امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12275 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ظریف در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ؛

معتقدیم که هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد/هیچگاه نخواستیم عربستان را منزوی کنیم/ در تلاشیم موضوع جیسون رضاییان را حل کنیم

خبرایران: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه نخواسته است، عربستان را از منطقه منزوی کند. هلال شیعی توطئه اسلام‌ هراسانه است و می‌خواهند ایران‌ هراسی را گسترش دهند.
معتقدیم که هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد/هیچگاه نخواستیم عربستان را منزوی کنیم/ در تلاشیم موضوع جیسون رضاییان را حل کنیم
به گزارش خبرایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران در پاسخ به سؤالی درباره بحران سوریه با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته خواستار حل سیاسی بحران سوریه بوده است، اعلام کرد، ما همواره بر حل سیاسی این بحران تأکید کرده و در اجلاس داووس نیز همین واژه‌ها را تکرار کردم.

محمد جواد ظریف تاکید کرد: ما نباید درباره سوریه پیش‌شرط بگذاریم و باید راه‌حل سیاسی را بدون پیش‌شرط جستجو کنیم، همه افراد را پشت میز مذاکره بیاوریم و دشمنی را از بین ببریم.

ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در حل سیاسی بحران سوریه تلاش بسیاری کرده و فعال بوده است، گفت: ما مخالف آتش‌بس موقت بودیم و همواره اعلام کردیم که باید آتش‌بس دائم باشد.

وی افزود: معتقدیم که هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد، البته نیاز به اقدام نظامی است، اما راه‌حل نظامی خیر.

وزیر امور خارجه کشورمان با طرح این سؤال که چرا برخی فکر می‌کنند، مداخله روسیه در سوریه اوضاع را پیچیده‌تر کرده است؟ گفت: در یک سال و نیم گذشته ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه علیه داعش شکست خورد؛ پروازهای شناسایی انجام شد، اما پرواز عملیاتی و بمباران علیه داعش و مواضع آنها نبود،زیرا آنها اراده سیاسی در این زمینه نداشتند و فکر می‌کنند اگر با داعش مقابله کنند به بشار اسد کمک می‌کنند.

محمد جواد ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه نخواسته است، که عربستان را از منطقه منزوی کند و هلال شیعی یک توطئه اسلام‌هراسانه است و آنها می‌خواهند ایران‌هراسی را گسترش دهند.

ظریف به تهدید افراطی‌گری برای منطقه اشاره کرد و افزود: افراطیون تهدید علیه ایران و سایر کشورها هستند.

وی درباره این که آیا می‌توان از مذاکرات 1+5 برای حل بحران سوریه استفاده کرد، گفت: ما اکنون نزدیک به این ایده هستیم و هیچ مخالفتی درباره گفت‌وگو درباره سوریه در پاریس و جاهای دیگر نداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره پرونده جیسون رضاییان نیز گفت: همه در تلاشیم که این موضوع بشر دوستانه را به لحاظ بشردوستانه حل کنیم. اتهامات علیه وی فرایند قضایی و جدی دارد و از منظر بشردوستانه در تلاشیم که این مشکل را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، اشتاین مایر ،وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست علت بحران‌های کنونی در سوریه را مداخله نظامی بوش در سال 2003 در عراق دانست و تاکید کرد: باید برای حل بحران در سوریه راه‌حل سیاسی پیدا کنیم.

اشتاین مایر در پاسخ به سؤالی درباره دخالت روسیه در سوریه عنوان کرد: به دلیل این که این مداخله غیرمنتظره بود، قادر نبودیم شرکای حمان را در نیویورک جمع کنیم ولی معتقدیم که راه‌حل سیاسی برای حل این بحران در دسترس است و باید مسکو و واشنگتن خود را متقاعد کنیم که فعالیت‌های نظامی خود را هماهنگ کنند.

وی افزود: مداخله غیرمنتظره روسیه ناکارآمد بوده و نیاز است که روسیه و آمریکا با هم بنشینند و راه‌حل سیاسی پیدا کنند و تا زمانی که اختلاف عمیق بین این دو کشور وجود دارد، شاید هیچ پیشرفتی پیدا نشود.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: ما می‌توانیم از مذاکرات 3+3 و ایران برای رسیدن به راه‌حل درباره سوریه استفاده کنیم.

فرانک اشتاین مایر گفت: این که آیا نیازمند شرکای بیشتری همچون ترکیه هستیم، باید بگویم که اکنون با ترکیه درباره نقش کلیدی آنها در قضیه مهاجران به سمت اروپا و نگرانی‌های امنیتی ترکیه در حال گفت‌وگو هستیم و علاوه بر آن در این قضیه به کمک کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز نیاز داریم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب