امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12613 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان اعلام کرد؛

حمایت شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی/ گران‌ترین کتاب نمایشگاه با قیمت 55 میلیون تومان/ رکورد 80 هزار عنوانی در سیزدهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی/ برخی ناشران خارجی مستقیم ایران را تحریم کردند

خبرایران: حامد میرزا بابایی گفت: بسیاری از ناشران بین‌المللی علاقه‌مند به همکاری با ایران نیستند برخی مستقیم تحریم کردند و برخی به دلیل نقل و انتقالات بانکی ریسک را تقبل نمی‌کنند
حمایت شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی/ گران‌ترین کتاب نمایشگاه با قیمت 55 میلیون تومان/ رکورد 80 هزار عنوانی در سیزدهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی/ برخی ناشران خارجی مستقیم ایران را تحریم کردند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی صبح امروز 25 آبان ماه 1394 با حضور «حامد میرزا بابایی» مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان و اصحاب رسانه در ساختمان انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایران برگزارو دراین نشست خبری «حامد میرزا بابایی» مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان اظهارداشت: نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی در دوره‌های ابتدایی همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شد و از دوره چهارم برگزاری نمایشگاه به هفته کتاب موکول شد اما امسال به دلایلی که اعلام شده است برگزاری به تعویق افتاد که بخشی از علل آن به تامین محل برگزاری نمایشگاه برمی‌گردد چرا که هزینه بسیار سنگینی را متحمل می‌شویم.

 مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان تصریح کرد: در نمایشگاه نمی‌توانیم با فروش اجاره غرفه‌ها را تامین کنیم از این رو به چالش‌هایی برخوردیم ولی درنهایت دانشگاه تهران مصوب شد تا نمایشگاه در آن برگزار شود و دراین راستا تلاش شد تا از حمایت‌های شهرداری استفاده کنیم که معاونت اجتماعی شهرداری در مسیر همکاری حسن نیست نشان داد.

وی اشاره به وضعیت فوق‌العاده آزار هنده اقتصادی ناشران گفت: برای اینکه نمایشگاه در وضعیت اقتصادی که فوق‌العاده آزار دهنده است و در حوزه نشر بین‌المللی بیشتر اثرگذار است تامین اصل محتوا وابسته به ارز است و نوسانات آن تاثیر مستقیم بر قیمت دارد به علاوه اینکه هزینه‌های حمل، ترخیص، مرجوعی کتاب (هزینه‌های وابسته به ارز است) بنابراین هم در اصل کالا دچار نوسان قیمت و هم در هزینه‌ها دچار نوسانات هستیم.

میرزا بابایی به طرح‌های ارائه شده برای کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح‌ها برای کاهش هزینه‌ها تامین محل نمایشگاه بود که در این راستا دانشگاه تهران همکاری کرد و با توجه به اینکه نام نمایشگاه دانشگاهی است از این رو محیط مناسب دانشگاه می‌تواند مطلوب برای برگزاری باشد.

وی افزود: اما زمانی این نمایشگاه با زیربنای 1700 متر فضای مفید حتی با کسری جا مواجه بود اما الان در فضای 500 متر مفید برگزار می‌شود که این کاهش درخواست نشانگر اتفاق و ناسلامتی در بازار است که اگر مهار نشود احتمال دارد عواقب بدی داشته باشد و بخشی از تداوم این موضوع وابسته به اعتبارات است که از سوی فعالان بین‌الملل تامین می‌شود.

میرزا بابایی ضمن اشاره به اینکه مراسم افتتاحیه و غرفه‌بندی در نمایشگاه نخواهیم داشت، گفت: بسیاری از ناشران بین‌المللی علاقه‌مند به همکاری با ایران نیستند برخی مستقیم تحریم کردند و برخی به دلیل نقل و انتقالات بانکی ریسک را تقبل نمی‌کنند بنابراین اعتبارات افراد به کمک آمده از این رو کتاب به واسطه واسط‌های ثالث تامین شده است.

وی برگزاری نمایشگاه به مشکلات حوزه نشر اشاره و گفت: مشکل حوزه نشر فراگیر است و مختص ما نیست و باقی به فراخور صنف خود نیز با آن درگیر هستند اما  به نظر می‌رسد باید فکر جدی برای این بخش از حوزه کتاب که بر تولید علم اثر می‌گذارد، صورت گیرد.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان بااشاره به ارائه بن‌کارت‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب آن را اتفاقی خوب توصیف کرد و گفت: باید همان اتفاق باز هم رخ دهد تا از نهادهای ذیربط کمک بگیریم تا همراه ارشاد باشند چرا که به تنهایی ارشاد نمی‌تواند کاری صورت دهد بنابراین وزارت علوم، دانشگاه آزاد، پیام نور و ... نهادهایی هستند که به شکل مستقیم با کتاب‌های دانشگاهی مرتبط‌اند وباید به کمک بیایند.

وی افزود: در مورد نمایشگاه یکی از ویژگی‌های نمایشگاه مسئله تثبیت قیمت است به هیچ کتابی اجازه داده نمی‌شود که با دو قیمت در نمایشگاه به فروش برسد این اتفاق در گذشته به شکل دیگری رخ می‌داد قبلا فروش متمرکز داشتیم اما به دلیل هزینه‌دار بودن متوقف شد و الان از طریق سایت دانشگاه این کار را انجام می‌دهیم و تثبیت قیمت از طریق اپلیکیشن صورت می‌گیرد و کمترین قیمت ملاک ما است اما برخی از کتاب‌ها دو قیمتی هستند که دلایل آن از این قبیل است اول اینکه بخشی به نرخ ارزی که بر کتاب اعمال می‌شود باز می‌گردد و راه‌کار ما این است که سقف نرخ ارز را ملاک قرار دهیم که بیشتر از آن نرخ نمی‌توانند قیمت‌گذاری داشته باشند، گرچه کمتر از آن مجاز هستند.

میرزا بابایی عنوان داشت: مسئله دوم تخفیفی است که ارائه می‌شود ممکن است کارگزار ارتباط ویژه‌ای با ناشران داشته باشد و تخفیف بیشتری از مبدا دریافت کند و بدین تناسب تخفیف خود را عرضه کند و ما دیگران را تشویق می‌کنیم تا از ناشر اصلی تخفیفاتی بگیرند تا درنهایت میزان تخفیف مناسب باشند و تبدیل نرخ ارز هم موجب تغییر قیمت کتاب می‌شود بنابراین در این نمایشگاه حداقل 15 درصد و تا سقف 70 درصد تخفیف ارائه می‌شود که الان در بانک اطلاعاتی ما ثبت شده همه کتاب‌ها روی سایت انجمن قرار گرفته‌اند و امکان جست‌ و جو، دانلود کلی لیست اکسل برای کتاب‌های طبقه‌بندی شده و موضوعی وجود دارد.

وی عنوان داشت: اگر حمایتی در کشور از فروش کتاب خارجی اتفاق افتد به معنای حمایت از ناشر خارجی نیست بلکه حمایت از متقاضی داخلی است و حمایت به مصرف کننده برمی‌گردد ما اینجا همواره موضوع را به دارو قیاس می‌کنیم اگر از دارویی که مشابه آن در داخل نیست حمایت نشود دارو به چه شکل باید تامین شود بنابراین در واقع از متقاضی دارویی که در ایران نیست حمایت می‌شود.

میرزا بابایی گزارشی از کتاب‌هایی که نویسندگان آن ایرانی هستند ولی توسط ناشران خارجی کتابشان منتشر شده ارائه کرد و از آن به عنوان زنگ خطر برای ناشران داخلی یاد کرد.

وی افزود: ناشران خارجی که چنین کتابی را برای مولفین ایرانی چاپ می‌کنند حتی اگر حمایت هم شوند کار غلطی صورت نگرفته مثلا کتابی در حوزه نانوتکنولوژی و تولید مواد نانو وجود دارد چیزی که کشور به آن اصرار دارد این کتاب توسط دکتر خضرایی از اساتید دانشگاه تربیت مدرس نوشته شده و از سوی انتشارات جان وایلی در دو جلد منتشر شده است.

 مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان یادآورشد: کتاب هند بوک معتبری که پر مراجعه هم هست اینکه این استاد ایرانی توانسته کتابش را از سوی ناشر خارجی منتشر کند کار ارزشمندی است و در این نمایشگاه که دوره سیزدهم خود را تجربه می‌کند 46 عنوان کتاب که از سوی مولف ایرانی تالیف شده عرضه می‌شود در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی، علوم انسانی و ... این‌چنینی آثاری در نمایشگاه قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه از ناشرانی چون آکسفورد آثاری در نمایشگاه وجود دارد که توسط نویسندگان ایرانی تالیف شده اظهار داشت: بخش زیادی از این کتاب‌ها به حوزه فنی مهندسی و پزشکی مرتبط هستند از جانب دیگر حتی در موضوعات حقوقی و علوم انسانی جای تقدیر است که کتاب‌هایی را در ایران عرضه می‌کنیم که نویسندگان آنها در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن دارند.

مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل ایرانیان تصریح کرد: حمایت از کتاب خارجی به چند جهت صورت می‌گیرد اول حمایت از متقاضی است نه تولید کننده دوم اگر محصولی را مشابه نداشته باشیم تامین آن ایرادی ندارد، سوم باید بدانیم انتقال کتاب انتقال علم است و حمایت حتی خدمت به ناشر داخلی است مورد چهارم اینکه محتواهایی که توسط مولفان ایرانی تالیف و توسط این ناشران عرضه می‌شود حمایت از آنها گزاف نیست.

میرزا بابایی گزارش آماری از نمایشگاه ارائه کرد و گفت: این آمار از نظر ما هم خوب است هم بد. در این نمایشگاه رکورد 80 هزار عنوان عرضه در یک نمایشگاه را از آن خود کردیم همانطور که در مقایسه مساحت و سطح مفید نمایشگاه عرض شد مسئله قابل تامل است اما در مسئله عرضه هم با این مهم مواجه هستیم و اگر نمایشگاه را به سمت تعطیلی ببریم خیلی کار اشتباهی نکردیم چرا که ناشران توان ادامه مسیر را ندارند ولی ما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم تا سیزده دوره بدون تعطیلی برگزار شود.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای برای مهار مساحت حفظ کیفیت این است که آمده‌ایم کتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه را .... کتاب‌های منتشر در نمایشگاه مربوط به سال 2012 به بعد هستند بنابراین ناشران اجازه دارند کتاب‌ها را در سایت نمایشگاه بارگذاری کنند اما برای ارائه باید به سال کتاب توجه داشته باشند.

میرزا بابایی خاطر نشان کرد: آماری که امروز ارائه می‌شود مربوط به این لحظه است و ممکن است قابل تغییر باشد بنابراین در نمایشگاه 40 هزار عنوان از 14 موزع تاکنون در سایت ثبت شده است. در این نمایشگاه 41 هزار و 777 عنوان کتاب تا امروز ثبت شده است علاوه بر 4 هزار و 831 عنوان کتاب عربی در حوزه کتاب‌های لاتین از 40 هزار عنوان 7 هزار و 303 عنوان متعلق به سال 2014 است. 4 هزار و 49 عنوان مربوط به سال 2015، 4 هزار و 355 عنوان مربوط به سال 2013، 4 هزار و 99 عنوان مربوط به سال 2012 و 5 هزار و 716 عنوان اختصاص به سال 2011 دارد. 50 درصد نمایشگاه از کتاب‌های متعلق به سال 2012 به بعد است از این رو به همکاران خود در این نمایشگاه افتخار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در این نمایشگاه 20 هزار عنوان از ناشران خارجی را که متعلق به 3 سال اخیر است گردآوری کردند که کار بسیار ارزشمندی است.

میرزا بابایی آمار حوزه‌های مختلف را برای سیزدهمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی ارائه کرد و گفت: در حوزه علوم انسانی 14 هزار عنوان، در حوزه پزشکی 4 هزار عنوان، کتب مرجع هزار عنوان، فنی مهندسی 7 هزار عنوان، هنر 7 هزار و علوم پایه هم 7 هزار عنوان عرضه می‌شود. ضمن اینکه گران‌قیمت‌ترین کتاب نمایشگاه با قیمتی بالغ بر 55 میلیون با نام کتاب استاندارد که از جمله کتاب‌های مرجع است عرضه می‌شود از کتاب‌های گران‌قیمت دیگر می‌توان به کتاب مهدی خسروپور که در زمینه IT است به قیمت 10 میلیون تومان است اشاره کرد و کتاب‌های ارزان تا سطح 3 و 4 هزار تومان ارائه می‌شود که بعضا کتاب‌های رمان و حوزه ادبیات و یا کتاب‌هایی در حوزه علوم انسانی و هنر هستند.مجموع تعداد صفحات مشاهده شده در سایت 5 هزار صفحه است.

بنابراین گزارش، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از اول تا 4 آذر در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و سالن علامه امینی از ساعت 9 صبح تا 5 عصر برپا خواهد بود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب