امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12316 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خبرداد؛

افزایش آمار تلفات در زمستان به دلیل مسمومیت‌ها باگاز CO/ رتبه 25 کشوری برای تهران درمرگ‌های غیرطبیعی/ رتبه اول کشوری تهران در زمینه مرگ‌های بر اثر سوء مصرف مواد مخدر/ پزشکی قانونی مشکل مالی و کمبود پزشک دارد

خبرایران: مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: در مرگ‌های غیرطبیعی تهران رتبه 25 کشور را نسبت به جمعیت خود دارد، از 5 هزار و 173 مورد مرگ غیرطبیعی در تهران 1295 مورد مربوط به حوادث رانندگی بوده که در حوادث رانندگی نیز رتبه تهران 31 کشور است.
افزایش آمار تلفات در زمستان به دلیل مسمومیت‌ها باگاز CO/ رتبه 25 کشوری برای تهران درمرگ‌های غیرطبیعی/ رتبه اول کشوری تهران در زمینه مرگ‌های بر اثر سوء مصرف مواد مخدر/ پزشکی قانونی مشکل مالی و کمبود پزشک  دارد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سازمان پزشکی قانونی استان تهران امروز با حضور«مسعود قادی‌پاشا» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ،«مهرداد علی‌بخشی» مدیر بحران پزشک قانونی تهران و اصحاب رسانه در این سازمان برگزار و دراین نشست خبری «مسعود قادی‌پاشا» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اظهارداشت: در این مدت 147 هزار و 226 معاینه توسط پزشکی قانونی صورت گرفته و در همین مدت 5هزار و 542 جسد نیز تحت معاینه قرار گرفت و متأسفانه 191 نفر نیز جان خود را در حوادث کار از دست دادند که 189 نفر آنها مرد بودند.

وی در مورد مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت: متأسفانه آمار تلفات ما در زمستان و مسمومیت‌ها به وسیله گاز CO افزوده می‌شود و ما باید برای فصل سرما آماده شویم و آموزش‌های لازم را به هموطنان بدهیم و 40 نفر در تابستان گذشته بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در تهران جان خود را از دست داده‌اند که سال گذشته در مجموع 145 نفر در تهران به همین علت فوت کردند.

قادی‌پاشا با اشاره به اینکه تهران از نظر نسبت فوتی‌ها به جمعیت رتبه هفتم کشور را دارد، گفت: در این میان استان‌های البرز، سمنان و زنجان بیشترین فوتی‌ها را داشته‌اند و در سال 93، 1703 مورد سقط درمانی جنین توسط پزشکی قانونی صادر شده که تهران با توجه به نسبت مجوزها به جمعیت رتبه چهارم کشور را بعد از کهگیلویه و بویراحمد، یزد و خوزستان به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در مرگ‌های غیرطبیعی تهران رتبه 25 کشور را نسبت به جمعیت خود دارد، از 5 هزار و 173 مورد مرگ غیرطبیعی در تهران 1295 مورد مربوط به حوادث رانندگی بوده است که در حوادث رانندگی نیز رتبه تهران 31 کشور است و استان‌های سمنان، مرکزی و سیستان و بلوچستان اول تا سوم هستند.

قادی‌پاشا تهران را دارای رتبه اول کشور در زمینه مرگ‌های بر اثر سوء مصرف مواد مخدر عنوان کرد و افزود: 857 نفر در سال گذشته در تهران بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باختند که 86 مورد آنها را زنان تشکیل می‌دادند. در این زمینه استان‌های همدان و کرمانشاه رتبه‌های دوم و سوم را دارا هستند.

وی سپس به پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: سال 93، در کل کشور 4 هزار و 468 پرونده تشکیل شد که 2 هزار و 775 مورد آن مربوط به قصور پزشکی می‌شد از این میان 1567 پرونده حکم تبرئه گرفتند و 1208 مورد نیز محکوم شدند و اکثر شکایت‌ها از متخصصان زنان و زایمان، ارتوپد،‌ عمومی‌، دندانپزشک و جراحی پلاستیک بوده است.

قادی‌پاشا پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌های پزشکی در 6 ماهه ابتدایی سال 94 را نیز 2 هزار و 690 پرونده عنوان کرد و گفت: تعدادی از پرونده‌ها هم اکنون در جریان هستند و به نتیجه منجر نشده‌اند و هنوز دولت سعودی ویزای کارشناسان پزشکی قانونی را صادر نکرده است، کارشناسان این سازمان منتظر هستند تا به مکه رفته و هویت جانباختگان ایرانی را که در مکه دفن شده‌اند بررسی کند.

وی در مورد بانک ژنتیک نیز خاطر نشان کرد: اکنون در حال بررسی زندان‌ها هستیم و دادگاه و دادستانی باید اولویت مجرمان را برای ما مشخص کند و تست‌های DNA هزینه زیادی دارد، بانک ژنتیک می‌تواند در مواقع زیادی به کمک ما بیاید به طور مثال در همین فاجعه منا اگر هویت ژنتیکی زائران را در اختیار داشتیم به راحتی می‌توانستیم اجساد مجهول‌الهویه را شناسایی کنیم.

قادی‌پاشا همچنین در مورد علت مرگ هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس گفت: علت مرگ بررسی شده و مشکلات قلبی و عروقی تشخیص داده شده است.

وی در مورد پرونده ستار بهشتی نیز گفت: نتایج بررسی‌ها در اختیار قوه قضائیه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پایان در خصوص مشکلات مالی و کمبود پزشک گفت: ما در تأمین مواد مصرفی آزمایشگاه DNA خود مشکل داریم و از بودجه آزمایشگاه‌های دیگر در این زمینه استفاده می‌کنیم و در کنار کمبود بودجه از کمبود پزشک نیز رنج می‌بریم چرا که پرداختی‌های ما پایین است و سختی کار و طاقت‌فرسایی آن موجب شده تا در بعضی استان‌ها و شهرستان‌ها کسی متقاضی استخدام نباشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب