امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12300 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حاج‌ رسولی‌ها خبرداد؛

میزان کل حجم آب درحوزه‌های آبریز نسبت به سال قبل ۱۰ درصد منفی بوده/ ۸۰ درصد منابع آب سطحی کشور صرف مصارف شرب می‌شود/ حجم آب استراتژیک منابع آب زیرزمینی ۵۰۰ میلیارد مترمکعب است

خبرایران: مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران گفت: ۸۰ درصد منابع آب سطحی کشور صرف مصارف شرب می‌شود، با توجه به شرایط فعلی چاره‌ای جز این مساله نداریم و این در حالی است که در تهران این عدد به ۹۰ درصد نیز می‌رسد
میزان کل حجم آب درحوزه‌های آبریز نسبت به سال قبل ۱۰ درصد منفی بوده/ ۸۰ درصد منابع آب سطحی کشور صرف مصارف شرب می‌شود/ حجم آب استراتژیک منابع آب زیرزمینی ۵۰۰ میلیارد مترمکعب است

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری«محمد حاج‌ رسولی‌ها» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران، صبح امروز دوشنبه ۲۷ مهر ماه ۹۴، با حضور اصحاب رسانه، در محل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران برگزارو دراین نشست خبری «محمد حاج‌ رسولی‌ها» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران با بیان اینکه استان‌های بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان جزو بدترین‌ استان‌ها در حوزه آبی بودند، اظهارداشت: در سال آبی مذکور ارتفاع بارش ۱۹۷ میلی‌متر بود و این در حالی است که در سال گذشته این میزان ۲۱۹ میلی‌متر به ثبت رسیده است. علاوه براین در حوضه آبریز دریای خزربا 8 درصد افزایش و درحوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۸ درصد کاهش روبه‌رو بودیم.

حاج‌ رسولی‌ها تصریح کرد: میزان کل حجم آب در حوزه‌های آبریز ۱۹۷ میلی‌متر بوده و نسبت به سال قبل این میزان ۱۰ درصد منفی بوده است.

وی در خصوص میزان ورودی آب به مخازن سدها، گفت: سال گذشته میزان آب ورودی به مخازن سد‌ها ۲۸٫۴۱ میلی‌متر بوده است و به لحاظ بارندگی در طول دراز‌مدت در رتبه ۳۹ قرار گرفته‌ایم و این در حالی است که در مهرماه رتبه کشور به لحاظ بارندگی دوم بوده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران عنوان داشت: میزان روان‌آب‌ها نسبت به سال گذشته 4 درصد و نسبت به دراز‌مدت ۵۳ درصد کاهش یافته و روزانه اطلاعات ۱۵۱ سد به طور کامل در شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب بازبینی می شود و براساس بازبینی‌های صورت گرفته سد ایلام در خصوص میزان ورود آب نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد، سد گاوشان ۷۱ درصد، سد استقلال ۷۳ درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص وضعیت سد‌های استان تهران اظهار کرد: در این سدها شرایط ورود آب به مخازن خوب بوده است و در ابتدای هر سال آبی پیش‌بینی‌هایی را برای منابع و مصارف سال پیش‌رو در نظر می‌گیریم و تا ۱۵ آبان‌ماه برنامه اولیه‌ای را برای مخازن سدها برنامه‌ریزی و ارائه می‌کنیم و آن را به عنوان ابلاغیه برنامه مدیریت منابع و مصارف سدها ارائه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران، در خصوص میزان دمای میانگین روزانه سال آبی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ گفت: میزان دمای میانگین در این بازده زمانی حدود ۲٫۱۷ درجه سانتیگراد بوده است.

وی در خصوص برنامه‌ریزی سدهای برق آبی کشور، گفت: برای این سد‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم به‌طور مثال حجم آورد پیش‌بینی عملکرد سدهای حوزه آبریز کارون بزرگ ۱۲ میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شد که در نهایت ۱۲٫۱۶ میلیارد مترمکعب تحقق یافت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران  با اشاره به عملکرد بهره‌برداری سدها در سال آبی ۱۳۹۳ – ۱۳۹۴ اظهار کرد: حجم کل برداشت از سدها ۲۴ میلیارد و ۱۵۸ میلیون مترمکعب بوده است که ۱۶۳۱۱ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۲۹۸۵ میلیون مترمکعب در بخش شرب، ۸۴۱ میلیون مترمکعب در بخش صنعت و در سایر حوزه‌ها ۴۸۲۱ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که در سال گذشته مجموع این میزان ۲۵۷۱۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: در سال آبی گذشته ۱۲ میلیون مگاوات ساعت در حوزه کارون بزرگ تولید انرژی صورت گرفت و به طور کلی ۱۴ میلیون مگاوات انرژی در سال آبی گذشته تولید شد و میزان تولید انرژی در تابستان به‌طور متوسط ۴۹ هزار و ۹۲۶ هزار مگاوات ساعت بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این میزان در تابستان سال آبی جاری به ۵۳۰۹۱ مگاوات ساعت برسد.

حاج‌ رسولی‌ها ابرازداشت: ۸۰ درصد منابع آب سطحی کشور صرف مصارف شرب می‌شود، با توجه به شرایط فعلی چاره‌ای جز این مساله نداریم و این در حالی است که در تهران این عدد به ۹۰ درصد نیز می‌رسد و اگر در شرایط ترسالی باشیم باید ۶۰ درصد و در شرایط خشکسالی ۸۰ درصد از جریان‌های سطحی استفاده شود.

وی با اشاره به وضعیت منابع زیرزمینی در کشور، گفت: حجم آب استراتژیک منابع آب زیرزمینی ۵۰۰ میلیارد مترمکعب است که با احتساب اضافه برداشت‌ها ۱۱۴ میلیارد مترمکعب از این ذخائر در دوره دراز‌مدت استفاده کرده‌ایم و با کسری ۵٫۷ درصدی مخازن به‌طور سالانه روبه‌رو هستیم، با توجه به این‌که این عدد قابل قبول نیست لذا باید راهکارهای مدیریتی جدی در این زمینه اخذ شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران، پیرامون این پرسش، که سالانه چقدر از منابع آب تجدید‌پذیر استفاده می‌شود، گفت: سالانه حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدید‌پذیر بهره‌برداری می‌کنیم که این میزان ۱۰ درصد خارج از توان سفره‌ها است.

وی در خصوص میزان ورود آب به سدها تا ۲۲ مهرماه، گفت: طی این زمان ۶۶۰ میلیون مترمکعب آب به سدها وارد شده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش را نشان می‌دهد و از اول تا ۲۲ مهرماه میزان خروجی آب از سدها ۱٫۵۴ میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته ۱٫۶۶ میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شد.

حاج‌ رسولی‌ها در پایان با بیان اینکه هیچگونه مشکلی کیفی در تامین آب شرب از مخازن سدها وجود ندارد، گفت: در مورد کیفیت آبی که از مخازن سدها حاصل می‌شود جای هیچ‌گونه شبه‌ای نیست.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب