امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12628 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبير شوراي سياستگذاري جايزه علمي و فناوري مصطفي(ص) اعلام كرد؛

استقبال پرشور كشورهاي اسلامي از جايزه مصطفي(ص)

خبرایران: دبير شوراي سياستگذاري جايزه مصطفي(ص) از استقبال پرشور دانشگاه ها، موسسات و مراكز علمي و فناوري كشورهاي اسلامي از جايزه مصطفي(ص) خبر داد.
استقبال پرشور كشورهاي اسلامي از جايزه مصطفي(ص)

به گزارش خبرایران از ارتباطات و اطلاع رساني جايزه مصطفي(ص)، نشست هم انديشي مهدي صفاري نيا، رئيس پارك فناوري پرديس و دبير شوراي سياستگذاري جايزه مصطفي(ص) با مديران و نمايندگي هاي رسانه هاي كشورهاي اسلامي در محل دبيرخانه جايزه علمي و فناوري مصطفي(ص) برگزار شد.

سيداحد ميكائيل زاده، مدير ارتباطات و اطلاع رساني جايزه مصطفي(ص) در ابتداي اين مراسم ضمن خير مقدم به رسانه هاي حاضر در نشست به ارائه مقدمه اي از سياست هاي رسانه اي جهت انعكاس اخبار از فعاليت هاي اين جايزه بين المللي پرداخت.

سپس دبير شوراي سياست گذاري جايزه علمي و فناوري مصطفي(ص) گفت: اين حركتي كه با نام جايزه مصطفي(ص) آغاز شده به عنوان پاسداشت علم و تكريم علم آموزي در جهان اسلام، حركتي است كه بايد در سطح جهاني توسعه و ترويج پيدا كند.

وي ادامه داد: تصور نمي كرديم بعد از يك سال و نيم از شروع برنامه ريزي و تشكيل دبيرخانه، استقبال از سوي دانشگاه ها، موسسات، مراكز و سازمانهاي علمي و فناوري در سطح جهان اسلام تا به اين اندازه در سطح بالا باشد و اقدامي كه در اين مدت صورت پذيرفته ثمره و ميوه آن در دي ماه مشاهده خواهد شد.

صفاري نيا با اشاره به ضرورت، چرايي و اهداف تاسيس اين جايزه بزرگ بين المللي بيان كرد: ضرورت برگزاري اين جايزه در سطح جهان اسلام، تعريف و تاسيس بیشتر جايزه علمي و فناوري مهم و اثرگذار در سطح جهان و خاصه جهان اسلام، كمرنگ بودن  نقش مسلمانان و دانشمندان كشورهاي اسلامي در عرصه علم و فناوري بين‌المللي، عدم وجود جايزه علمي مهم و موثر در سطح كشورهاي اسلامي و توجه به ظرفيت بسيار خوب علمي و فناوري در سطح كشورهاي اسلامي موجب تشويق و ترغيب براي انجام اين اقدام است.

وي سپس به ارائه بخشی از سیاست های راهبردي علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب پرداخت و تاكيد كرد: ارتقاي جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، احیاي تاریخ علمی و فرهنگی مسلمانان و ایران و الگوسازی از مفاخر و چهره‌های موفق عرصه علم و فناوری، افزایش نقش و مشارکت بخشهای غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقاي سهم وقف و امور خیریه در این حوزه و توسعه و تقویت شبکه‌های ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاهها، مراکز علمی، دانشمندان و پژوهشگران و بنگاه‌های توسعه فناوری و نوآوری داخلی و خارجی و گسترش همکاری‌ها در سطوح دولتی و نهادهای مردمی با اولویت کشورهای اسلامي از سياست هاي مورد تاكيد رهبر انقلاب در عرصه علم و فناوري است.

دبير شوراي سياستگذاري جايزه علمي و فناوري مصطفي(ص) در ادامه اين نشست به معرفي ايده اين جايزه اشاره كرد و توضيح داد: ‌ايده اوليه اين طرح، سال 89 در پارك فناوري پرديس مطرح و بهمن ماه سال 90 اين طرح در هيات دولت ارائه شد و خردادماه سال 91 اساسنامه به تصويب رسيد و بهمن ماه همان سال، اساسنامه ابلاغ شد.

وي با تاكيد بر اينكه براي اجراي اين طرح، مطالعاتي انجام شده است تصريح كرد: بررسی 300 جایزه علمی در سطح بین‌المللی، بررسي و مطالعه موردی 7 جایزه علمي و فناوري بين‌المللي و 4 جایزه داخلی و دیدار و رایزنی با مسئولین تعدادی از جوايز معتبر علمی بین‌المللی توسط دبيرخانه صورت پذيرفته است.

صفاري نيا در ادامه گفت: محوريت اصلي اين جايزه بين المللي شناسايي و معرفي برترين‌هاي علم و فناوري جهان اسلام و محدوده پوشش آن، مسلمانان جهان و كشورهاي اسلامي است كه با اهدافي همچون زمينه سازي براي رشد و شکوفایی تمدن نوين اسلامي، ايجاد فضاي همكاري و تعامل بين متخصصان و دانشمندان كشورهاي اسلامي، معرفي جايزه به‌عنوان يكي از نمادهاي مهم شايستگي و برتري علمي در سطح جهان و ... برگزار خواهد شد.

رئيس پارك فناوري پرديس بيان كرد: اين جايزه در 4 گروه علوم و فناوري ارتباطات و اطلاع رساني، علوم و فناوري زيستي و پزشكي، علوم و فناوري نانو و ساير علوم آثار علمي را مورد ارزيابي قرار مي دهد و جايزه در هر حوزه شامل مدال مصطفی (ص)، لوح تقدير و هديه ويژه معادل پانصد هزار دلار در نظر گرفته شده است.

صفاري نيا به وظايف شوراي سياست گذاري اشاره كرد و افزود: شورای عالی سیاستگذاری مسئولیت تصویب سیاست‌های کلان جایزه را به عهده دارد و اين شورا متشکل از 5 عضو حقیقی، 14 عضو حقوقی ایرانی و 4 عضو حقوقی خارجی است. همچنين شورا داراي يك كميسيون معين تخصصي براي بررسي موضوعات قبل از طرح در شورا است.

وي به شاخص‌های انتخاب و ارزیابی آثار اشاره كرد و يادآور شد: نوآورانه، بدیع، دارای اصالت و در مرزهای دانش بودن از شاخص هاي انتخاب آثار اين جايزه است و مقارن با ميلاد پيامبر عظيم‌الشان اسلام(ص) 03/10/94 تا 08/10/94 برگزار مي شود.

در پايان اين نشست، نمايندگان رسانه هاي كشور هاي اسلامي به طرح ديدگاه هاي خود در خصوص جايزه مصطفي(ص)، راهبردهاي رسانه اي و معرفي جايزه در سطح همكاري دبيرخانه با رسانه هاي خارجي پرداختند

در اين نشست، مديران دفاتر و نماينده هاي كشورهاي اسلامي همچون المنار، المیادین، الاتجاه، الفرات، بلادی، پیام کردستان، الغدیر، السلام، آفاق، العهد، آسیا، النعیم، تمدن، نور، الکوت، فلسطین الیوم، الاخباریه السوریه، هلال، اولوسال، قدس ترکیه، رهبر، 5 ترکیه، 12 ترکیه و 14 ترکیه حضور داشتند.


 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب