان درخواست تولید منابع بریل توسط اعضای سایت را فرآهم می‌آورد که پس از ارزیابی و اولویت‌بندی بر روی منابع مورد درخواست و شناسایی مراکز دارای ظرفیت بریل‌سازی، جهت تولید به صورت بریل به مراکز مربوطه ارسال می‌گردد. پس از آماده‌‌سازی و ورود اطلاعات کتابشناختی این منابع، از طریق سامانه به اعضا اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: فرآیند تولید E-Book سومین فرآیند قابل انجام در سامانه نابینایان است که طی آن منابع مورد درخواست توسط اعضا جهت تولید E-Book پس از بررسی و اولویت‌بندی به مراکز مربوطه ارسال می‌گردد. اطلاعات کتاب‌شناختی منابع در حال تولید توسط کتابداران از طریق سامانه در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوري اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به ویژگی‌های نرم افزار مدیریت کتابداری برای نابینایان اشاره کرد که بعضی از آنها عبارت است از: عضویت نابینایان، گویندگان و تایپیست‌های افتخاری در سامانه برای همکاری با نهاد جهت گویاسازی منابع؛ مشاهده فهرست کلیه منابع بریل شده، گویا شده و الکترونیک؛ ساماندهی و تهیه بانک اطلاعاتی اعضای نابینای کشور؛ مشاهده فهرست کتابخانه‌های نابینایان و تشریح امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هر کتابخانه؛ امکان بارگذاری فایل‌های آموزشی خاص؛ امکان انجام بحث‌ها و گفتگوهای گروهی؛ فرآهم آوردن امکانات آموزشی، کتابشناختی نابینایان، خبرخوان، درج مقالات و... جهت نابینایان؛ درج اخبار روز مربوط به حوزه نابینایان؛ انتشار فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه عمومی به صورت بریل.

گفتنی است، نخستین نشست تخصصی کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور صبح امروز (19 مهرماه) با حضور دبیرکل، مشاورین، معاونین و مدیران مجموعه نهاد و همچنین جمعی از کتابداران بخش نابینایان در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب