امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12610 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا اصل عربی خبرداد؛

خسارت و هزينه‌های ناشی از خوردگی در جهان 5/4 درصد توليد ناخالص ملی است/ بايد با روش‌هاي به روز ازهزينه‎هاي زياد درمورد خوردگي صرفه‌جويی کنیم/ تمام حوزه‌هاي فلزي تبديل به کامپوزيت شده است

خبرایران : مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت گفت: و نتايج به دست آمده در کشورهای مختلف به ويژه کشورهاي پيشرفته صنعتي نشانگر آن است که خسارت و هزينه‌هاي ناشي از خوردگي در حدود 5/4 درصد توليد ناخالص ملي برآورد مي‌شود.
خسارت و هزينه‌های ناشی از خوردگی در جهان 5/4 درصد توليد ناخالص ملی است/ بايد با روش‌هاي به روز ازهزينه‎هاي زياد درمورد خوردگي صرفه‌جويی کنیم/ تمام حوزه‌هاي فلزي تبديل به کامپوزيت شده است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی صنعت نفت»صبح امروزبا حضور«دکترعلیرضا اصل عربی» مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت ،«دکترجابر نشاطی»رییس پژوهشکده حفاظت صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت ،«دکتر فرشته رضایی» دبیر شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی صنعت نفت و اصحاب رسانه درمحل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار ودراین نشست خبری «علیرضا اصل عربی» مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت اظهارداشت: سرمايه‌گذاري کلان در صنعت نفت کشور از حدود 100 سال پيش تاکنون صورت گرفت و گسترش روز افزون تأسيسات و واحدهاي عمراني اعم از صنايع پايين دستي و بالادستي آن، اهميت کنترل و کاهش خسارات و هزينه‌هاي جاني و مالي، زيست محيطي ناشي از خوردگي و در نهايت لزوم استقرار نظام مديريت خوردگي را کاملا آشکار می‌کرد.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت تصریح کرد: در همين راستا معاونت امور مهندسي وزارت نفت با هدف کاهش هزينه‌‌هاي خوردگي نسبت به تهيه سند راهبردي مديريت خوردگی و استقرار نظام مديريت خوردگي در اين صنعت اقدام کرده است و نتايج به دست آمده در کشورهای مختلف به ويژه کشورهاي پيشرفته صنعتي نشانگر آن است که خسارت و هزينه‌هاي ناشي از خوردگي در حدود 5/4 درصد توليد ناخالص ملي برآورد مي‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اين آمارها به مسئولان هشدار مي‌دهد که جهت ايجاد انگيزه‌هاي لازم براي شناخت دقيق علل و مکانيزم‌هاي پديده خوردگي و به کارگيري روش‌هاي پايش، کنترل و پيشگيري از اين صدمات برنامه‌هايي مشخص تدوين کنند و ارزش دارايي هاي صنعت نفت در حال حاضر بالغ بر 200 ميليارد دلار است، ارزش کل نگهداري و تعميرات ناشي از خوردگي در جهان 2 درصد ميزان سرمايه گذاريها است.

اصل عربی عنوان داشت: در پژوهشي که در يکي از پالايشگاه هاي گاز کشور صورت گرفته اين رقم بالاي 6 درصد بود که مي توان اين مقدار را به بخش هاي ديگر صنعت نفت تعميم داد که با توجه به رقم دارايي هاي اين صنعت رقم بزرگي به دست مي آيد. درواقع بی‌اعتنايی به مسائل خوردگي و نداشتن برنامه حفاظتي ميزان خسارت خوردگي را افزايش می‌دهد و ريسک سرمايه‌گذاري را بالا می ‌برد.

وی اضافه کرد: بررسي روابط ميان ريسک و هزينه يکي از روش‌هايي است که از سوي مديريت خوردگي براي تضمين سرمايه‌گذاري و جلب اعتماد سرمايه‌گذاري به کار گرفته مي‌شود و الگوي شاخصي را براي تصميم‌گيري و تلفيق هزينه‌ها به جهت کاهش هزينه به صورت منطقي ارائه مي‌دهد و توجه جدي به پديده خوردگي و به کارگيري راه حل‌هاي عملي و منطقي جهت کاهش خسارات مالي، جاني و زيست محيطي ناشي از آن نيازمند رويکردي برنامه محور و نگاهي راهبردي به اين موضوع است.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت  افزود: دستيابي به اين اهداف مستلزم بکارگيري مديريت خوردگي در سطوح مديريتي و مالي است و بررسي و حل مسائل و مشکلات کلان خوردگي در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي و ارائه راهکارهاي اساسي، منطقي، علمي در اين خصوص نيازمند رويکردي برنامه محور است که مديريت خوردگي بخشي از سيستم مديريت يکپارچه است که مربوط به توسعه اجرا بازنگري و حفظ خط مشي خوردگي است.

وی ابرازداشت: خط مشي خوردگي چهارچوبي را جهت تشخيص ريسک‌هاي مرتبط با خوردگي و توسعه اجراي روش‌هاي مناسب کنترل اين ريسک‌ها ارائه مي‌کند و صنعت خوردگي در کجاي کانون توجه مديران قرار دارد و بايد با روش‌هاي به روز بتوانيم از هزينههاي زيادي که بابت خوردگي در صنعت نفت پرداخت مي‌شود صرفه‌جويي کرده تا چرخه اقتصاد کشور به چرخش درآيد.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت یادآورشد: روش‌هاي پيشگيرانه در حال حاضر تبديل به روش‌هاي پيش اقدام شده است و در اين زمينه سيستم‌هايي را طراحي مي‌کنند که خرابي را به صفر برساند و دانش و فرآيند مديريت خوردگي در کشور کهنه شده است و دنيا در حال حاضر در اين موضوع با استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد سريع‌تر پيشرفت کرده است.

وی ادامه داد: تمام حوزه‌هاي فلزي تبديل به کامپوزيت شده است به طوري که اين يکي از روش‌هايي براي حذف خوردگي است. براي اينکه در صنعت نفت اقدامات اساسي رخ دهد پژوهشگاه نفت بايد برنامه‌ريزي اصولي در اين زمينه داشته باشد و سند راهبردی مديريت خوردگي در صنعت نفت به مرحله تدوين رسیده و 3 سال است که با امضاي وزير نفت ابلاغيه آن صادر شده است.

اصل عربی تاکید کرد: براي اينکه بتوانيم اين سند را در صنعت نفت راه‌اندازي کنيم نياز به برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و ميان مدت و بلند مدت دارد و در اين زمينه سيستم نرم‌افزاري در اصول مهندسي طراحي شده و براي اينکه به نتيجه درست و اصولي در صنعت خوردگي دست پيدا کنيم بايد شناخت، برنامه و اقدامات اساسي را در دستور کار خود قرار دهيم اگر اين سه موضوع نباشد انتظار ما واهي خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ذهنيت ما اين است که براي خوردگي صنعت نفت از ظرفيت علمي استفاده شود و فناوري‌هاي زيادي در کشور انجام شده اما هنوز دانش و فناوري‌ها در عرصه‌هاي مختلف به خدمت گرفته نشده است چراکه اين موضوع از اين امر نشأت مي‌گيرد که شناخت ما از پديده خوردگي و هزينه‌ها براي ما ملموس نبوده است و تدوين نقشه راه براي تحقق مديريت خوردگي در صنعت نفت، پژوهش و فناوري در زمينه مديريت خوردگي، ساماندهي و استفاده از مشاوران و پيمانکاران محورهايي است که مي‌تواند به صنعت خوردگي کشور در عرصه نفت کمک کند.

اصل عربی افزود: جای مديريت و دانش در نفت خالي است، گفت:علي‌رغم اينکه صنعت نفت 108 سال قدمت دارد اما هنوز اطلاعات و تجربيات دقيقي در عرصه مديريت خوردگي ندارد اين موضوع نيازي به برنامه آموزشي ندارد بلکه رويکرد ارتقاي آموزش را در اين صنعت بايد افزايش داد و 70 درصد تجهيزات صنعت نفت تحت تأثير مديريت خوردگي هستند که بايد به آن توجه شود .

وی تصریح کرد: نزديک 200 استاندارد براي مهندسي خوردگي در کشور تدوين شده است و يکي از اهداف سند توسعه استانداردها به روزرساني و بومي‌سازي آنها با توجه به شرايط آب و هوايي است که شرکت‌هاي شل و بي پي در اين زمينه اطلاعات اساسي را جمع آوري کردند در حالي که ايران هنوز سيستم حسابداري صنعتي در نفت ندارد.

مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت درپایان گفت: سند مدیریت خوردگی براساس تجارب جهانی شرکتهای توسعه یافته مانند شل و بی پی انجام و نگاه آنها برای مدیریت خوردگی مبنا قرار داده می شود.

بنابراین گزارش ؛ شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی در صنعت نفت 3 تا 5 آذرماه در سالن همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب