امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12243 تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۵۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

احمدرضا درویش اعلام کرد؛

مصرف موارد مخدر در بین بازیگران و سینماگران وجود ندارد/سینمای ما از یک بی‌توجهی اقتصادی رنج می‌برد/متاسفانه عمق استراتژیک سینمای کشور دیده‌بان ندارد/ مداخلات سیاسی و ورود جناح‌های سیاسی و خطی به بخش فرهنگ و مدیریت یک آفت بزرگ است

خبرایران: احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» با انتقاد از وضعیت مدیریت در سینما به اهالی سینما توصیه کرد که مشکلات سینما را در درون خانواده حل کنند.
مصرف موارد مخدر در بین بازیگران و سینماگران وجود ندارد/سینمای ما از یک بی‌توجهی اقتصادی رنج می‌برد/متاسفانه عمق استراتژیک سینمای کشور دیده‌بان ندارد/ مداخلات سیاسی و ورود جناح‌های سیاسی و خطی به بخش فرهنگ و مدیریت یک آفت بزرگ است
به گزارش خبرایران، احمدرضا درویش با اشاره به اتفاقاتی که برای «رستاخیز» افتاده، گفت: در تمامی اتفاقاتی که برای فیلم رستاخیز از زمان ساخت تا نمایش رخ داد یک حکمتی وجود دارد.

وی ادامه داد: همه ما جز ارادتمندان حضرت اباعبدالله(ع) هستیم و من خوشحالم که اقبال داشتیم و توانستیم خدمتی کنیم تا این فیلم را بسازیم و اگر در این راه سیلی هم خوردیم آن سیلی نوازش است.

درویش افزود: ماجراهایی که در زمان نمایش و بعد از نمایش فیلم رستاخیز اتفاق افتاد به خوبی مدیریت نشد. البته در این میان مهم این است که رستاخیز ساخته شد و در راه ساخته شدن آن عوامل فیلم تمامی جوانب عرفی، شرعی و سایر مسائل را رعایت کردند.

کارگردان «کیمیا»  پنجشنبه 24 مهر ماه در برنامه  شهر فرهنگ  شبکه خبر با انتقاد از مدیریت بخش فرهنگ گفت: متاسفانه تا زمانی که فیلم بر اساس دستور مدیران وزارت ارشاد از پرده پایین کشیده شد هیچ کدام از سازندگان در جریان این تصمیم نبودند حال باید پرسید چگونه است که با فیلمی که در زمان ساخت مجوز گرفته اینگونه رفتار می‌شود و تصمیم گرفته می‌شود که صاحب فیلم در جریان نیست.

وی ادامه داد: پایین آمدن فیلم «رستاخیز»  از اکران یک رویکرد فرهنگی است که باید واکاوی شود و پیرامون آن صحبت شود. هرچند در این مدت و تا ۲ ماه بعد از پایین آمدن فیلم از اکران مدیریت وزارت ارشاد و مسئولان ذی ربط صحبت می‌کردند اما من سکوت کردم.

درویش ادامه داد: مدیران وزارت ارشاد از طریق مطبوعات و رسانه‌ها حرف‌های خود را می‌زدند ولی ما سکوت کردیم و حرفی نزدیم درحالیکه باید کمیته‌ای از سوی وزارت ارشاد در درون این وزارتخانه تشکیل می‌شد و این مساله را واکاوی می‌کرد.

کارگردان «دوئل» با اشاره به اینکه تولید هر اثر و کالایی در کشور با مجوز دستگاه مربوطه صورت می‌گیرد گفت: در حوزه فرهنگ دستگاهی که برای اینکار تعریف شده وزارت ارشاد است و این دستگاه است که مجوز می‌دهد و باید از آن مجوز دفاع کند.

وی ادامه داد: فرهنگ در مقایسه با بخش‌های دیگر مظلوم واقع شده است درحالیکه اهمیت فرهنگ بسیار زیاد است. رفتار دولت و تغییراتی که در ۲ سال اخیر بوجود آمده نشان می‌دهد که فرهنگ خیلی دغدغه مسئولان نیست و همین مساله حوزه فرهنگ را بسیار شکننده کرده است.

درویش با تاکید بر اینکه در بخش موسیقی، تئا‌تر و سینما شکنندگی دیده می‌شود گفت: مداخلات سیاسی و ورود جناح‌های سیاسی و خطی به بخش فرهنگ و مدیریت آن یک آفت بزرگ است و رفتاری که با «رستاخیز» شد این مساله را ثابت کرد.

وی ادامه داد: رستاخیز بهانه‌ای بود برای عده‌ای تا تابلوی سیاسی خود را بالا ببرند و زمانی که این اعتراضات به کف خیابان آمد، آنچه زیر سوال رفت اخلاق بود درحالیکه «رستاخیز» فیلمی درباره اخلاق حسینی و یک فیلم حسینی بود.

کارگردان «سرزمین خورشید» با اشاره به اینکه در جریان اعتراضات به «رستاخیز» علاوه بر سازندگان این فیلم به مدیریت فرهنگی و وزیر فرهنگ نیز توهین شد، گفت: ۲ روز پیش از آغاز اکران فیلم «رستاخیز» توافق ایران و ۱+۵ انجام شده بود و مسئولان فرهنگی نمی‌خواستند فضای عمومی جامعه تحت الشعاع «رستاخیز» قرار گیرد و این فیلم به نوعی قربانی شد.

درویش ادامه داد: رفتاری که با این فیلم شد هزینه‌های زیادی را برای سینمای ایران بوجود آورد و در داخل و خارج از کشور بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و این سوال را ایجاد کرد که سرمایه گذاران خارجی چگونه باید به نحوه سرمایه گذاری در سینمای ایران اعتماد کنند.

وی افزود: ما وقتی وارد ساخت فیلم رستاخیز شدیم از ابتدا تکلیف خود را می‌دانستیم و امروز نیز منتظریم مساله این فیلم حل شود وعاشقان امام حسین (ع) فیلم را ببینند حتی اگر ۲۰ سال طول بکشد.

درویش با اشاره به استقبال از «رستاخیز» در بغداد گفت: بعد از ساخت دوئل دو ارزو داشتم ابتدا انکه فیلمی درباره عاشورا بسازم و دوم فیلم آزادی فتح خرمشهر را کارگردانی کنم.

وی بر لزوم دیده شدن فیلم‌های سینمایی و نقد و بررسی آن‌ها بعد از دیده شدن در قالب یک گفتگوی اجتماعی تاکید کرد و افزود: عرصه هنر بسیار حساس است اما متاسفانه عمق استراتژیک سینمای کشور دیده‌بان ندارد و این دیده بانی درباره سینما صورت نمی‌گیرد.

درویش با اشاره به اینکه می‌توان فرهنگ، تاریخ و ارزش‌های کشور را با سینما منتقل کرد، افزود: ما با کشورهای منطقه و همسایه مشترکات زیادی داریم اما از بازار فرهنگی آن‌ها بهره زیادی نمی‌بریم و این مساله بسیار دردناک است.

وی ادامه داد: سینمای ما از یک بی‌توجهی اقتصادی رنج می‌برد و به طور مثال، از ۱۲۰۰ شهر کشور تنها ۶۴ شهر سینما دارند.

درویش با رد این مساله که سینمای ایران سینمای ورشکسته‌ای است گفت: اصولا درآمدزایی و آورده اقتصادی در سینمای ایران وجود نداشته که بگوییم امروز این سینما ورشکست شده است. سینمای ایران یک سینمای تجربی است و تمام مسائل مالی و پول در دست دولت است و اگر دولت از سینما خودش را کنار بکشد این سینما ضربه می‌خورد از طرف دیگر بسیاری از اثار سینمایی بر اساس دغدغه فردی سینماگران و از روی علاقه و پشتکار شخصی آن‌ها ساخته می‌شود.

وی با انتقاد از صحبت‌های محمدرضا شریفی نیا که در برنامه هفته قبل شهر فرنگ به مصرف موارد مخدر در بین بازیگران اشاره کرده بود گفت: اولا من معتقدم که چنین مساله‌ای در بین بازیگران و سینماگران وجود ندارد و  اگر هم چنین چیزی وجود دارد باید آنرا در درون خانواده سینما استتار کنیم و در درون خانواده آنرا حل کنیم.

درویش با اشاره به اینکه طبیعی است که بخش‌های مختلف جامعه اعم از ورزش، سیاست، اقتصاد و فرهنگ مشکلاتی دارند گفت: طبیعی است که در سینما نیز عوارض ناپسند و مشکلاتی وجود دارد اما هر بخشی و هر خانواده‌ای باید عیوب خودش را در درون خودش رفع و معالجه کند و اینکه ما هنرمندان سینما را که دارای حرمت هستند را در برنامه زنده تلویزیونی از طرف کسی که می‌تواند الگو باشد محکوم کنیم پسندیده نیست.

وی ادامه داد: به شریفی نیا و دیگران توصیه می‌کنم که از محاسن بگوییم و عیوب را در داخل خانواده رفع کنیم.

وی درباره کارهای اینده خود نیز گفت: قله اعتقادی و هویتی من فیلم رستاخیز است و تا زمانیکه وضعیت این فیلم روشن نشود به فیلم دیگری فکر نمی‌کنم و نمی‌توانم فیلم دیگری را شروع کنم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب