امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12287 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرد؛

شرکت‌های دانش‌بنیان، علم را به زندگی و فرهنگ را به اقتصاد پیوند می‌زنند/مسیر درست نیاز به علم، دانش و فرهنگ دینی و ملی به معنای هویت ایرانی و اسلامی دارد

خبرایران: دکتر روحانی در نخستین هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری، «دانش» را پایه اصلی ثروت، قدرت و امنیت ملی دانست و با اشاره به اهمیت گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، علم را به زندگی و فرهنگ را به اقتصاد پیوند می‌زنند.
شرکت‌های دانش‌بنیان، علم را به زندگی و فرهنگ را به اقتصاد پیوند می‌زنند/مسیر درست نیاز به علم، دانش و فرهنگ دینی و ملی به معنای هویت ایرانی و اسلامی دارد

به گزارش خبرایران، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با بیان اینکه «فرهنگ انقلابی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی»، اظهار کرد: پیام کربلا فاصله از منکرها و ترویج نیکی‌ها در جامعه است.

رئیس جمهور همچنین تکریم اهل علم را تکریم نور در برابر ظلمت خواند و گفت: تنها مدیریت دانش‌بنیان ثمربخش است و جامعه دانش بنیان نیز با احترام به علم و دانشمند شکل می گیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در فضای پسابرجام شرایط را برای فعالیت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و رقابت در منطقه و جهان آماده‌تر می‌کند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تلاش‌های خود پیشتاز فعال کردن فناوری‌های نو در کشور و جبران عقب‌ماندگی در فناوری شوند.

روحانی با اشاره به اینکه امروز نیازمند جامعه‌ای دانش‌بنیان هستیم که علم و دانش در آن محترم بوده و مدیریت، حرکت و سخن‌ گفتن‌ها پشتوانه علمی داشته باشد، گفت: هر زمان، در هر بخشی حتی در زمینه ترویج دین از علم و دانش استفاده کردیم، سخن ما استوارتر و پایدارتر بوده و موفق بودیم و هر جا مدیریت ما در چارچوب دانش بود در مسیری درست حرکت کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر زمان تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای علم بوده، موفق بوده‌ایم و هر زمانی که با شعار، احساسات و رقابت ناسالم همراه بوده نتوانسته‌ایم به موفقیت برسیم، گفت: هیچ ملتی به قدرت، پیشرفت و ثروت نرسیده مگر اینکه در سایه علم، دانش و فناوری حرکت کرده باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی، موفقیت ایران در مذاکرات تاریخی در برابر 6 قدرت بزرگ دنیا را به خاطر بهره‌گیری از دانش و منطق دانست و اظهار داشت: اگر بهترین و اندیشمندترین افراد در بخش‌های مختلف سیاسی، فنی و اقتصادی را در مذاکرات برنمی گزیدیم، موفق نبودیم. البته در کنار این دانش ایستادگی، مقاومت و فرهنگ ملت ایران که فرهنگی انقلابی است، بسیار تأثیرگذار بود.

روحانی ادامه داد: فرهنگ انقلاب همان چیزی است که مردم ایران خواستار آن بودند و آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است و هرگز به معنای درشت‌گویی نیست.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر کسی می‌خواهد در مسیر درست به اهداف خود برسد نیاز به علم، دانش و فرهنگ دینی و ملی به معنای هویت ایرانی و اسلامی دارد، گفت: از ابتدا به تیم سیاسی گفتم باید پایان مذاکرات خروج از فصل هفت شورای امنیت و لغو تحریم های ظالمانه باشد و در تاریخ 70 ساله سازمان ملل سراغ نداریم که 6 قطعنامه فصل هفتمی  بدون اینکه اجرا شده باشند، لغو شوند.

روحانی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نرم در بخش‌های مختلف، خاطر نشان کرد: در مذاکرات هسته‌ای در زمینه فناوری هسته‌ای و مسایل علمی آن و نیز مباحث حقوقی، رابطه با آژانس، مسایل اقتصادی و رفع تحریم‌ها و در زمینه سیاسی، متخصصین را پای میز مذاکره بردیم و این افتخاری برای ملت و کشور است و ما توانستیم به اهداف ملی خود برسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه فضای پس از توافق و مذاکرات به نفع نخبگان، تحقیقات و پژوهش کشور خواهد بود، گفت:‌ اگر در گذشته برای دسترسی به مجله ، نرم‌افزار و یا سخت‌افزار بخاطر تحریم دچار مشکل بودیم و نمی‌توانستیم فناوری خود را به دنیا عرضه کنیم و یا بسیاری از کشورها فناوری‌های نو را به ما ارایه نمی‌کردند، امروز این مانع برداشته شده و باید این عقب‌ماندگی در فناوری جبران شود.

روحانی تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند پیشتاز فعال کردن فناوری‌های نو باشند و ما باید همکاری فناورانه خود را با دنیا آغاز کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به گزارش‌های ارایه شده در خصوص موفقیت‌های جوانان در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: تطابق و تکمیل ایده‌های خارجی بر عرصه اقتصاد دانش بنیان بوسیله کالای داخلی کار بسیار مهمی است.

دکتر روحانی با اشاره به بهبود شرایط برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت رشد صادرات بیشتر و رقابت در منطقه و جهان، گفت: شرط ما برای همکاری خارجی ، مشارکت در سرمایه ، فناوری و صادرات است و باید حرکت ما بر این مبنا باشد. البته شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران تحریم هم توانسته‌اند کارهای بزرگی را به انجام برسانند و ما امروز شاهد نتایج آن هستیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه تلاش دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و باید در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان را بشناسیم، گفت: با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم صاحبان شرکت‌های دارای فناوری‌های نو را شناخته و از آنان حمایت کنیم که در این راستا دولت هر سال بودجه بیشتری را به صندوق نوآوری و شکوفایی که برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، اختصاص داده است.

روحانی با بیان اینکه نخبگان می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را در مسایل گوناگون برای حل و فصل پیچیدگی‌ها و مشکلات در اختیار ما قرار دهند، تصریح کرد: مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن به راه‌حل‌هایی بهتر، مفیدتر و ارزان‌تر همواره پیش روی ما قرار دارد.

جمهوری خاطر نشان کرد: همانطور که نخبگان در دوران دفاع مقدس کمک بسیار بزرگی برای جبهه‌ها بوده‌اند، امروز هم برای توسعه کشور در تلاش هستند و توسعه ایران اسلامی باید به طور کامل دانش بنیان باشد.

روحانی با اشاره به اینکه علم، دانش و فناوری مرز نداشته و ما باید برای به دست آوردن آن از همه دنیا استفاده کنیم و در این مسیر با هیچ کسی دشمنی نخواهیم داشت، گفت: ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم چرا که علم و دانش گمشده مؤمن است و هر جا که باشد آن را پیدا خواهد کرد.

جمهوری با بیان اینکه ما در زمینه علم و دانش اهداف، کشور و فرهنگ دینی و اسلامی خود را فراموش نکرده و مفتون یا مرعوب غرب نخواهیم بود، گفت: هدف حرکت ما خدمت به مردم و آبادانی ایران است و دولت هر اقدامی که بتواند در مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهد داد و امیدواریم سال آینده که سال بهتری در فضای اقتصادی ما خواهد بود بتوانیم حمایت های بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان انجام دهیم.

روحانی افزود: ایرانی نخبه در هر کجای دنیا که باشد عاشق ایران و وطن خود است و به شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند در ایران پرچم علم و دانش را به اهتزاز درآورند، افتخار خواهیم  کرد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام محرم و عزای ابا عبدالله الحسین(ع) تصریح کرد:امام حسین(ع) به ما درس زندگی، ایستادگی و مقاومت آموخت و یاد داد که برای رسیدن به آرمان‌ها و اهدافمان از چیزی نهراسیم.

روحانی درس عاشورا را تبلیغ و ترویج شایستگی‌ها و دوری از بدی‌ها و پلیدی‌ها دانست و خاطر نشان کرد: نباید امر به معروف و نهی از منکر تنها در چند کلمه خلاصه شود، ریا و دروغ از بزرگترین منکرهاست که موجب آسیب زدن به حیثیت مردم و جامعه خواهد شد و در مقابل دوستی و احترام به بزرگان و عالمان از جمله معروف‌هاست چرا که احترام به عالم و معلم در حقیقت احترام به علم است.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهور گزارشی از اقدامات این معاونت در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه کرد.

همچنین دو نفر به نمایندگی از شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌کننده در این همایش به بیان نظرات و دغدغه‌های خود در زمینه فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان پرداختند.

این هم اندیشی به همت ستاد توسعه فرهنگ، علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب