امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12452 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبرداد؛

پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای 24 آبان برگزار می شود/ کمبود و قدیمی بودن تجهیزات یکی از مشکلات ما است/ دانشجویان دانشکده مهارت محور هستند/ 70 درصد دانشجویان فنی‌ و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

خبرایران: دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: طبق آمارها بیش از 70 درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند و این میزان حتی در بعضی از رشته‌ها و در بعضی از شهرها به 100 درصد می‌رسد
پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای 24 آبان برگزار می شود/ کمبود و قدیمی بودن تجهیزات یکی از مشکلات ما است/ دانشجویان دانشکده مهارت محور هستند/ 70 درصد دانشجویان فنی‌ و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری پنجمین سال تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای صبح امروزبا حضور«دکتر مسعود شفیعی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس حوزه ریاست سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار و دراین نشست خبری «دکتر مسعود شفیعی» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به مقارن شدن این مراسم با ولادت امام محمد باقر (ع) و روز جهانی علم و توسعه اظهارداشت: طبق ماده 23 برنامه پنجم سال 1390 آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای متعلق به وزارت آموزش و پرورش از این وزارتخانه جدا شد و دانشکده فنی و حرفه‌ای زیر نظر وزارت علوم شکل گرفت و این دانشگاه با قدمتی 5 ساله تا سال‌های گذشته خیلی شناخته شده نبود؛ اما در دو سال اخیر با فرهنگ سازی‌های متفاوت و اتخاذ رویکردهای جدید تبلیغاتی توانمندی‌های دانشگاه معرفی شد تا این دانشگاه به عنوان یکی از سه ابردانشگاه کشور شناخته شود.

دکتر شفیعی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم اکنون دارای 172 مرکز شامل 10 دانشکده و مابقی مراکز آموزشکده است و با بررسی‌های صورت گرفته، بیش از 60 مرکز قابلیت تبدیل شدن به دانشکده را دارند و پیش بینی می‌شود که به زودی شاهد بیش از 50 دانشکده خواهیم بود و این دانشگاه هم اکنون حدود 170 هزار دانشجو را تحت پوشش خود قرار داده است، اما با توجه به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای قبلا متعلق به آموزش و پرورش بود با تبدیل شدن این سازمان به دانشگاه، ساختار این دانشگاه تغییری نکرد.

وی خاطر نشان کرد: طبق ساختار آموزش و پرورش مراکز دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تک جنسیتی هستند و بیشتر رشته‌های این دانشگاه فنی و مهندسی‌اند. همچنین این دانشگاه دارای 13 مرکز کشاورزی است و چهار پنجم دانشجویان این مرکز در مقطع کاردانی و یک پنجم در مقطع کارشناسی ناپیوسته تحصیل می‌کنند. البته تعداد اندکی یعنی حدود 6 الی 7 هزار نفر نیز در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه شریعتی که شامل 7 رشته است مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: دانشجویان این دانشکده مهارت محور هستند، طبق آمارها بیش از 70 درصد دانشجویان این مرکز وارد بازار کار می‌شوند و این میزان حتی در بعضی از رشته‌ها و در بعضی از شهرها به 100 درصد می‌رسد. حتی گزارش شده در بعضی از مناطق که دارای شرکت‌های صنعتی بی‌شماری هستند قبل از فارغ‌التحصیل شدن این دانشجویان تعدادی از آنها جذب بازار کار می‌شوند.

وی شاخص‌های مهم این دانشگاه را کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و دوره‌های کار آموزی دانست و گفت: طبق صحبت‌های مقام معظم رهبری این دانشجویان پنجه‌هایی کارآمد دارند. با توجه به اینکه دانشگاه‌های سراسر دنیا به دو دسته عرضه محورکه در حوزه‌های آموزش کار می‌کنند و مدرک محور هستند و تقاضا محورتفاوت‌شان با دانشگاه‌های عرضه محور داشتن گوشه چشمی به بازار است تقسیم‌بندی می شوند.

دکتر شفیعی عنوان داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای جزء دانشگاه های تقاضا محور است و با تربیت نیرو برای بازار و صنعت لایه‌های زیرین را تغذیه می‌کند و تعدادی از کشورهای اروپایی مثل آلمان مهارت محوراند یعنی به ازای هر مدرک کارشناسی باید سه تا پنج تکنسین تربیت شود اما از آن جایی که رویکرد کلی کشور ما گرایش به مدرک محوری دارد وضعیت کاملا برعکس کشورهای اروپایی است به همین دلیل شاهد بیکاری افراد دانش آموخته در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم.

وی افزود:اگر کشور در آینده تنها رویکرد مدرک محور داشته باشد اهداف ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و زمینه‌های اقتصاد دانش‌بنیان فراهم نمی‌شود. هم‌اکنون دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیشترین میزان جذب دانشجویان در بازار کار را دارد اما سطح فناوری کشور با سطح علمی کشور برابری نمی‌کند و از نظر علمی کشور در سطح خوبی قرار دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: تعداد مقالات علمی پژوهشی و ISI کشور همواره بالا بوده است اما سوال اینجاست چند عدد از این مقالات به پتنت تبدیل شده‌اند؟ اگر این فعالیت‌های علمی و پژوهشی به پتنت تبدیل نشوند ارزش اقتصادی ندارند. در این برهه زمانی که کشور در حال توسعه است دانشگاه باید به تحقق این اهداف کمک کند نه اینکه سربار مملکت و بخش اقتصادی باشد.

وی یکی مشکلات دانشگاه فنی و حرفه‌ای را کمبود تجهیزات یا قدیمی بودن تجهیزات دانست و تاکید کرد: در بعضی از مراکز تجهیزات حتی متعلق به 50 سال قبل هستند. قیمت بالای تجهیزات فنی مشکل دیگری است که این دانشگاه با آن روبرو است. امیدواریم که در شرایط پسا تحریم این مشکلات رفع شود.

شفیعی ابرازداشت: بیشتر دانشجویان این دانشگاه از هنرستان‌ها وارد این دانشگاه می‌شوند متاسفانه باور عمومی به این صورت است که این افراد دارای سطح پایین دانش هستند و جزء نخبگان محسوب نمی‌شوند. من از رسانه‌ها تقاضا دارم تا سعی کنند که این باور غلط اصلاح شود و کشور به افراد مهارتی نیاز دارد طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 84 تعداد تکنسین‌ها رو به رشد بود در سال‌های اخیر به دلیل رواج مدرک‌گرایی این میزان کاهش چشم‌گیری داشته است اگر درآمد تکنسین‌ها به اندازه‌ای باشد که از نظر مالی تامین شوند افراد ترغیب می‌شوند که وارد رشته‌های مهارتی شده و در نتیجه در ارزش افزوده اقتصادی سهیم شوند.

وی آورشد: باید علاوه بر توجه به ارتقای علمی به ارتقای مهارتی افراد نیز توجه کنیم و با فراهم کردن شرایط فعالیت در داخل کشور از مهاجرت این افراد جلوگیری کنیم و با توجه به اینکه ساختار این دانشگاه بعداز جدا شدن از وزارت آموزش و پرورش و پیوستن به وزارت علوم به طور کامل عوض نشده بود باید تمهیداتی صورت گیرد که این دانشگاه به ساختار دانشگاه‌های وزارت علوم نزدیک شود. زیرا دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جای هیئت علمی کادر آموزشی دارد.

شفیعی ادامه داد: چند روز پیش تغییراتی صورت گرفت و آئین‌نامه‌ای تصویب شد که بر مبنای آن کادر آموزشی این دانشگاه به هیئت علمی تاغییر پیدا کند و این آئین‌نامه تحت عنوان «دستورالعمل تطبیق کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اعضای هیئت علمی» قرار است کادر آموزشی این مراکز که مطابق با ساختار آموزش و پرورش و شامل مدرس، هنرآموز و دبیر هستند با معادل‌سازی مدارک به کادر هیئت علمی تبدیل کند. البته این با تبدیل‌های معمول متفاوت است زیرا یکی از پیش شرط‌های تبدیل شدن به هیئت علمی داشتن مقالات isi است که این امر با اهداف و ساختار دانشگاه فنی و حرفه‌ای همخوان نیست. در نتیجه به انتهای سمت این افراد واژه فنی افزوده شد تا با هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها متمایز باشند.

وی افزود: افرادی که دارای دکتری تخصصی در حوزه‌های مربوط هستند به عنوان استادیار فنی، افراد دارای کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای مربی فنی و افراد دارای لیسانس به عنوان آموزشیار فنی معرفی می‌شوند و مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری و مسئولین وزارت علوم همگی بر ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کردند باید دانشگاه‌ها درآمدزایی داشته باشند و ایده را به ثروت تبدیل کنند یعنی به سمت ایجاد دانشگاه کارآفرین حرکت کنند.

شفیعی خاطرنشان کرد: اگر چه که دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند هم عرضه محور و هم تقاضا محور باشد اما زمینه ایجاد دانشگاه تقاضا محور در این دانشگاه بیشتر فراهم است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با جذب 70 درصدی دانشجویان به بازار کار مصداق بارز دانشگاه کار آفرین است و باید دانشگاه توسعه پیدا کند و رشته‌های کارشناسی پیوسته در این دانشگاه‌ها تاسیس شوند همچنین باید مدرسین به علم و فناوری روز تجهیز شوند و برای فناوری‌های جدید نیرو تربیت کنند همچنین کارآفرینی را به معنای واقعی آموزشی بدهند.

وی گفت: قرار است در تاریخ 24 آبان 1394 پنجمین سالگرد تاسیس این دانشگاه از 9 صبح تا 6 بعد از ظهر با حضور جمعی از مسئولین و چند تن از وزرا در هتل المپیک برگزار شود. تا توانمندی‌ها تمایل به این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها، ماموریت این دانشگاه، اهداف و چشم انداز‌ها مشخص شود. از همه رسانه‌ها تقاضا دارم تا با حضور فعال خود توانمندی‌های دانشکده فنی و حرفه‌ای را بیشتر به افکار عمومی معرفی کنند.

شفیعی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره برنامه‌های دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای برای شیوه‌های جذب دانشجو گفت: در وهله اول باید سیستم یعنی نظام عرضه محوری و تقاضا محوری درست عمل کند، در سال‌های گذشته دانش‌آموزان هنرستان‌ها تنها در دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب می‌شدند اما از دو سال گذشته تعدادی از دانشگاه‌ها اقدام به جذب این دانش‌آموزان کردند، که متأسفانه مشکلاتی نظیر به هم زدن سیستم را به وجود آورد، یعنی دانشجویان مهارتی وارد دانشگاه‌هایی که مهارتی نیست شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدرک‌گرایی در کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش‌هایی صورت گرفته تا دوره کارشناسی پیوسته نیز به صورت گسترده‌تر در آینده راه‌اندازی شود و از سال گذشته بازدید‌های این دانشگاه از دانشگاه‌های خارجی شروع شد و از طریق موسسه فرهنگی، علمی، اجتماعی DAD آلمان، نماینده این موسسه در دانشگاه شهید بهشتی و تعدادی از مسئولین وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌های ایران بازدیدی از دانشگاه‌های آلمان داشتیم. نکته جالب اینجاست که روسای دانشگاه‌های آلمان توجه خاصی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشتند زیرا این دانشگاه مانند بسیاری از موسسات و دانشگاه‌های آلمانی یک دانشگاه مهارت محور است.

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای یادآورشد: آلمانی‌ها ابرازعلاقه کردند که با دانشگاه فنی و حرفه‌ای همکاری‌های مشترکی نظیر تأسیس شعبه مشترک دانشگاهی، اعزام مدرسین ایرانی به آلمان برای آموزش تبادل دانشجو بین این دو کشوروشرکت دانشجویان ایرانی در دوره‌های آموزشی آلمان داشته باشند.همچنین با چندین دانشگاه ازجمله با دانشگاه فنی برلین، دانشگاه پرتغال و دانشگاه واسلا ژاپن صحبت‌هایی صورت گرفته است و امیدواریم که این مذاکرات به امضای تفاهم‌نامه آکادمیک منجر شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری که آیا برنامه دانشگاه فنی حرفه‌ای مبنی بر گذراندن دوران سربازی دانشجویان پسر این دانشگاه در بازار کار اجرایی می‌شود یا نه، عنوان کرد:در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و مهارت‌محور دانشجویان علاوه بر تحصیل در دانشگاه بخشی از دوره تحصیلی خود را در صنعت می‌گذرانند، یعنی فعالیت در زمینه صنعت بخش جدا نشدنی دوره‌های دانشگاهی است. با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با این ساختارها همخوان است دانشگاه قصد دارد شرایطی را فراهم کند که دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات کاردانی خود مدتی را در بازار کار فعالیت کنند و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته اقدام کنند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در ادامه افزود: متأسفانه مدرک‌گرایی باعث شده است که دانشجویان پس از اتمام دوره کاردانی بلافاصله اقدام به تحصیل در دوره کارشناسی کنند تا خدمت نظام وظیفه خود را به تعویق بیاندازند یا اقدام به گرفتن امریه کنند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای قصد دارد تمهیداتی را درنظر بگیرد تا مسئولین موافقت کنند تا آن دسته از فارغ‌التحصیلان کاردانی که توانستند بعد از اتمام تحصیل جذب بازار کار شوند، به مدت دو الی سه سال مهارت‌های خود را در بازار کار افزایش دهند، سپس اگر نتوانستند در دوره‌های کارشناسی پذیرفته شوند خدمت نظام وظیفه خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره تمهیدات این دانشگاه برای تحولات کسب و کار گفت: دانشگاه‌های تقاضا محور باید بر حسب نیازهای بازار نیرو تربیت کنند، اما تا به حال هیچ کدام از مسئولین هیچ لیستی درباره نیازهای بازار کار ارئه نکردند. اما دانشگاه نزدیک به 30 رشته جدید نظیر انرژی هسته‌ای، ناانو تکنولوژی، مخابرات، هوا فضا و... را در نظر گرفته‌ایم و قرار است برنامه‌ای برای تشکیل این رشته‌ها تدوین شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درخصوص اینکه دانشگاه‌های نسل سوم سایر نقاط دنیا علاوه بر تأکید بر رشته‌های فنی مهندسی بر سایر رشته‌ها نظیر کشاورزی، علوم انسانی و هنر نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند، با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از قطب‌های اصلی ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم در کشور است آیا برنامه‌ای دارد که علاوه بر رشته‌های فنی و مهندسی رشته‌های سایر گروه‌ها را نیز توسعه دهد، تاکید کرد: حدود یک سوم رشته‌های این دانشگاه‌ حرفه‌‌ای هستند، یعنی علاوه بر رشته‌های فنی شامل رشته‌هایی نظیر طراحی، صنایع دستی، چاپ، حسابداری، امور اداری، مدیریت و کشاورزی است، در تمام دنیا معتقدند که دانشگاه‌‌های مهارت محور باید در سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی فعالیت داشته باشند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه صنعت و کشاورزی عملکرد خوبی از خود نشان داده است اما بخش خدمات باید توسعه بیشتری پیدا کند و توسعه دانشگاه با محوریت IT وICT جز برنامه‌های آینده این دانشگاه است زیرا دنیا دارد در این مسیر حرکت می‌کند. اگرچه که هنوز برنامه نهایی برای گسترش بخش خدمات ارائه نشده اما دانشگاه در حال برنامه‌ریزی برای توسعه بخش خدمات و IT خواهد بود.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب