امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12590 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۳:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمود صلاحی خبرداد؛

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران۴۰۰ کتابخانه دارد/برگزاری طرح هبه کتاب با همکاری وزارت ارشاد/ حادثه تروریستی شب گذشته در شهر پاریس را به ‌شدت محکوم می‌کنیم/ فهرست‌نویسی کتب موجود با هزینه یک میلیارد تومان

خبرایران: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت:سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اوایل سال ۹۴ حدود ۸۵ کتابخانه داشت که امروز به ۴۰۰ کتابخانه افزایش پیداکرده است.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران۴۰۰ کتابخانه دارد/برگزاری طرح هبه کتاب با همکاری وزارت ارشاد/ حادثه تروریستی شب گذشته در شهر پاریس را به ‌شدت محکوم می‌کنیم/ فهرست‌نویسی کتب موجود با هزینه یک میلیارد تومان

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری تشریح برنامه‌های«هفته کتاب و کتاب‌خوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»، ظهر امروز شنبه ۲۳ آبان ماه ۹۴، با حضور«دکترمحمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و عضو شورای سیاستگذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران،«حجت‌الاسلام حسن ناصری پور»معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واصحاب رسانه درسالن جلسات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزارو دراین نشست خبری «دکتر محمود صلاحی» رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به حملات تروریستی شب گذشته در پاریس اظهارداشت: حادثه تروریستی شب گذشته در شهر پاریس را به ‌شدت محکوم می‌کنیم. زیرا مردم و دولت ما هم در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی همواره قربانی تروریسم بوده‌اند و همه مردم و مسئولین کشور ایران از این حادثه نگران هستند و با مردم فرانسه ابراز همدردی می‌کنند.

دکترصلاحی تصریح کرد: امیدواریم تا روزی برسد که همه دنیا به این نتیجه برسد که با تروریست‌ها مقابله کنند و ما هم یک‌صدا و همراه مردم دنیا این حادثه تروریستی را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که دیگر شاهد این قبیل اقدامات تروریستی در هیچ کجای دنیا نباشیم.

وی در خصوص برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: امروز شنبه ۲۳ آبان ماه آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی است. بر این اساس باید بدانیم که بهترین و باارزش‌ترین داشته ما از پیشینیان خود کتاب است. در حقیقت کتاب در رأس همه میراث فرهنگی ما قرار دارد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران دارای وجهه‌ای فرهنگی است و محور اصلی وجهه فرهنگی ما هم کتاب است. بر این اساس است که شاهد هستیم بزرگ‌ترین نمایشگاهی هم که در ایران برگزار می‌شود نمایشگاه سالانه بین‌المللی کتاب تهران است.

وی درمورد آمار کتابخانه‌های تهران تاکید کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اوایل سال ۹۴ حدود ۸۵ کتابخانه داشت که امروز به ۴۰۰ کتابخانه افزایش پیداکرده است. همچنین سایر بخش‌های شهرداری تهران نیز مجموعاً دارای ۲۰۰ کتابخانه در سطح شهر تهران هستند و بر این اساس برای اینکه کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های زیر نظر ما قرار دارند وارد فضای مجازی شوند همکاران ما در حال فهرست‌نویسی کتب موجود با هزینه یک میلیارد تومان می‌باشند. در حقیقت یک‌میلیون جلد کتاب در حال حاضر در مرحله فهرست‌نویسی قرار دارند.

دکترصلاحی عنوان داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای تکمیل و نوسازی کتابخانه‌های سطح شهر تهران در نظر دارد تا کتاب‌هایی را که به‌مرورزمان آسیب‌دیده است را به مناطق محروم هدیه کرده و جای آن‌ها را با کتب جدید و تازه پر کند.

وی به کمبود فرهنگسرا و کتابخانه در سطح شهر تهران اشاره و تصریح کرد: ما در سطح شهر تهران با توجه به جمعیت ۹ میلیون نفری آن در حوزه کتابخانه و فرهنگسرا با کمبودهای فراوانی روبرو هستیم. بر این اساس در حال حاضر ۳۴ فرهنگسرا و بیش از ۶۰ خانه فرهنگ در سطح شهر تهران زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعال بوده و مشغول خدمات‌رسانی هستند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به لزوم افزایش مراکز فرهنگی و هنری سطح تهران اشاره وافزود: ما در سازمان فرهنگی هنری قصد داریم و باید تعداد فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ در سطح تهران را افزایش بدهیم. زیرا هرچه شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ باشیم از آن‌طرف با کاهش آسیب‌های اجتماعی روبرو خواهیم بود و این موضوع به این معناست که هزینه‌های کمتری هم درراه مقابله با این آسیب‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: ما در این سازمان باید در سه محور بر روی فعالیت‌های خود متمرکز شویم. بر این اساس ایجاد کتابخانه‌های بیشتر در سطح شهر تهران، توسعه و تجهیز کتابخانه‌های تهران و توسعه فرهنگ مطالعه سه محور فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

عضو شورای سیاستگذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به افتتاح کتابخانه ویژه نابینایان در فرهنگسرای خاوران اشاره و یادآورشد: ما در قالب برنامه‌های خود در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین اقشار مختلف مردم در نظر داریم تا کتابخانه ویژه نابینایان را در فرهنگسرای خاوران افتتاح کنیم. بر این اساس تجهیزات و امکانات موردنیاز برای آغاز فعالیت این کتابخانه آماده است و در مدت‌زمان یک ماه آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود و در کتابخانه دیگر ویژه نابینایان نیز در مرحله جانمایی است و در آینده‌ای نه‌چندان دور تأسیس می‌شود. همچنین اگر ببینیم که استقبال قشر نابینایان از این کتابخانه‌ها خوب باشد اقدام به افتتاح کتابخانه‌های دیگری نیز در این راستا خواهیم کرد.

وی ابرازداشت:سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و هم در توسعه و تجهیز کتابخانه‌های سطح شهر تهران اقدامات بسیار خوب و مؤثری انجام داده است. بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد کردیم که حاصل آن حضور هرچه بیشتر و بهتر در نمایشگاه کتاب مسکو بود و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیشتر از نیم درصد مصوبه صرف حوزه کتاب و کتاب‌خوانی می‌کند و می‌توانیم بیان کنیم که در حوزه کتاب کاملاً با وزارت ارشاد هماهنگ هستیم.

عضو شورای سیاستگذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: طرح هبه کتاب با همکاری وزارت ارشاد برگزار می‌شود و در طرح هبه کتاب با همکاری و تعامل اداره کل ارشاد شهر تهران کتاب‌های مردمی دریافت شده و به ازای آن بن خرید کتاب به مردم اهدا خواهد شد. بر این اساس به مردم تهران پیشنهاد می‌دهیم کتاب‌هایی که خوانده‌اند و یا فرصت خواندن آن را ندارند و یا بیش از یک جلد از آن در کتابخانه دارند را به کتابخانه‌های عمومی کتابخانه‌های مدارس یا شهرداری تهران هبه کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد کتاب‌فروشی‌های شهر یک‌سوم انتشاراتی‌های کشور است و باید این رقم معکوس شده و باهمت شهردار تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعداد کتاب‌فروشی‌ها سه برابر ناشران باشد.

حجت‌الاسلام حسن ناصری پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: جشنواره کتاب شهر در راستای جشنواره‌های فیلم و تئا‌تر شهر برگزار می‌شود و بر این اساس این جشنواره در سه محور شهر، شهروند و شهرنشینی از هفته کتاب سال ۱۳۹۴ تا هفته کتاب سال ۱۳۹۵ برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند بهترین آثار منتشرشده در این سه محور را انتخاب کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب