امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12348 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

این چند کتاب را بخوانیم؛

غیرقابل اعتماد؛ پیشنهاد مطالعه به مناسب ایام‌الله 13 آبان

خبرایران: همزمان با فرارسیدن ایام‌الله 13 آبان، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب‌هایی با مضامین آمریکا و روابطش با ایران در طول سال‌ها را با عنوان «غير قابل اعتماد» منتشر کرد.
غیرقابل اعتماد؛ پیشنهاد مطالعه به مناسب ایام‌الله 13 آبان
به گزارش خبرایران از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن فرارسیدن ایام‌الله 13 آبان و یادآوری رشادت‌های مردم بصیر و دشمن شناس ایران اسلامی و دشمنی‌های آمریکای جهان‌خوار، با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» و با عنوان «غير قابل اعتماد»، هشت عنوان کتاب مرتبط با موضوع آمریکا و روابطش با ایران در طول سال‌ها را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.
آمريكاشناسي؛ فراز و فرود يك امپراتوري/ نوشته پروفسور حميد مولانا/ انتشارات اميركبير/ ‌294 صفحه
شناخت وضعيت كنوني و آينده‌ دنياي جديد، از ضروري‌ترين موضوعاتي است كه بايد مورد كندوكاو و پژوهش قرار گيرد. امروزه آمريكا، نماد و نشانه‌ تمدن غرب و نظام جديد سرمايه‌داري است. در دیدگاه بيشتر مردم دنيا، ايالات متحده‌ آمريكا تصويري ذهني است و نه واقعي و حقيقي. اين كتاب مي‌كوشد تا آمريكا را آن‌گونه‌ای كه حقيقتاً هست معرفي كند، نه آن‌گونه كه برخی تصور كرده و حدس مي‌زنند. تجربه‌ تدريس، پژوهش و بيش از نيم‌قرن زندگي نويسنده‌ اثر در آمريكا، چشم‌انداز متفاوتی را فراروي خوانندگان قرار مي‌دهد.
کتاب، در 3 بخش «شناخت جامعه»، «شناخت نظام» و «شناخت فرهنگ» به معرفی جامعه‌ آمریکا می‌پردازد. ابتدای کتاب با عنوان «شناخت جامعه» تا صفحه‌ 87، شامل عناوینی چون آمریکاشناسی، جامعه و مردم، تاریخ و تمدن، اقتصاد سرمایه‌داری و دین و سیاست است. فصل دوم با هدف شناخت نظام حاکم بر آمریکا، شامل بحث‌هايی چون دولت و حکومت، احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی، جامعه‌ مسلمانان در آمریکا و دموکراسی آمریکا است. در فصل سوم مباحثی همچون فرهنگ نخبگان، صنایع فرهنگی و رسانه‌ها، آزادی و کنترل بیان، آمریکا به کجا می‌رود؟ و فراز و فرود قدرت مطرح می‌شود. در بخش آزادی و کنترل بیان که در این فصل از کتاب قرار دارد، نمونه‌هايی از سانسور در آمریکا شمرده شده، درباره‌ رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی بيان شده و صنایع فرهنگی در آمریکا به مثابه‌ یک سانسورچی نمایش داده می‌شود.
آمريكا از ديدگاه حضرت آيت‌‎الله‌العظمي سيدعلي خامنه‌اي مدّظلّه‌العالي/ نوشته دكتر منوچهر محمدي/ انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي/ 171 صفحه
با توجه به درگيري و تقابل مستمر انقلاب اسلامي با سياست‌هاي خصمانه، استكباري و مداخله‌جويانه‌ي ايالات متحده‌ آمريكا، نوشته‌ها،‌ پيام‌ها و سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري مملو از مواضع در قبال سياست‌ها، توطئه‌ها و عملكرد رؤساي جمهور و دولت‌هاي آمريكاست. اين مطالب در دوره‌هاي مختلف و در قبال مسائل متفاوت مطرح شده و متن جامع، منسجم و نظام يافته‌اي كه بيانگر مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامي در قبال آمريكا باشد كمتر به رشته‌ تحرير درآمده است. با توجه به لزوم آشنايي دقيق آحاد مردم ايران با مواضع مقام معظم رهبري در خصوص دولت آمريكا، به ويژه در دوران معاصر، اين اثر براي معرفي در اين مجموعه گزينش شده است.
برخي از ويژگي‌هاي كتاب عبارتند از: 1. مطالب استخراج شده بدون توجه به زمان بيان آن، با نظم منطقي و موضوعي ارائه می‌شود. 2. با رعايت امانت در حفظ مطالب ارائه شده، امر ويرايش صرفاً محدود به ويرايش شكلي است و از تأويل و تفسير در متن خودداري شده است. 3. از آنجا كه اين مطالب ضمن سخنراني‌هاي مختلف ارائه شده و امكان بيان تفصيلي براي معظم‌له وجود نداشته، در موارد لازم واژه‌هاي مشکل تعريف و آيات قرآن و احاديث مستند‌سازي و در پاورقی ارائه شده است.
كتاب در هشت فصل تحت عناوين زير سامان يافته است: جامعه‌ آمريكا؛ آمريكا و استكبار؛ آمريكا و حقوق بشر؛ آمريكا و تروريسم؛ آمريكا و ساير ملت‌ها؛ آمريكا و جهان اسلام؛ آمريكا و ايران؛ آينده‌ آمريكا. در پايان نيز فهرست آيات، اعلام و منابع آمده است.
جنبش ملي شدن صنعت نفت ايران و كودتاي 28 مرداد 1332/ نوشته غلامرضا نجاتي/ شركت سهامي انتشار/ 812 صفحه
نويسنده کتاب با توجه به شغل خود(افسر بازنشسته نیروهوایی)، به مدارک مستند جهت تألیف دسترسي داشته‌ است. این پژوهش، با استناد به منابع متعدد، رویدادهای مربوط به جنبش ملی شدن صنعت نفت به رهبری آيت الله كاشاني و دکتر مصدق را توضيح داده می‌دهد. هدف نویسنده، ارائه‌ افتخارانگیزترین حماسه‌ ملت ایران برای نجات از پیچیده‌ترین زنجیرهای اسارت استیلاگران غربی بعد از کودتای 28 مرداد است. قیام 28 مرداد نه تنها تاریخ ایران و کشورهای استعمارزده‌ای چون مصر و الجزایر را تحت تأثیر قرار داد، بلكه تاریخ استعمار و اقتدار امپراتوری حیله‌گر و غارتگر را به پایان رساند.
 اين مجموعه به سه بخش تقسيم می‌شود: بخش نخست مشتمل بر دو كتاب مستقل است؛ کتاب اول با عنوان جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران با فصل‌های «از امتیازنامه‌ دارسی تا رد مقاوله‌نامه‌ی قوام ـ ساد چیکف»، «جنبش ملی شدن صنعت نفت» و «دوره‌ دوم زمامداری دکتر مصدق» است. کتاب دوم که کودتای 28مرداد 1332 عنوان گرفته، شامل سه فصل «کودتای 28 مرداد 1332»، «کودتاچیان را بشناسیم» و «صفحه‌ای سیاه از تاریخ ایران» است. در بخش دوم، ترجمه مقالهاي از مارك.ج.گازيوروسكي در شعبه علوم سياسي دانشگاه ايالتي لويزيانا، پيرامون كودتاي 28 مرداد 1332، در شماره 19 مجله بين المللي مطالعات خاورميانه در سال 1978 انتشار يافته است. با بررسي مجموعه اين اسناد به اسرار تازه و حقايق تكان دهندهاي برخورد ميكنيم. شبكهاي وسيع از عوامل سازمانهاي جاسوسي با ميليونها دلار اعتبار مجهز ميشود تا جنبش ضد استعماري ملت ايران را كه در مسير پيروزي بود سركوب كند. قسمت سوم كتاب نيز پيرامون سه گزارش از دكتر جُرج مكگي و رنون والترز پيرامون ملي شدن شركت نفت انگليس و ايران و داستان مذاكرات ميان مصدق و هريمن است.
چالش‌های ایران و آمریکا/ نوشته جواد منصوری/ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ 316 صفحه
در تاریخ تحولات معاصرِ ایران، نقش چند دولت خارجی ـ از جمله ایالات متحده‌ آمریكا و انگلیس ـ بیش از دیگران تأثیرگذار و مسئله‌ساز بوده است. تأثیر این روابط در بسیاری از امور داخلی و روابط خارجی، گسترده و تعیین‌كننده بوده است. در سالهای پس از کودتای ۲۸ مرداد به مدت ۲۵ سال آمریکا سلطه‌ بیشتری یافت و دولت انگلیس، بعد از دهه‌ ۴۰، نقش دوم در سلطه بر ایران را پيدا كرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی چالش‌های ایران و آمریكا وارد شكل و محتوای جدیدی شد. شرایطی كه كاملاً برای آمریکا ناشناخته و در عین حال غیرقابل قبول بود. این چالش‌ها به حدی رسيد كه تمامی دولت‌های آمریكا، مسئله‌ ایران را یكی از مشكلات ثابت و به اصطلاح «دردسرهای بزرگ» می‌دانسته و می‌دانند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تنها سقوط یك رژیم فاسد و وابسته نبود، بلكه مقدمه‌ فروریختن پایه‌های سلطه‌ استعمار غرب در جهان اسلام و سپس در مناطق دیگر شد. از اینرو چالش‌های ایران و آمریكا بیش از پیش تبدیل به موضوعی بین‌المللی و دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیك شده است. اگرچه تحولات چند دهه‌ی گذشته بسیاری از ساختارها را دگرگون كرد، ولی با شناخت عمیق روند تحولات و دلایل آن، به این نتیجه می‌رسیم كه تغییرات بزرگ‌تر و مهم‌تري در راه است.
این كتاب مهم‌ترین چالش‌های دو نظام متفاوت و متعارض ـ اسلام و لیبرال سرمایه‌داری ـ را در قالب دو دولت ایران و آمریكا، با دیدگاهی واقع‌بینانه و به دور از تحلیل‌های افراطی و یا ساده‌انگارانه، مورد بحث قرار داده است.
خواب آشفته‌ نفت/ نوشته محمدعلي موحد/ انتشارات كارنامه/ دوره 4 جلدي
قرن بيستم آبستن سه انقلاب يا سه حركت مهم اجتماعي و سياسي در ايران بود. از اين سه حركت يكي نهضت مشروطه در رُبع اول قرن و ديگري نهضت ملي در نيمه و سومي انقلاب اسلامي در رُبع آخر آن اتفاق افتاد. دو حركت اول و سوم به تغيير نظام حكومتي انجاميد و حركت دوم نيز تا آستانه تغيير نظام پيش رفت و درست در آخرين لحظات ناكام ماند. حركت دوم با نفت آغاز شد و براي نفت اوج گرفت و هم در مصاف نفت فروماند.
مجموعه‌ خواب آشفته‌ی نفت يك دوره‌ی 4 جلدي در 3 حلقه‌ي موضوعي مستقل است. خواب آشفته‌ نفت در ابتدا به صورت دوجلدی با عنوان «دکتر مصدق و نهضت ملی ایران» از سوی نشر کارنامه منتشر شد. نويسنده، در این دو جلد تلاش کرده است تا زندگی مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت را بازگو کند. او با نقد مصدق و اطرافیانش، نقل حوادث و جریاناتی که در آن سال‌ها رخ داده، پژوهشی بر مبنای واقعیاتی که خود نیز در بخشی از آنها حضور داشته، در اختیار مخاطب قرار داده است. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ قلم نويسنده‌ کتاب آن است که با نگاهی انتقادی، اندیشه‌ها، رفتارها و تصمیم‌های مصدق را بازخوانی کرده است. او در جلد سوم نیز با نگاهي نقادانه به بحث از ماجراهای پرفراز و نشیب نفت در تاریخ ایران «از کودتای ۲۸ مرداد تا سقوط زاهدی» ميپردازد.
پس از اين دو مجموعه، بخش دیگری از تاریخ نفت ایران در دو جلد «خواب آشفته‌ نفت» به چاپ رسيد. بخشی که آن را زمینه‌ساز بررسی همه‌ جانبه‌ تاریخ نفت ایران می‌دانند و «از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاه» را بررسی می‌کند.
روحانيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت/ مجموعه سخنراني/ مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي/ 140 صفحه
پنجمين نشست تخصصي از سلسله نشست‌هاي مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي با عنوان «روحانيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت» در روز دوشنبه 25/12/1383 در موزه‌ امام علي(عليه السلام) تهران برگزار شد كه كتاب حاضر حاصل آن است. در اين نشست، ابتدا سخنرانان مطالب خود را بيان كرده و سپس به پرسش‌هاي حاضرين پاسخ دادند.
 مطالب اين كتاب مانند ساير كتاب‌هاي نشست‌هاي تخصصي در دو بخش تنظيم شده است: بخش اول سخنراني‌ها و پرسش و پاسخ‌. نخستين سخنران اين جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمين روح‌الله حسينيان است كه مطالب خود را با عنوان «نقش مرجعيت ديني در نهضت ملي شدن صنعت نفت» ارائه كرده است. دومين سخنراني توسط دكتر سيدجلال‌الدين مدني با عنوان «آيت‌الله كاشاني و نهضت ملي شدن صنعت نفت» ايراد شده است. سخنران پاياني مراسم، توسط حجت‌الاسلام‌ رسول جعفريان با عنوان «روحانيت و نهضت ملي شدن صنعت نفت» ارائه شد.
بخش دوم به مشروح مذاكرات جلسات 56 و 57 دوره‌ی هجدهم مجلس شوراي ملی می‌پردازد. در این جلسات، آقاي دكتر سيدمصطفي كاشاني درباره‌ی قرارداد الحاقي كه در پي كودتاي 28 مرداد توسط ايالات متحده‌ امريكا و انگلستان به ملت ايران تحميل شد مطالبي ارائه كرده است. اين سخنراني نشان مي‌دهد كه عليرغم پيروزي اوليه‌ نهضت ملي شدن صنعت نفت، قدرت‌هاي استعماري و سلطه‌طلب تا روزهاي پاياني حكومت پهلوي دوم از نفت بهره‌مند بودند. تنها پيروزي انقلاب اسلامي ايران و فداكاري مردم مسلمان ايران بود كه توانست نفت را به معناي واقعي كلمه، از چنگال ابرقدرت‌ها خارج سازد و اين سرمايه‌ ارزشمند را براي حفظ استقلال و آزادي سرزمين اسلامي در اختيار ملت قرار دهد.
سیاست آمریكا در قبال ایران در طول جنگ سرد (1947ـ1991)/ دانشگاه جورج واشنگتن/ نوشته نعمت‌الله عاملی/ مركز اسناد انقلاب اسلامي/ 192 صفحه
روابط ایران و آمریكا در چند دهه‌ گذشته با نوسانات و فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. دامنه‌ این نوسانات به حدی است كه با وجود آنكه ایران در دوره‌ پهلوی مهم‌ترین متحد آمریكا در خاورمیانه بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بزرگ‌ترین دشمن ایالات متحده در منطقه تبدیل شد و روابط دیپلماتیك بین دو كشور به‌طور كامل قطع گردید. حوادث تلخی چون كودتای آمریكایی 1332 و حمایت همه‌جانبه‌ آمریكا از دیكتاتوری پهلوی، پذیرش شاه پس از پیروزی انقلاب، حادثه‌ طبس، كودتای نافرجام نوژه، حمایت مادی و معنوی از صدام در جنگ با ایران، اختصاص بودجه‌های كلان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با حق مسلم ایران درخصوص انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، احساس نفرت ایرانیان نسبت به آمریكا را برانگیخته و دیوار بلندی از بی‌اعتمادی را بین دو كشور ایجاد كرده است.
اين كتاب به بررسي سياست‌هاي آمريكا در قبال ايران در طول جنگ سرد پرداخته و شامل 12 سند مربوط به اين دوران است كه تحولات دو کشور را از زمان بروز غائله‌ آذربايجان تا جنگ خليج فارس بررسی می‌کند. تحولات آذربايجان پس از سقوط دولت خودمختار؛ متن تلگرام‌هاي هندرسون، سفير آمريكا در ايران در اگوست 1953 در خصوص 28 مرداد و سقوط دولت مصدق؛ متن نامه‌ جان اف.كندي، رئيس جمهور وقت آمريكا به برخي از مقامات بلند پايه‌ اين كشور در خصوص اوضاع ايران در سال 1936؛ سياست آمريكا در قبال تحولات داخلي ايران در سال 1985 و چشم‌انداز احتمالي روابط ايران و آمريكا پس از ارتحال امام خميني(ره) از جمله موضوعات اين اسناد است.
مداخلات/ نوشته كامران غضنفري/ شركت انتشارات كيهان/ دوره 2 جلدي
پس از ماجراي كودتاي 28 مرداد، آمريكا صحنه‌گردان اصلي رژيم پهلوي در ايران شد و كليه امور نظامي، اطلاعاتي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي در زير نظارت مستقيم عوامل جاسوسي و مستشاران نظامي آنان قرار گرفت. طي 25 سال نفوذ همه‌جانبه‌ آمريكا، دخالت‌ها، غارتگري‌ها و جنايات بی‌شماری توسط آنان انجام گرفت. در اين مدت آنها از تمامي جنايات رژيم سركوبگر و ديكتاتور محمدرضا پهلوي حمايت به عمل آوردند.
با سقوط رژيم پهلوي، دولت ايالات متحده‌ آمريكا كه نتوانسته بود از پيروزي انقلاب اسلامي و سرنگوني حكومت شاه جلوگيري كند، همه‌ توان خود را به كار گرفت تا با طراحي انواع و اقسام توطئه‌ها، جمهوري اسلامي ايران را تضعيف و ساقط کند. طراحي كودتاهاي مختلف، مسلح كردن گروه‌هاي تجزيه طلب، حمايت از گروه‌هاي تروريستي، راه‌اندازي شبكه‌هاي جاسوسي، تحريم‌هاي تجاري و اقتصادي، حمايت همه جانبه‌ مالي و اطلاعاتي و نظامي از رژيم صدام حسين طي هشت سال جنگ تحميلي، طراحي انواع شيوه‌هاي براندازي نرم، گوشه‌ای از تلاش مذبوحانه‌ آمریکاست.
كتاب حاضر مروري مستند به برخي از دخالت‌ها و جنايت‌های دولت آمريكا از سال 1332 تا 1359 (واقعه‌ی طبس) است. اين مجموعه، قبل از چاپ به صورت كتاب در صفحه پاورقي روزنامه‌ی كيهان، از تاريخ 16 آذر 1392، چاپ مي‌گردد. شايان ذكر است كه مجموعه‌ کتاب‌های «مداخلات» خود از سري كتاب‌هايي است كه تحت عنوان نيمه پنهان توسط انتشارات كيهان چاپ مي‌شود و شماره‌هاي 53 و 54 آن به ترتيب به اين دو جلد اختصاص دارد.


 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب