امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12449 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

خلیل راحتی اعلام کرد؛

شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مجموعه نمایش‌های آیینی صبا را آماده‌ می کند/ آماده‌سازی مرکز تئاتر تجربی صبا از 1 ماه قبل به پایان رسیده/ پایان آماده سازی پروژه «باغ کتاب»/ساخت پارکینگ با 160 جایگاه برای فعالیت بخش تجاری وبازیگران تئاتر

خبرایران:مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: مجموعه نمایش‌های آیینی صبا از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حال آماده‌سازی است واین مجموعه شامل 20 هزار متر است که به سه بخش فرهنگی، تجاری و فضای خدماتی تقسیم می‌شود.
شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مجموعه نمایش‌های آیینی صبا را آماده‌ می کند/ آماده‌سازی مرکز تئاتر تجربی صبا از 1 ماه قبل به پایان رسیده/ پایان آماده سازی پروژه «باغ کتاب»/ساخت پارکینگ با 160 جایگاه برای فعالیت بخش تجاری وبازیگران تئاتر

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران صبح امروز 11 آبان ماه با حضور«خلیل راحتی»مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران،«مظفری» معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران،«محمد مهدی خاتمی» مدیرعامل اسبق انجمن هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مدیران کنونی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری و اصحاب رسانه درشرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران برگزار ودراین نشست خبری «خلیل راحتی» مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اظهارداشت: مجموعه نمایش‌های آیینی صبا که از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حال آماده‌سازی است واین مجموعه شامل 20 هزار متر است که به سه بخش فرهنگی، تجاری و فضای خدماتی تقسیم می‌شود و هر یک از بخش‌های مجموعه فضای 6 هزار متری را در بر دارد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران  درخصوص برنامه‌ها و زمان‌بندی آغاز بهره‌برداری این مجموعه تصریح کرد: از ویژگی‌های این مکان فرهنگی این است که این طرح اولین پروژه زیرسطحی است چراکه زیر زمین قرار دارد و فضای همکف آن فضای سبز است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر شاخصه‌های این مجموعه طراحی آن به لحاظ معماری و استفاده از متریال آهن و شیشه است ضمن این‌که ما در بخش مکان توانسته‌ایم آفتاب را به 18 متر پاییین‌تر از سطح زمین رسانیم و این مجموعه پروژه خاصی محسوب می‌شود، سالن آماده بهره‌برداری تئاتر تجربی صبا برای اجرای موسیقی و تئاتر طراحی شده 75 متر است و ظرفیت 60 نفری دارد که حدود 42 مترمربع آن فضای نمایشی است.

راحتی افزود: برای این سالن 2 اتاق گریم و یک اتاق فرمان در نظر گرفته شده است. همچنین از دیگر شاخصه‌های این سالن نمایشی تعبیه فضایی ویژه برای ورود و خروج و استراحت بازیگران است، ضمن این‌که سن، صحنه و جایگاه تماشاگران در این سالن قابلیت جابه‌جایی دارد.

وی با اشاره به بازدید هنرمندانی چون مرضیه برومند و رضاکیانیان و رضایت آنها نسبت به امکانات این مجموعه تصریح کرد: این مجموعه دو سالن بلک‌باکس، یک سالن تمرین، چند گالری، یک سالن نمایشی روباز، سالن تئاتر باقی و یک سالن اصلی دارد.

راحتی با اشاره به احداث پارکینگ این مجموعه عنوان داشت: با بازدید محمد باقر قالیباف شهردار تهران از این مجموعه، 160 جایگاه برای پارکینگ در نظر گرفته شده تا در زمان فعالیت بخش تجاری مراجعه‌کنندگان از آن استفاده کنند و در زمان اجرای برنامه‌های فرهنگی پارکینگ در اختیار مخاطبان باشد. با توجه به طراحی زیرزمینی مجموعه بازیگران به راحتی می‌توانند ماشین را در پارکینگ که با فاصله کوتاهی نسبت به سالن قرار دارد پارک کنند و بعد از اجرا حتی بدون پاک کردن گریم از سالن خارج شوند.

وی درخصوص زمان آماده‌سازی این پروژه، به مشکلات موجود برای تکمیل شدن این مجموعه نمایشی اشاره ابرازداشت: ما تصمیم داریم با آماده شدن هر سالن کار آن بخش از مجموعه را آغاز کنیم و فعالیت را منوط به تکمیل کلیه سالن‌ها نکنیم و آماده‌سازی مرکز تئاتر تجربی صبا از 1 ماه قبل به پایان رسیده است و قرار است سازمان فرهنگی هنری شهرداری بهره‌بردار آن باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران یادآورشد: در آغاز تصمیم داشتیم تمام تاسیسات این سالن را از خارج وارد کنیم و شرکت خارجی برای طراحی و اجرای طرح سالن اصلی 4 میلیون و 855 یورو در خواست کرده بود که می‌بایست در کنار 10 میلیارد تومان هزینه ساخت تقبل می‌شد. در آغاز طرح نور، صوت و حتی طراحی‌های سالن آماده بهره‌برداری این سالن خارجی بود بنابراین با توجه به وجود تحریم‌ها تصمیم گرفتیم که خود وارد عمل شویم برای مثال با توجه به سن متغیر سالن، نیاز به آکوستیک ویژه‌ای بود تا در راستای تغییر مکان اصوات به درستی به مخاطب منتقل شود که در این بخش دانشگاه شریف همکاری بسیار خوبی با ما داشت. با تکیه بر محصولات داخلی این هزینه تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد.

وی درخصوص زمان بهره‌برداری هم افزود: ما کار در اینجا را به 3 فاز تقسیم کرده‌ایم که یک بخش به تکمیل کردن پارکینگ و بخش دوم به آماده‌سازی فضاهای دیگر مجموعه فرهنگی مربوط می‌شود که امیدوارم طی یک یا دو ماه آینده به اتمام رسد. همچنین ساخت سالن اصلی را نیز تا پایان سال جاری به اتمام خواهیم رساند تا کار مرکز تئاتر آیینی صبا تا اواخر سال به پایان رسد و سیاست کلی شهرداری این است که پروژه‌های خود را هر چه زودتر به اتمام رساند بنابراین سازمان شهرداری تا پایان سال جاری تصمیمی برای آغاز طرح‌ جدید ندارد.

راحتی درخصوص دیگر پروژه‌های شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: این پروژه با بنای 68 هزار متر مربعی 20 کیلومتر مربع فضای نمایشگاهی دارد و اکنون آماده‌سازی پروژه «باغ کتاب» به مرحله اتمام رسیده است. با توجه به این‌که بهره‌برداری اصلی زمانی است که کتاب‌ها در قفسه‌ها چیده شود، ما در راستای تحقق هرچه زودتر این امر آماده تحویل این مجموعه به بهره‌بردار هستیم.

وی  به پانورامای حماسی خرمشهر که چیزی نزدیک به 40 متر قطر دارد و همچنین موزه علوم و نجوم دارآباد و مسجد 72 تن اشاره و اضافه کرد: شاید تزئینات مسجد 72 تن تا پایان سال به اتمام نرسد ولی شبستان آن تا پایان سال آماده بهره‌برداری خواهد بود و موزه استاد انتظامی که از دیگر پروژه‌های در معرفی دیگر فعالیت‌های شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بوده، امروزه در حال بهره‌برداری است، ما به سمتی حرکت کرده‌ایم که توسعه فضای مجازی فرهنگی را به دنبال خواهد داشت به طوری‌که هر فرد از هر مکانی بتواند صندلی نمایش را خریداری کند و به صورت مجازی تئاتر زنده را به تماشا بنشیند.

درادامه این نشست خبری مظفری درباره خانه جلال و سیمین دانشور ابرازداشت: خانه جلال و سیمین دانشور در منطقه 1 تهران و در مجاورت منزل نیما یوشیج قرار دارد که همین امر باعث شده تا این محله برای همگان محله ادبی و فرهنگی تلقی شود. جلال به عنوان نویسنده و روشنفکر ادبیات داستانی کشور و سیمین به عنوان رمان‌نویس و نویسنده مطرح ایران از جایگاه خاصی در ادبیات ما برخوردارند. ساخت این خانه توسط جلال آل احمد از سال 1331 آغاز شده و در سال 1332 ساختش به پایان رسیده است.

مظفری ادامه داد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران همت خود را بر این گذاشته تا با کمترین دخل و تصرف این خانه را احیا کند و ما سعی داریم تا پیکره این خانه دست نخورده باقی بماند. ما همچنین قصد داریم طی ماه‌های آینده این خانه را به عنوان یکی از بخش‌های فرهنگی و ادبی به سایر بخش‌های فرهنگی و ادبی اضافه کنیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب