خبرایران: «علی دارابی» معاون سیما سازمان صداوسیما گفت: تلویزیون عضوی از اعضای خانواده است و وسیلهای برای اجتماع و دور هم جمع شدن میباشد و در ایران مسؤولیت خطیر و حساسی دارد. مستقل و فراجناحی است و به جناح و گرایش سیاسی خاصی وابستگی ندارد تلویزیون متعلق به همه است.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرایران، آیین پایانی سومین دوره جشنواره بین المللی جام جم چهارشنبه شب (25 دی ماه) با حضور «سیدعزت الله ضرغامی» رئیس سازمان صداوسیما، «علی دارابی» معاون سیما ، «مهدی فرجی» مدیر شبکه یک سیما و دبیر جشنواره، مدیران شبکه های مختلف سیما، هنرمندان و برنامه سازان مختلف سینما و تلویزیون و اصحاب رسانه در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.
در این مراسم که با حضور انبوه هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون و اجرای احسان علیخانی همراه بود، «علی دارابی» معاون سیمای سازمان صداوسیما طی سخنانی ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره کشته شدگان حادثه سریال معراجی ها اظهارداشت: جشنواره بین المللی جام جم فرصتی برای تضارب آراء و بستری برای توسعه فعالیتهاست و چنین جشنواره هایی زمینه جذب بهتر استعدادها و انتقال تجارب و امکان مقایسه کارها را فراهم میسازد.همیشه جای خالی جشنواره تلویزیون در رسانه ملی محسوس و ملموس بود و خوشبختانه جشنواره بینالمللی تلویزیونی جامجم به واقع جشن بزرگ سالانه تلویزیون است. رسانهای که بازتابدهنده انواع و اقسام جشنوارههای داخلی و خارجی بوده است. حالا سه سال است خود صاحب جشنوارهای منظم و بزرگ شده است و امسال با آثاری از 18 کشور جهان بینالمللی شد.
وی تصریح کرد: داوران درسومین دوره جشنواره جام جم استقلال رای داشتند و امیدوارم جشنواره بین المللی جام جم در منطقه و جهان اسلام به رخدادی بزرگ تبدیل شود و برای جهانیان پیامهای نو و تازهای داشته باشد و جشنواره بین المللی جام جم عرصه رفاقت و رقابت سالم و سازنده بوده و ارتقاء کیفی تولیدات تلویزیونی از اهداف بزرگ در پیام آن است و ما همواره به دنبال شفافسازی فرایند حمایت از آثار تولیدکنندگان از طریق حضور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده در شوراهای مختلف سیما هستیم به گونهای که ما را از تصمیمگیریهای پنهانی و حکمهای درکناشدنی مبرا سازد.
وی عنوان داشت: ما در تلویزیون حرف پنهان نداریم که اشخاصی در سایه و پشت پرده اعلام کنند و هرگز چهره خود را آشکار نسازند. ما صریح و شفاف در تعامل سازنده در خلق آثار ارزنده برای مخاطبان تلاش میکنیم و بنده خداى بزرگ را سپاس میگوئیم که در آستانه سیوپنجمین فجر انقلاب اسلامی ثمره ارزشمند یک دهه تلاش و مجاهدت دستاندرکاران عرصه تولید رسانه ملی را در قامت سرو تناور و زرین جشنواره بینالمللی تلویزیونی جامجم به نظاره نشستهایم.
دارابی با اشاره به تولید بیش از 1300 عنوان فیلم تلویزیونی در رسانه ملی از سال 1383 تاکنون تاکید کرد: بالغ بر 1000 عنوان از این فیلم ها در معاونت سیما تولید شده و در این مدت بیش از 441 عنوان سریال و مجموعه تلویزیونی تولید و پخش شده و با در نظر گرفتن مجموعه مشاغل، صنوف و حِرفه ای که برای تولید و پخش حوزه نمایش به کار گرفته میشود برای یک میلیون و سیصدهزار نفر سالانه اشتغال ایجاد شده است. به عبارت دیگر 15 هزار خانوار سالانه از محل تولیدات نمایشی روزی میبرند.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد 145 عنوان تلهفیلم و 62 عنوان سریال در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که هم از دیگر دستاوردهای سیما در این مدت بوده است. در مباحث مربوط به برنامههای گفتگومحور، مستند و ترکیبی با باز کردن بیش از پیش عرصه مخاطب به تلویزیون با نگاهی نو در انتخاباتِ ریاست جمهوری که لبخند مَسرت را در چهره هموطنان ما گشود، و رهبری معظم انقلاب اسلامی صدا و سیما را به عنوان رکنی مهم و بزرگ در جابهجایی قدرت در جمهوری اسلامی ایران ستودند.
دارابی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در قدردانی از صداوسیما به آماری از برنامه های گفت وگو محور اشاره کرد و عنوان داشت: حدود صدو پنجاه و دو هزار و هشتصد ساعت؛ برنامه گفتگومحور و ترکیبی از سال 1384 تا آذر ماه 1392 نشان از بالندگی این درخت پرثمر دارد و نیاز به تأسیس و راهاندازی شبکههای تخصصی در جهت پوشش سلایق و نیازهای مختلف مخاطبان با گرایشها، سلایق و نیازهای متفاوت، رسانه ملی را بر آن داشت تا با همتی مضاعف در رشد کمّی شبکههای تلویزیونی بکوشد. کوششی که اکنون ثمره آن در شاخههای نورستهای نظیر شبکههای مستند، ورزش، نمایش، پویا، سلامت، تماشا و نسیم به بار نشسته است که در صورت تأمین اعتبار از سوی دولت و مجلس محترم طرح راهاندازی بیش از 10 شبکه تخصصی آماده است که به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وی یادآورشد: نگاه تخصصی به نیاز مخاطبان در ساعات متفاوت به برنامههایی با مضامین و قالبهای مختلف معاونت سیما را بر آن داشت تا نگاهی ویژه به موضوع مهم طراحی و مدیریت کنداکتور داشته باشد بهگونهای که با رعایت اصل عدم همپوشانی در چیدمان پخش برنامهها، مخاطب ارجمند سیما با نیاز به هر محصول رسانهای، سیمای ملی را پاسخگوی نیاز خویش در قالب برنامههای نمایشی، گفتگومحور، ترکیبی، معارفی، مستند، ورزشی، کودک و نوجوان و سرگرمکننده در هر ساعت از شبانهروز مییابد. من همین جا از همراهی متخصصین، هنرمندان و نخبگان فرهنگی، هنری و رسانهای در نشستهای مشورتی و شوراهای راهبردی و اتاق فکرهای تعاملی شبکهها قدرانی می کنم. چرا که بررسی موضوعات برنامهها با حضور بیش از 100 نفر از نخبگان علمی ، هنری ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی کشور انجام گرفته و نشستهای راهبردی رشد و تعالی سیما با حضور کارگردانان، فیلمنامهنویسان و تهیهکنندگان برنامههای مختلف تلویزیونی در ارتقاء سطح کیفی آثار سیمای رسانه ملی همواره یاری رسان ما در این مسیر بوده است.
معاون سیما تاکید کرد: تلویزیون تاثیرگذارترین رسانه در میان رسانههای امروز است و بخش قابل ملاحظهای از فرهنگ، اندیشه و رفتار جامعه برگرفته از این رسانه است. این تأثیرگذاری در برخی عرصهها حتی رابطه معناداری میان جدول پخش برنامههای تلویزیون و برنامهریزی خانوادهها وجود دارد. درواقع تلویزیون عضوی از اعضای خانواده است و تلویزیون وسیلهای برای اجتماع و دور هم جمع شدن میباشد و در ایران مسؤولیت خطیر و حساسی دارد. مستقل و فراجناحی است و به جناح و گرایش سیاسی خاصی وابستگی ندارد تلویزیون متعلق به همه است. افزون بر این به گروه و قشر خاصی هم اختصاص ندارد. شبکههای تخصصی سیما پاسخ به این نیاز است و هر قشر، گروه و صنف می توانند به شبکه مورد علاقه خود رجوع کنند.
وی ادامه داد: میانگین مدت تماشای تلویزیون در ایران بیش از 3 ساعت در روزبراساس آخرین آمار نظرسنجیهای سازمان در آبان ماه 1392 است و سریال های ایرانی بیشترین مخاطب را دارد و این میزان علاقمندی و اختصاص وقت از سوی مخاطبان مسؤولیت ما را سنگینتر مینماید. به هرحال همه قالبهای برنامهسازی تلویزیونی از جمله قالبهای نمایشی بایستی مؤید سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی باشد. مفاهیمی چون خانواده سالم، محیط زیست سالم، رونق کسب و کار، زبان فارسی (به مثابه زبان معیار)، معنویت، دینداری و اخلاق، حماسه و ظلمستیزی از مفاهیمی است که مورد تأکید میباشد.
معاون سیما در ادامه سخنان خود به چشم انداز آینده سیمای جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: آنچه باید به طور جدی مطمح نظر باشد و ما باید جامعه خودمان را برای آن آماده کنیم عصر فراروی ماست؛ عصری که در سایه رشد شتابان و حیرتآور فناوری اطلاعات شاهد حکمفرمایی ابررایانهها و رباتها هستیم و آدمهای ماشینی که در مزارع، کارخانجات و ادارات به جای انسان ها کار میکنند آینده دنیای ماست. عصری که در سایه کاهش مرگ و میر و بالارفتن مؤلفههای زندگی امید به زندگی به بالای 130 سال میرسد و جوامع کهنسالی را در پیش رو داریم که به شدت از نیروی انسانی جوان و مولد رنج میبرد.
وی همچنین از تلاش لیبرالیسم در گسترش ارزش های خود در دنیای آینده سخن گفت و اضافه کرد: عصر آینده عصر متنوع، متکثر و در عین حال متضادی است که روی دیگر سکه آن رشد اسلامگرایی در دنیاست و اضافه کرد: بیداری اسلامی راه خود را باز کرده است و مخالفت با نژادپرستی و آپارتاید، ظلم و اشغالگری با مقابله قاطع مردم در سراسر جهان روبرو خواهد شد. عصر آینده فرهنگ و تمدن نوین اسلامی موقعیت برجستهای را از آن خود خواهد کرد. همه این تنوع و تضادها که خود از ویژگیهای عصر آینده است مسؤولیت ما را در خلق آثار جذاب، فراملی و پرمخاطب جدیتر میکند و یکی از برنامهسازان برگزیده بخش بینالملل از کشور نروژ که درباره غزه و فلسطین اثر او انتخاب شده بود، گفت که ما صدای خاموشان هستیم و جشنواره بینالمللی تلویزیونی جامجم صدای خاموشان جهان است. امید آنکه در سال های آینده شاهد درخشش بیشتر تولیدات و آثار جشنواره باشیم و تردید نداشته باشید که آینده از آن خواهد بود.