امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12229 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سعید علیخانی استاد نقاشی اعلام کرد؛

آثارم بادست، کامپیوتر و نرم‏افزارخلق شدند/ دنبال ابداع تکنیک‏های نوظهور درعرصه نقاشی هستم/ شرکت نکردن هنرمند در نمایشگاههای داخلی انگیزه و پیشرفت را از او می گیرد

خبرایران: سعیدرضا علیخانی استاد نقاشی گفت: اگرهنرمندی بخواهید در نمایشگاههای داخلی شرکت کنید به او وقت 2 یا 3 ساله می‎دهند و این زمان طولانی انگیزه یک هنرمند کاهش داده و موقعیت پیشرفت را از او می گیرد.
آثارم بادست، کامپیوتر و نرم‏افزارخلق شدند/ دنبال ابداع تکنیک‏های نوظهور درعرصه نقاشی هستم/ شرکت نکردن هنرمند در نمایشگاههای داخلی انگیزه و پیشرفت را از او می گیرد

به گزارش خبرنگارخبرایران، سعیدرضا علیخانی استاد نقاشی و هنرمندی است که به صورت خودآموز وارد عرصه نقاشی شده است. ابداع تکنیک‏های نوظهور ویژگی اصلی آثار هنری این هنرمند به شمار می‏رود. وی متولد سال 1337 در شهر تهران است. با اینکه تحصیلاتش مرتبط با نقاشی نیست اما ابداعات زیادی در این عرصه دارد. تخصص اصلی استاد علیخانی گرافیک و نقش برجسته در زمینه تولید پوسترهای آیات قرانی بصورت نقش برجسته  می‏باشد که حدود بیست و پنج سال در این رشته فعالیت مستمر داشده است اما علاقه فراوانی هم به فعالیت در عرصه نقاشی از خود نشان داده است

دومین نمایشگاه نقاشی سعید علیخانی با عنوان تکنیک‏های نوظهور در روزهای 17 تا 22 مهر در گالری احسان واقع در محله اقدسیه تهران برگزار شد. برای آشنایی بیشتر هنرمندان و علاقمندان به هنر نقاشی و تکنیک‏های مورد استفاده در آثار این هنرمند، یک نشست خبری برگزار شد که بخش‏هایی از صحبت‏های این هنرمند با اصحاب رسانه می‏آید. 

سعیدرضا علیخانی در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه تخصص اصلی من گرافیک است و چندین سال است که در این حوزه کار می‏کنم گفت: چند سال پیش به این فکر افتادم چند تکنیک جدیدی که به ذهنم خطور کرده بود آنها را مطرح کنم. در یکی دو سال گذشته با چندین تابلویی که طراحی کردم تکنیک‏های خودم را به جامعه هنری عرضه کردم. یکی از تکنیک‏های من دیجیتال اسکرچ هست که در قالب تابلوهای بزرگ در این نمایشگاه نشان داده شده است. قسمتی از این تکنیک به نرم‏افزار و کامپیوتر نیاز دارد و بخشی از کار هم توسط دست انجام می‏شود.

علیخانی با اشاره به تکنیک استمپینگ و استفاده از آن در آثار خود گفت: در این نوع تصاویر، تصویر را به صورت استمپ و چاپ دستی نمایش داده‏ام. هدف اصلی من ارائه تکنیک بوده و خیلی به محتوای کار توجهی نداشته‏ام. اغلب تصاویر پرتره هستند و یک تصاویر معمولی به شمار می‏روند. در مجموع حدود 60 تابلو کار کرده‏ام که به علت محدودیت فضا همه تابلوها در این گالری نمایش داده نشده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه و گالری نمایش دادن تکنیک کار است که من آن را دیجیتال اسکرچ نام گذاشته‏ام.

علیخانی در مورد زمان اختصاص داده شده برای طراحی تابلوهای ارائه شده در نمایشگاه گفت: حدود دو سال است که برای این تابلوها وقت گذاشته‏ام و این تابلوها را طراحی و جمع‏آوری کرده‏ام. در زمانی که کار گرافیک و طراحی پوسترهای نقش برجسته آیات قرآنی را انجام می‏دادم به این تکنیک‏ها نیز فکر می‏کردم و همیشه این موضوع در ذهن من بود که یک روز این تکنیک‏ها را اجرایی کنم و در نهایت هم موفق شدم آن ایدهها را انجام دهم. لازم است تاکید کنم که حدود 25 سال سابقه کار گرافیک نقش برجسته دارد.

این هنرمند گفت: این نمایشگاه دومی است که برگزار می‏کنم و نمایشگاه قبلی در فرمانیه برگزار شد و جای بزرگ‏تری را در اختیار داشتیم و تابلوهای بیشتری به نمایش درآمده بود. علیخانی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور در جشنواره گفت: هنوز فرصت مناسبی برای شرکت در جشنواره پیدا نکرده‏ام. هدف اصلی من این بود که در ابتدا این کار را معرفی کنم. وقتی این کار معرفی شود افرادی که در عرصه هنر فعالیت دارند وقتی که با این تکنیک‏ها آشنایی پیدا کنند ارتباط بیشتری برقرار می‏کنند.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست در مورد هزینه‏های انجام شده بری تولید آثار و میزان حمایت‏های دولت نیز گفت: تمام این آثار با هزینه شخصی خودم تهیه شده و تاکنون هزینه زیادی برای آنها شده است. انتظاری که از نهادهای دولتی دارم این است که نمایشگاههایی را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا آنها بتوانند زودتر آثار خودشان را ارائه کنند. به عنوان مثال اگر بخواهید در نمایشگاههای داخلی شرکت کنید به شما وقت دو یا سه ساله میدهند. هر چه زمان طولانی شود انگیزه یک هنرمند کاهش پیدا میکند. یک هنرمند اگر بخواهد دو یا سه سال صبر کند موقعیت خودش را از دست میدهد. لازم است مکان‏های مخصوصی را برای این گونه نوآوری‏ها اختصاص دهند. من فقط به دنبال این هستم که ابداعات خودم را به جامعه هنری عرضه کنم.

علیخانی در مورد تکنیک‏های مورد استفاده در آثار خود گفت: در خصوص تکنیک کار باید گفت که اغلب کارها بر روی بوم فشرده انجام شده است. لایه‏هایی از خمیر تکسر به همراه لایه‏هایی از رنگ و ترکیب مواد بر روی آنها آغشته شده است. بخش دیگری از کار تصویرپردازی و کار با کامپیوتر و انتقال آن به سطح خمیر و بوم است. حدود 50 درصد کار با دست و 50 درصد هم با کامپیوتر و نرم‏افزار است.

وقتی تصویری وارد فضای کامپیوتر شود دیجیتالی می‏شود اما اگر آن تصویر را با کمک پرینتر به روی کاغذ منتقل کنید وارد یک رسانه جدید و ملموس شده‏اید. ما هم این تصاویر را از فضای الکترونیکی جدا کرده و وارد یک فضای جدید کرده‏ایم اما پایه و اساس کار کامپیوتر است و تصاویر با کامپیوتر پردازش شده است. اسکرچ سطحی از هنر است که بر روی یک صفحه سفید لایه‏ای از رنگ مشکی بر روی آن آغشته می‏کنند و با استفاده از ابزارهای مختلف بر روی این لایه مشکی خراش ایجاد می‏کنند. اسکرچ در واقع به معنای خراش ایجاد کردن است. تصویر به رنگ سفید که در زیر رنگ مشکی قرار دارد خودش را نشان میدهد. من به کمک ابزارهای دیجیتالی مانند سی ان سی(CNC) خراش‏ها را به صورت ابزاری انجام داده‏ام. در این فضا شما به کمک ابزارهای دیجیتالی طراحی مورد نظر خود را انجام می‏دهید. من معتقد هستم که باید از این ابزارهای مدرن نیز در هنر استفاده کرد.

این هنرمند در مورد تکنیک‏های نوظهور و اهمیت آن گفت: به نظر من باید یک کار متفاوت انجام داد تا سایر هنرمندان نیز از آن استفاده کنند. با توجه به شخصیتی که دارم بیشتر به دنبال ابتکار هستم و دوست دارم ابتکار خودم را به طرق مختلف نشان دهم. تقریباً از شغل و کار قبلی خودم خسته شده بودم و دوست داشتم در زندگی یک باب جدیدی برای خودم باز کنم. لازم است این ابتکارات در جایی عرضه شود تا افراد علاقمند بتوانند از آن استفاده کنند. به غیر از این تابلوها و این نوع کار چندین ابتکار دیگر دارم که می‏تواند برای مردم جالب توجه باشد.

علیخانی تاکید کرد: اگر درون مخاطبان تمایل و انگیزه لازم را مشاهده کنم صددرصد سایر ابتکارات و ابداعات را نیز عرضه خواهم کرد. وی تصریح کرد: سعی می‏کنم در هر نمایشگاه جدید یکی از تکنیک‏های جدید خودم را برای مخاطبان و هنرمندان عرضه کنم. در تکنیک اسکرچ و برای طراحی هر تابلو حدود دو تا سه هفته زمان نیاز دارم اما در تکنیک استمپینگ و چاپ دستی برای تهیه یک تابلو به زمان کمتری نیاز داریم.

علیخانی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص چاپ کتاب و مقاله در مورد ابداعات خود گفت: چاپ کتاب و مقاله در این زمینه بستگی به میزان استقبال مردم از این آثار دارد. اگر از آثار استقبال کافی شود سعی می‏کنم در هر نمایشگاه از یک تکنیک جدید استفاده کنم و اقدام به تالیف کتاب و مقاله کنم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب