امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12381 تاریخ انتشار: جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزير راه و شهرسازي اعلام کرد؛

متأسفانه موضوع تشكيلات و سازماندهی ايران به درستی تعريف نشده/ سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بايد نقش راهبري و رهبري در حوزه حمل‌ونقل زميني داشته باشد/ نبايد بين حمل‌ونقل درون‌شهري و برون‌شهري خط‌كشي قائل شد

خبرایران: با حضور وزير راه و شهرسازي،معاون وزير راه و شهرسازي نشست تخصصي يك‌روزه مديران راهداري و مديرانساخت و توسعه ادارات‌كل راه و شهرسازي سراسر كشور با هدف هماهنگي راهداري زمستاني در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي برگزار شد.
متأسفانه موضوع تشكيلات و سازماندهی ايران به درستی تعريف نشده/ سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بايد نقش راهبري و رهبري در حوزه حمل‌ونقل زميني داشته باشد/ نبايد بين حمل‌ونقل درون‌شهري و برون‌شهري خط‌كشي قائل شد
به گزارش  خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، دكتر عباس آخوندي در اين نشست تخصصي، ضمن قدرداني از اقدامات انجام شده در شرايط سخت فعلي هم به لحاظ تنگناي اعتباري موجود و هم به لحاظ شرايط آب و هوايي اظهار داشت: قطعاً خدمات انجام شده از سوي تلاشگران و مجموعه راهداران هم مورد عنايت خداوند و هم مورد توجه مسئولان و مردم ايران است.
وي افزود: خدماتي كه شما ارائه مي‌دهيد مايه سرفرازي همگان است و در شرايط بسيار سخت كنوني شايد به جرأت بتوان گفت يكي از دستگاه‌ها و نهادهايي كه حضورش در گستره ايران مشهود است، راهداري و راهسازي است كه مايه قوت كل دولت، نمايندگان مجلس و مردم است.
وزير راه و شهرسازي در ادامه، با تأكيد بر اينكه راهداري يك فعاليت زنده و جاري است، تصريح كرد: اساساً راه يك نهاد زنده و جاري است و به طور مرتب با كاربران جاده‌اي، طبيعت، وسيله‌نقليه و مهندسي داد و ستد دارد، به همين خاطر بحث ايمني و مهندسي راه بايد از موضع شهروندي مورد بررسي قرار داد.
بوي با اشاره به اينكه اين نه يك شعار سياسي، بلكه يك نگرش ملي است، گفت: عملكرد سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در اين زمينه بسيار مطلوب و مثبت بوده است، چرا كه راه متعلق به تمامي كاربران و بهره‌برداران آن است و اگر بتوانيم اين ثروت را با صاحبان آن كه ملت ايران هستند همراه كنيم يقيناً بهره‌وري آن افزايش مي‌يابد. به عنوان نمونه سامانه 141 شاخصه‌اي از اين مشاركت و همراهي است كه در اوقات پيك سفر و شرايط سخت به همراهي و مشاركت و در نتيجه افزايش بهره‌وري كمك كرده است.
دكتر آخوندي ايش نظارت عمومي را يكي از راه‌هاي افزايش ايمني ذكر كرد و افزود: وظيفه ما در عين حال كه نظارت اداري و رعايت تمامي فرآيندهاي كنترل بدون اغماض است، اما افزون بر اين، آنچه كه باعث پايداري ملي مي‌شود نظارت عمومي است و اين موضوعي است كه بايد در زندگي روزمره مردم جريان داشته باشد، چرا كه براي برخورداري از ايمني پايدار چاره‌اي جز افزايش نظارت عمومي نداريم و معتقديم هيچ نظارتي به اين اندازه كارآمد نيست و درواقع موتور محركه سيستم كشور است.
وي با تأكيد بر اينكه بايد تمامي اطلاعات موجود در اختيار عموم مردم قرار گيرد، خاطرنشان كرد: شايد مديريت در چنين شرايطي يعني فعاليت در اتاقك شيشه‌اي، اما در عين حال مديريت با كمك همگان آسان‌تر خواهد شد و ما در تلاش هستيم تمامی اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در بخش انجام پروژه‌های عمرانی در اختیار مردم قرار گیرد تا از بروز فساد جلوگيري شود. ضمن اينكه باید اصل دسترسی آزاد اطلاعات را با اصلاح فرآیندها اجرایی کنیم تا مردم بتوانند تمام اطلاعات ایمنی راه‌ها را با هدف افزایش آگاهی در رفتارهای حمل‌ونقلی و نيز بهره‌وری بیشتر در اختيار داشته باشند.
وي در ادامه سخنان خود، با تأكيد بر اينكه اطلاعات زماني ارزشمند است كه فرآيندمحور باشد، اظهار داشت: خوشبختانه در زمينه بازنگري در فرآيندهاي مختلف اعم از حمل‌ونقل، ايمني، بازرگاني، مهندسي و موارد ديگر اقدامات خوبي انجام شده است. در عين حال، بازنگري فرآيندها مواردي است كه هيچ‌گاه تمام نمي‌شود و يك بحث مداوم و بدون وقفه است و نياز به دانش فني دارد.
وي افزود: ما در زمينه فرآيندمحوري نياز به مشاركت و تعامل بين دولت‌ها و كارشناسان مربوطه داريم و بايد در طراز بين‌المللي قرار گيريم و با بهترين‌هاي جهاني در اين خصوص همكاري كنيم و بسيار علاقه‌مندم ظرف مدت هفت تا هشت بتوانيم تمامي فرآيندهاي موجود در زمينه ارتقاي ايمني، مهندسي، حمل‌ونقل، راهداري، ارزيابي ايمني پل‌ها در برابر زلزله و حوادث ديگر، پايداري شيرواني و به طور كلي تمامي فرآيندها مورد بازنگري قرار گيرد.
دكتر آخوندي همچنين بحث آموزش در اين خصوص را بسيار حائز اهميت ذكر كرد و گفت: بايد اين را بپذيريم كه هر قدر در زمينه آموزش هزينه كنيم، سرمايه‌گذاري ملي انجام داده‌ايم.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود، با تأكيد بر معماري جاده گفت: گاهاً تصور مي‌شود اقدامات انجام شده با هدف زيباسازي مسير اقداماتي تجملاتي است، اين در حالي است كه چنين اقداماتي علاوه بر چشم‌نواز كردن مسير براي جلوگيري از بروز از خستگي و خواب‌آلودگي در رانندگان و احترام به شهروندان، براي ايجاد نظم و ايمني در جاده بسيار حائز اهميت است و بنابراين بايد مفهوم معماري جاده را وارد نظام مهندسي ايران كنيم.
وي در  بخش ديگري ازسخنان خود، با تأكيد بر اينكه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي بايد نقش راهبري و رهبري در حوزه حمل‌ونقل زميني داشته باشد، اظهار داشت: متأسفانه موضوع تشكيلات و سازماندهي ايران به درستي تعريف نشده است و سازمان‌ها بعضاً انحصاري رفتار كرده و تبادل اطلاعات با يكديگر ندارند. بنابراين اگر مي‌گوييم ايمني مسئوليت همگان اعم از پليس، هلال‌احمر، امداد و نجات و تمامي نهادهاي مرتبط است، بايد مشخص شود ليدر حمل‌ونقل چه نهادي است و اگر از موضوع ليدر شييپ به اين موضوع نگاه كنيم بايد كل حمل‌ونقل زميني را راهبري كنيم.
وي يادآور شد: اساساً معتقدم نبايد بين حمل‌ونقل درون‌شهري و برون‌شهري خط‌كشي قائل شد، چرا كه در اين صورت ارتباط با شهرداري نيز متفاوت مي‌شود و درخصوص گذرگاه‌هاي درون‌شهري هم تعامل و ارتباط متقابل به افزايش رفاه اجتماعي و افزايش ايمني كمك مي‌كند. ضمن اينكه اگر از ديدگاه راهبري موضوع را بررسي كنيم نسبت به آموزش پليس، هلال‌احمر، امداد و نجات و ساير نهادهاي دست‌اندركار در امر ايمني نيز حساسيت خواهيم داشت و اين افزايش راهبري منجر به افزايش راندمان مي‌شود، نه افزايش ديواركشي‌هاي غيرقابل نفوذ.
به گفته وي، راهبري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در حمل‌ونقل زميني همچنين موجب احساس مسئوليت تعامل، تخصيص بهينه منابع و اولويت‌بندي اقدامات مي‌شود و نتيجه آن نيز به سود همگان است.
وي با اشاره به اينكه ما به دنبال يكپارچگي نظام مديريت حمل‌ونقل زميني هستيم، اظهار داشت: اين تصميم مهمي است كه به كمك همگان عملياتي خواهد شد. ضمن اينكه در همين راستا كميته‌اي متشكل از پنج عضو مسئوليت بررسي لوازم اين كار را آغاز كرده است.
وي در خاتمه ابراز اميدواري كرد راهداري زمستاني امسال نيز به طور مطلوب برگزار شود و با مجموعه اقدامات انجام شده بتوانيم پيش وجدان خود آسوده باشيم.
 
اختصاص 100 ميليارد تومان براي بازسازي و اورهال ماشين‌آلات راهداري
 
براساس اين گزارش، مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در اين نشست تخصصي، با اشاره به اينكه به رغم محدوديت‌هاي اعتباري، اقدامات انجام شده در هفت ماهه اول سال جاري در استان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 تا 50 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: بخشي از اين فشار را پيمانكاران متحمل شده‌اند كه اميدواريم در ماه‌هاي آينده با توجه به تصميمات كلان اتخاذ شده در كشور، گشايشي در اعتبارات عمراني ايجاد و قدري از اين فشارها كاسته شود.
وي با تأكيد بر اهميت موضوع نگهداري راه هم به لحاظ ايمني و هم به لحاظ حفظ سرمايه ملي گفت: منابع موردنياز براي نگهداري مطلوب راه‌ها كافي نيست و بايد براي نگهداري از راه‌ها از منابع پايدار استفاده كنيم.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به اينكه ماليات بر سوخت در بسياري از كشورها يكي از منابعي است كه به طور مستقيم و غيرمستقيم براي نگهداري از راه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تصريح كرد: متأسفانه اين مهم در كشور تا كنون مورد استفاده قرار نگرفته است، اما در اواخر سال گذشته، با تلاش نمايندگان محترم مجلس و شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران، قانوني به تصويب رسيد مبني بر اينكه 20 درصد از محل فروش سوخت گازوئيل عوارض درنظر گرفته شود و 10 درصد از اين رقم براي نگهداري از راه‌ها اختصاص يابد كه به دليل سياست‌هاي ضد تورمي دولت اين قانون امسال ابلاغ نشد، اما دير يا زود اجرايي مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه با واقعي شدن قيمت سوخت، اين رقم قابل توجه خواهد بود، تصريح كرد: به عنوان مثال اگر سوخت گازوئيل در كشور تا 1000 تومان افزايش يابد، رقم اختصاص يافته براي نگهداري از راه‌ها حدود 2800 ميليارد تومان مي‌شود، كه بسيار قابل‌توجه است. ضمن اينكه در تلاش هستيم ساير فرآورده‌ها را نيز در زمان مناسب مشمول اين قانون كنيم. در اين صورت مي‌توان اميدوار بود منابع پايداري براي نگهداري از راه‌ها ايجاد خواهد شد.
مهندس كشاورزيان در بخش ديگري از سخنان خود از اختصاص 500 ميليارد تومان اعتبار براي بخش راهداري خبر داد و افزود: تا كنون 20 درصد از اين رقم تخصيص يافته است. اگرچه امسال با محدوديت‌هاي اعتباري مواجه بوديم، اما مقرر شده است تا حد امكان منابع موردنياز تأمين شود تا از فشار موجود بر پيمانكاران كاهش يابد.
وي همچنين افزود: 200 ميليارد تومان از محل منابع داخلي براي بخش راهداري به استان‌ها ابلاغ شد كه در صدد هستيم تا پايان ماه 300 تا 350 ميليارد تومان ديگر واريز كنيم. ضمن اينكه حدود 300 ميليارد تومان قير از محل مصوبه مجلس تأمين شده است و تلاش مي‌كنيم تا پايان سال 200 تا 300 ميليارد تومان ديگر از محل منابع داخلي و اعتبارات عمراني اختصاص داده خواهد شد.
وي در ادامه، با اشاره به اينكه به دليل محدوديت اعتباري امكان اجراي صد درصد برنامه‌ها نبوده است ، افزود: اين در حالي است كه خوشبختانه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده توانستيم تا پايان مهر بالغ بر هفت ميليون تن آسفالت پخش كنيم كه در مقايسه با سال گذشته كه كمتر از پنج ميليون تن بود، با افزايش 50 درصدي همراه است.
مهندس كشاورزيان در ادامه سخنان خود، اولويت عملكرد راهداري را به رغم محدوديت اعتباري ارتقاي ايمني ذكر كرد و افزود: بخش‌هاي زيادي از اقدامات راهداري ممكن است با اقدامات كم‌هزينه همچون خط‌كشي، نصب تابلو و علايم، اصلاح گاردريل و شيب شيرواني و نصب هشداردهنده رفع شود، اما قطعاً اقدامات اين چنيني نقش قابل‌توجهي در افزايش ايمني دارد و اگر راننده‌اي به هر دليلي غفلت كند، اين اقدامات تا حدود زيادي از بروز خسارت مالي و يا جرح و فوت جلوگيري مي‌كند. بنابراين اقدامات مربوط به ايمني از واجبات است و نمي‌توان در اين خصوص تأخير و قصور داشت.
وي اصلاح تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها را از ديگر اقداماتي ذكر كرد كه علاوه بر افزايش ايمني، مي‌تواند به كاهش ترافيك كمك كند و اگر هزينه اختصاص يافته براي آسفالت صرف انجام اقدامات ايمني شود، قابل قبول است و حتي استان مورد نظر مورد تشويق قرار خواهد گرفت.
وي در خاتمه از اختصاص 100 ميليارد تومان براي بازسازي و اورهال ماشين‌آلات راهداري و خريد شن و نمك براي راهداري زمستاني خبر دارد و ابراز اميدواري كرد با مجموعه اين اقدامات براي راهداري و تأمين ايمني هموطنان آماده‌ شويم.
 
روكش آسفالت 2300 كيلومتر راه روستايي
 
شايان ذكر است سيد حسين ميرشفيع معاون ساخت و نگهداري راه روستايي وزارت راه و شهرسازي نيز در اين نشست از برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي ارتقاي كيفيت آسفالت و ضابطه‌مند كردن شركت‌هاي توليدكننده قيرهاي امولسيوني و پليمري خبر داد و گفت: با توجه به هزينه بسيار بالايي كه براي آسفالت اختصاص مي‌يابد لازم است پخش و نگهداري آن مورد توجه قرار گيرد.
وي با تأكيد بر حمايت ويژه دولت از بخش راه روستايي، از اختصاص150 ميليارد تومان اعتبار از محل اسناد خزانه اسلامي براي مطالبات پيمانكاران خبر داد و تصريح كرد: در مرحله بعد نيز مقرر است 350 ميليارد تومان براي اين منظور اختصاص ‌يابد.
ميرشفيع كنترل پروژه و آموزش آن را از ديگر برنامه‌هايي ذكر كرد كه در مجموعه استان‌ها آغاز شده است و گفت: كنترل پروژه بايد به فرهنگ سازماني تبديل شود، چرا كه اين امر به افزايش شفافيت كمك مي‌كند.
وي ضمن تأكيد بر يكپارچه شدن و شفاف‌سازي آمارها، از روكش آسفالت 2300 كيلومتر راه روستايي خبر داد و گفت: اين نخستين بار است كه چنين اتفاقي با مشاركت دهياري‌ها و شهرداري‌ها مي‌افتد و خوب است از ظرفيت آنان براي توسعه راه‌هاي روستايي بهره جست.
اضافه مي نمايد در اين نشست تعدادي از مديران راهداري و مديران ساخت و توسعه ادارات كل راه و شهرسازي توفيقات و برخي موضوعات مربوطه را مطرح و عبدالهاشم حسن نيا معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز طي سخناني برنامه هاي راهداري را تا پايان سال تشريح نمود.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب