امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12235 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشورخبرداد؛

موثر بودن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی/ تخصیص ۲۰ درصدی اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان/15 اکتبر روز جهانی عصای سفید

خبرایران: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور آستانه گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با بیان اینکه ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی سال جاری، ۲۰ درصد از اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داده شده است.
موثر بودن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی/ تخصیص ۲۰ درصدی اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان/15 اکتبر روز جهانی عصای سفید

به گزارش خبرایران، «حسین نحوی‌نژاد» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور آستانه گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با بیان اینکه مصادف با 15 اکتبر روز تصویب قانون عصای سفید تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است، گفت: نابینایان نیز همچون دیگر شهروندان حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: مسئله شیوع و بروز نابینایی از چند جنبه اهمیت دارد؛ بسیاری از معلولیت‌های ناشی از حوادث و بیماری‌های مادرزادی قابل پیشگیری است. بر همین اساس توجه به این موارد باید در راس توجهات قرار گیرد؛ چراکه در طیف افراد کم‌بینا تا نابینا ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد به طور مثال در حال حاضر 14 هزار دانشجوی معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که از میان یک میلیون و 200 هزار معلول شناخته شده، 10 درصد است و به عبارتی 120 هزار نفر اختلالات بینایی دارند؛ لذا ظرفیت بی پایانی وجود دارد که قادرند به معلومات عالیه دست پیدا کنند.

وی، تصریح کرد:  از 122 هزار معلول دارای مشکلات بینایی در جامعه هدف بهزیستی 2500  نفر در طیف خفیف هستند که مشمول برنامه‌های توانبخشی نمی‌شوند، حدود 35 هزار نفر نیز در طیف متوسط قرار دارند که توانبخشی آموزشی باید برای آنها انجام شود؛ اما دو گروه هدف شدید و خیلی شدید که حدود 64 هزار نفر هستند و با این آمار و ارقام حدود نیمی از جمعیت دارای مشکلات بینایی تحت پوشش را شامل می‌شوند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در دنیا نیز 285 میلیون نفر کم‌بینا و نابینا بوده است که 39 میلیون نفر دچار نابینایی مطلق هستند و 19 میلیون آنها در سن کودکی قرار دارند که لزوم مداخله به هنگام در این مورد را انشان می‌دهد. همچنین 65 درصد افراد کم‌بینا و نابینا در سن بالای 50 سال قرار دارند که دچار اختلالات سالمندی هستند.

نحوی نژاد، ادامه کرد: 90 درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و در واقع 10 درصد از آنها در کشورهای پیشرفته هستند. ضمن اینکه در کشورهای آفریقایی و عقب‌مانده یکی از دلایل اختلالات نابینایی بیماری و عفونت است و در سایر کشورها دلیل نابینایی مادرزادی و حوادث ارزیابی شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است، گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین 3 تا 5 سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری کند؛ چنانکه سال گذشته، اجرای طرح تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 5 سال بالغ بر 3 میلیون و 56 هزار و 899 نفر معاینه شدند که از این بین 89 هزار نفر دچار اختلالات بینایی و 16 هزار نفر آمبلیوپی تشخیص داده شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی سال جاری، 20 درصد از اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داده شده است، گفت: مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم‌بینا برای کودکان زیر 6 سال در حال راه اندازی است؛ چنانکه مهارت‌های ارتباط با محیط و دیگران، جهت‌یابی، حرکت و تقویت حواس و مهارت‌های فکری و روزمره زندگی را آموزش می‌بینند و همچنین خانواده‌ها به ویژه والدین کودک، نحوه تعلیم و تربیت و چگونگی برخورد با کودک، بازی‌ها و سرگرمی‌های ویژه آنان را فرا می‌گیرند.

نحوی نژاد، ادامه داد:‌ این مراکز از سال 82 در 7 استان تشکیل شده است و تاکنون به 11 مرکز رسیده است و تعداد افراد بهره‌مند از این مراکز 400 نفر هستند که بهزیستی بنا دارد در سال‌های آینده تعداد این مراکز را افزایش دهد و در واقع در هر استان یک مرکز راه‌اندازی شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور، تصریح کرد: واحدهای بینایی‌سنجی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان برای معلولان دچار اختلالات بینایی محسوب می‌شوند که هم اکنون 46 واحد بینایی‌سنجی با 42 کارشناس بینایی‌سنجی در سطح کشور به ارائه خدمات بینایی به افراد نیازمند مشغول هستند که در سال 93، بالغ بر 72 هزار نفر از این واحدها استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار استا‌ن‌های ایلام و آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌ها دارای بیشترین معلولیت‌های اختلالات بینایی به دلیل مادرزادی و ازدواج‌های فامیلی است و استان تهران و البرز نیز بالاترین آمار را در بین استان‌ها در بخش معلولیت‌های اختلالات بینایی به دلیل حوادث دارد.

نحوی نژاد از تشکیل اولین جلسه بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان در مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و گفت: یکی از بندهای این لایحه برخورداری از حداقل دستمزد شورای عالی کار برای معلولان شدید و خیلی شدید است. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از معلولان نابینا تحصیل‌کرده‌اند و یا مهارت‌های خاص دارند در این لایحه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی دیده شده تا این گروه از آن منتفع شوند؛ همچنین به دنبال اعتبار برای حق پرستاری معلولان شدید هستیم که به طور ماهیانه 137 هزار تومان به آنها اختصاص داده شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب