امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12279 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛

ناهماهنگی بین فعالیت‌های بیرون خانه و داخل خانه باعث نامو فق بودن تعلیم و تربیت است/ مراکز راهنمایی و مشاوره فعال می‌شوند/ خانواده‌ها نیاز به اصلاح فکری و فرهنگی دارند

خبرایران: فانی با اشاره به لزوم فعال‌سازی مراکز راهنمایی و مشاوره جهت تعلیم و تربیت خانواده‌ها و فرزندانشان، گفت: در شرایط فعلی خانواده‌های ما نیاز به اصلاح فکری و فرهنگی دارند.
ناهماهنگی بین فعالیت‌های بیرون خانه و داخل خانه باعث نامو فق بودن تعلیم و تربیت است/ مراکز راهنمایی و مشاوره فعال می‌شوند/ خانواده‌ها نیاز به اصلاح فکری و فرهنگی دارند

به گزارش خبرایران ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان و روز خانواده که امروز 25 مهرماه در تالار فرهنگ برگزار شد با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و در وزارت آموزش و پرورش با راهبرد ارتقای کیفیت 5 سیاست را دنبال می‌کنیم، گفت: دو سیاست اصلی در موضوع اولیا و مربیان و همچنین بحث مشارکت در رابطه با خانواده و فعالیت‌ها آن با آموزش و پرورش وجود دارد.

وی ادامه داد: اولین سیاست در حوزه خانواده توسعه مشارکت‌ در آموزش و پرورش است. اعتقاد داریم که آموزش و پرورش به دلیل گستردگی و همچنین به دلیل کیفیت و اهمیت امری نیست که تنها توسط یک وزارت بتوان آن را اداره کرد. لذا مشارکت در این حوزه از اهمیت بسیار بالای برخوردار است.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش با بیش از 40 میلیون مخاطب مستقیم بزرگترین مرکز فرهنگی و پرورشی در کشور است، افزود: بخاطر وجود این مقدار مخاطب که اگر بخواهیم غیر مستقیم آن را هم محاسبه کنیم کل کشور خواده شد وزارت آموزش و پرورش و بحث مشارکت در آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 13 میلیون دانش‌آموز در کشور گفت: این دانش‌آموزان در آینده‌ای نه‌چندان دور عهده‌دار وظایف و مسئولیت‌های کشوری خواهند شد به همین دلیل وظایف این وزارت‌خانه برای تربیت و پرورش آنها بسیار پراهمیت خواهد بود. به همین خاطر همکاری، مشارکت و همراهی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دیگر و همچنین اولیا در این مسیر بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بالاترین سرمایه هر پدر و مادری فرزندان آنهاست گفت: به همین دلیل انگیزه اولیا برای مشارکت در این امر بسیار زیاد است.

فانی تصریح کرد: دومین سیاستی که وزارت آموزش و پرورش در این حوزه دارد تمرکز زدایی و به تعبیری مدرسه محوری است. با این رویکرد تلاش داریم بر اساس سند تحول  نظام آموزش و پرورش مدرسه را به عنوان کانون تربیتی محله تبدیل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ترکیب این دو سیاست منجر به تقویت انجمن اولیا و مربیان و همچنین تقویت نقش اولیا و مربیان در اداره مدرسه خواهد شد، گفت: اولیا ما سرمایه بسیار بزرگی‌ هستند که متاسفانه در وزارت آموزش و پرورش کمتر از آن استفاده کرده‌ایم و از آن غافل هستیم.

وی ادامه داد: مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی مدیران دو موضوع اولویت دارد وزارت آموزش و پرورش است، افزود: مشارکت‌جویی یعنی اگر اولیا مایل به فعالیت و کم نبودند بتوانیم آنها را تشویق به فعالیت و حضور کنیم.

پیوند بین خانه و مدرسه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

فانی خاطر‌نشان کرد: اگر بین فعالیت‌های بیرون خانه و داخل خانه هماهنگی صورت نگیرد ما در تعلیم و تربیت به هیچ وجه موفق نخواهیم بود. پیوند بین خانه و مدرسه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، بخصوص با تحولاتی که در محیط شاهد آن هستیم. لذا بیش از پیش هماهنگی، همیاری، همکاری و هم رای بودن بین خانه و مدرسه اهمیت پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موانعی هم در مسیر پیوند مدرسه وخانواده و توسط اولیا وجود دارد که بخشی از آن در خانه و بخش دیگری در مدرسه بوجود آمده است. لذا باید تلاش کنیم این موانع را حل کنیم. برای حل این موانع مدیران مدارس باید در وحله اول به این مسئله باور داشته باشند که تربیت و اداره مدرسه تنها به عهده آنها نیست و اولیا هم باید باور کنند که ارتباطشان باید با مدرسه بیشتر شود تا شاهد توانمندی اولیا در مدارس باشیم.

وی با اشاره به بحث آموزش خانواده در آموزش و پرورش هم گفت: این آموزش یکی از فعالیت‌های موثر و خوب است که اگر توسط مشاوران کاردیده و حرفه‌ای انجام شود در اصلاح رفتار ساختاری خانواده‌ها و در نهایت رفتار دانش‌آموزان موثر خواهد بود. در شرایط موجود خانواده‌های ما نیار به اصلا‌ح‌های فکری، فرهنگی و خانوادگی دارند که یکی از مواردی که می‌تواند به این موضوعات کمک کند انجمن اولیا و مربیان است.

فانی به فعال‌سازی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده اشاره کرد و افزود: این فعال‌سازی یکی از مواردی است که دوستان ما باید دنبال کنند‌، چراکه مشاوره خوب می‌تواند در تربیت بچه‌ها و قوام خانواده‌ها موثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه با بیان اینکه حضور گسترده اولیا و تعامل آنها با مدرسه یکی از نکات اصلی در امر تعلیم و تربیت است که بدنال آن هستیم، تصریح کرد: رسانه‌ها نیز از ابزار اصلی تعلیم وتربیت هستند و تقاضا داریم که رسانه‌ها بخصوص رسانه‌ ملی در تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش کمک کند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب