امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12503 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران خبرداد؛

تحول درساختار سلامت کشورازطریق نظام ارجاع و توسعه برنامه پزشک خانواده اهمیت دارد/ درزمان شروع دولت یازدهم حوزه درمان بحرانی بود/همکاری ما در برنامه پزشک خانواده ملزم به داشتن یک برنامه درازمدت وسیاست پایدار است

خبرایران: دکترعباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت:آنچه برای جامعه پزشکان عمومی اهمیت دارد تحول در ساختار سلامت کشور از طریق نظام ارجاع و توسعه برنامه پزشک خانواده است.
تحول درساختار سلامت کشورازطریق نظام ارجاع و توسعه برنامه پزشک خانواده اهمیت دارد/ درزمان شروع دولت یازدهم حوزه درمان بحرانی بود/همکاری ما در برنامه پزشک خانواده ملزم به داشتن یک برنامه درازمدت وسیاست پایدار است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری همایش علمی انجمن پزشکان عمومی ایران ظهر امروز چهارشنبه ۱۳ آبان ماه ۹۴، با حضور«دکترعباس کامیابی» رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران و اصحاب رسانه، در محل برگزاری کنگره در سالن کنفرانس مرکزهمایشهای رازی برگزارو دراین نشست خبری «دکترعباس کامیابی» رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران درخصوص وضعیت طرح تحول سلامت و پزشک خانواده در کشوراظهارداشت: هیچ انجمنی در طرح تحول سلامت دخیل نبود و در شروع نیز نخست به بحث درمان پرداخته شد؛ زیرا در زمان شروع دولت یازدهم حوزه درمان بحرانی بود و حال با ورود به عرصه‌های آموزش، بهداشت و موارد دیگر در طرح تحول سلامت هستیم و انجمن پزشکان عمومی طی جلساتی نقاط ضعف طرح تحول سلامت را اعلام کرد. البته اگر بخواهیم بگویم هیچ تحولی در طرح سلامت رخ نداده است بی‌انصافی است ولی هر تحولی باید براساس ریفرم صورت پذیرد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، در توضیح بیشتر، اظهار داشت: آنچه برای جامعه پزشکان عمومی اهمیت دارد تحول در ساختار سلامت کشور از طریق نظام ارجاع و توسعه برنامه پزشک خانواده است بنابر این تحول اساسی در حوزه سلامت بدون این ریفرم ساختاری بی‌معنی است و در آن زمان امکان نقش‌آفرینی نیست پزشکان عمومی به گونه‌ای اصیل و مرسوم در دنیا محقق می‌شوند.

دکتر کامیابی، خاطرنشان کرد: بنابر این پزشکان عمومی را می‌توان در قالب دوره‌های پودمانی به سمت آموزش پزشک خانواده پیش برد. زیرا باید میزان برابری پزشکی عمومی و متخصص را در نظر داشت کما اینکه شاهدیم در برخی استانها تعداد متخصصانشان از تعداد پزشکان عمومی آن استان فزونی پیدا کرده است. بنابر این اینگونه همایش‌های علمی درصدد آن است تا اعلام کنیم که انجمن پزشکان عمومی می‌تواند در سیاستگذاری در حوزه سلامت مشاوره و طرح‌هایی ارائه کند.

وی با بیان اینکه، بار عمده درمان و پیشگیری بر دوش پزشکان عمومی است، افزود: این اراده در پزشکان عمومی وجود دارد که بسته‌های خدمتی را اجرا کنند. نیاز داریم الگوی جهانی پزشک خانواده تا حد زیادی در کشور ما بومی‌سازی شود،ما به اندازه کافی پزشک داریم، اما آنچه مهم است اینکه موفقیت پزشک خانواده، مشروط به ایجاد امنیت شغلی پزشکان عمومی و همچنین در نظر گرفتن شأن پزشکان عمومی در این برنامه است.

دکتر کامیابی، در پایان با بیان این مطلب که دورنمایی برای پزشکان عمومی مشخص نشده است، اظهار داشت: همکاری پزشکان عمومی در برنامه پزشک خانواده ملزم به داشتن یک برنامه درازمدت و سیاست پایدار است که چنانچه تغییرات سیاسی هم اتفاق افتاد، باز هم مدیران بعدی ملزم به اجرای این برنامه باشند.

شهریار خاقانی، دبیر انجمن پزشکان عمومی کشور، در ادامه این نشست خبری، به موضوع تهاجم و خشونت علیه پزشکان عمومی اششاره کرد و گفت: اتفاقی که اخیراً افتاده این است که تهاجم به جامعه پزشکی، امنیت پزشکان را بر هم زده و علاوه بر صدمه زدن به پزشک موجب آسیب به مراجعین نیز می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مطالعاتی که اخیراً در خرم‌آباد انجام شده است نشان می‌دهد که از سال ۹۱ تاکنون میزان خشونت و حمله همراهان بیمار به پزشکان به مراتب بیشتر شده و ۸۶ درصد پزشکان اعلام کرده‌اند که مورد تهاجم فیزیکی و لفظی از طرف بیمار یا همراهان او قرار گرفته‌اند.این خشونت‌ها اگر افزایش بیابد موجب می‌شود که خدمات به خوبی در اورژانس‌ها ارائه نگردد و همین‌طور نقاط محروم، محروم‌تر شوند و پزشکانی که به این نقاط می‌روند ماندگار نشده و پس از مدتی نقاط محروم را ترک کنند.

دکتر خاقانی، به ۵ مورد چاقوکشی علیه پزشکان در یکی از شهرهای غربی کشور اشاره کرد و گفت: این شهر سابقه خشونت زیادی علیه پزشکان دارد و در چند وقت اخیر شاهد بودیم که در ۵ مورد همراهان بیمار با چاقو به پزشک حمله کردند.

وی به تجربه شخصی خود در خصوص کار در اورژانس اشاره کرد و گفت: در طول ۳ سال اخیر، اورژانس‌ها بسیار خطرناک شده‌اند و این تهاجم از طرف بیمار و همراهان او نه به سن پزشک مرتبط است و نه به دولتی یا خصوصی بودن بیمارستان بلکه خشونت‌ها تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.

دبیر انجمن پزشکان عمومی کشور، در پایان سخنان خود، در مورد ظرفیت پایین پزشکان و تحمل نکردن یک برنامه طنز از جانب آنها، گفت: گرچه ما اعتقاد داریم فضای سلامت شوخی بردار نیست اما انجمن پزشکان عمومی در مورد سریال «در حاشیه» واکنشی نشان نداد چرا که اعتقادش این بود که ظرفیت‌ها باید افزایش یابد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب