امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12421 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نقش روابط عمومی در ایجاد شخصیت سازمانی

خبرایران: موفقیت سازمان در معرفی هوشمندانه از حوزه کارکردی خود و محصولاتش، یکی از قلمروهای مهم در مسیر برنامه ریزی عملیاتی سازمان است وچگونگی ارتباطات سازمان با محیط و انتخاب ابزارهای صحیح در این امر متناسب با swot های محیطی، نقش بسزایی را در این مهم بر عهده دارد .
نقش روابط عمومی در ایجاد شخصیت سازمانی

امرزوه شخصیت سازمانی بازتاب شیوه مدیریت گروهی است  و از آنجایی که روابط عمومی بعنوان سکوی سازمانی نقش تعیین کننده ای در عرصه رقابتی دارد، بالتبع حضور موثری را در ایجاد شخصیت سازمانی ایفا می نماید.

چگونگی شکل گیری این وجه خود متاثر از عوامل متعدد است که در این میان میزان موفقیت سازمان در استقرار مدیریت مشارکتی و تعریف صحیح از جایگاه سکوی سازمانی به عبارتی تعریف مشخص از روابط عمومی خود در راستای معرفی سازمان  و حضور در عرصه های رقابتیِ کسب بازار و مشتری مداری، نقش فزاینده ای در رشد سرمایه سازمانی وکاهش هزینه های سازمان در استفاده از روش های سنتی در عرضه و تقاضا بازار خواهد داشت.

وقتی نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان و مجموعه ای بررسی می کنیم ، در می یابیم که روابط عمومی موثر می تواند برای سازمان شخصیت و بازتاب خوبی کسب نماید و دید مناسبی ازمجموعه خود ارائه دهد

سازمانی که بدون در نظر گرفتن روابط عمومی فعالیت می کند، مانند فروشنده ای است که کار خود را بدون داشتن محبوبیت پی می گیرد . در این میان تنها عده ی محدودی هستند که با توسل به نبوغ خود می توانند بدون داشتن محبوبیت موفق شوند ، با همین دید می توان دریافت ،کمتر سازمانی است که محصولات و نقشش در جامعه به حدی باشد که بتواند بدون به زحمت انداختن خود برای تأثیرگذاری ، محصولاتش را آماده فروش کند. و همین عامل می تواند در شکست یا موفقیت ما نقشی مؤثر داشته باشد ، و این موفقیت در گرو شناخت جایگاه سازمانی روابط عمومی ، مدیریت جمعی و تخصصی است که خود متاثر از بهره گیری تجربه و دانش نوین ارتباطات سازمانی می باشد.

و نباید نقش تاثیر گذار روابط عمومی را نادیده گرفت . یکی از این اثرات برند شدن سازمانی و رشد مالی سازمان و درنتیجه بهتر دیده شدن سازمان هست . حال این روابط عمومی با چنین جایگاهی نیازمند برنامه ریزی ، اندیشه و سازماندهی است . هیچ مدیری نمی تواند این ادعا را داشته باشد که دارای استعداد ذاتی در روابط عمومی است ، چه بسا کسانیکه این ادعا را مطرح می کنند در حقیقت فاقد این مهارت هستند ، پیشبرد اهداف عالی در روابط عمومی نیازمند مهارت ، انگیزه ، دانش و تجربه است .

مجموعه موفق و تاثیرگذار ، نسبت به اعتبار خود بسیار توجه دارد ، این اعتبار کسب شده بسیار ارزش دارد . یک برند        مطرح و نشانه مشهور میلیاردها می ارزد. حرفه ایهای عرصه روابط عمومی و ارتباطات جمعی بها و ارزشی دارند که           با اعتبارشان پیوند خورده اند . به عنوان مثال : "هیل" ، "جی والتر تامسون" که از چهره های برجسته دنیای ارتباطات محسوب می شوند  پس از شروع به خدمت در موسسه  wpp ، جای خود را در ترازنامه مالی آن  با ارزش 175 میلیون پوند باز کردند.

در نهایت با در نظر گرفتن این موارد به این مهم دست پیدا می کنیم که روابط عمومی اثربخش، نقش بسزایی در ساخت شخصیت سازمانی دارد و توانایی روابط عمومی در ایجاد فعالیتی دوسویه به طوری که، هم برای سازمان اشتهار ایجاد کند و هم آن را درک پذیر نماید، از اقدامات حیاتی و اثر گذار می باشد.

 

بهمن علی بخشی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب