امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12673 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ثریا مکنون اعلام کرد؛

فقط زنان نیستند که باید بر مسایل و پژوهش‌های زن‌محور تلاش کنند/درنمایشنامه‌های چیستا یثربی زنانگی همراه با منزلت مطلوب زن موج می‌زند

خبرایران: دکتر ثریا مکنون موسس رشته مطالعات زنان در ایران گفت: تغييراتي كه در چند دهه اخير در وضعيت سياسي، فرهنگي زنان در جهان پديد آمده، زنان را در منزلت كمي نسبتاً برابر با مردان قرار داده است.
 فقط زنان نیستند که باید بر مسایل و پژوهش‌های زن‌محور تلاش کنند/درنمایشنامه‌های چیستا یثربی زنانگی همراه با منزلت مطلوب زن موج می‌زند

دکتر ثریا مکنون، (موسس رشته مطالعات زنان در ایران) که در مراسم رونمایی از ((کتاب زبان زنان؛ بررسی زبان زنانه در نمایشنامه های چیستا یثربی و نغمه ثمینی)) در محل خانه کتاب گفت: تغييراتي كه در چند دهه اخير در وضعيت سياسي، فرهنگي زنان در جهان پديد آمده، زنان را در منزلت كمي نسبتاً برابر با مردان قرار داده است. در ايران به ويژه بعد از انقلاب اسلامي بنا به ضرورت‌هایي، از جمله حضور زنان در صحنه هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي كه جزیي از اهداف انقلاب است، تلاش‌هایي براي كسب موقعيت مشابه با چند كشور پيشرفته صورت گرفته است و دو نوع برداشت براي منزلت زن قابل مشاهده است.

نخست ديدگاهي كه با نگرش انتزاعي و با حفظ و رعايت احكام شرعي ـ فردي فعاليت اصلي زنان  را محدود به تكاليف شخصي، خانوادگي و حداكثر خدمات گروهي مي نمايد، و مسئوليت پذيري در سيستم اجتماعي را فرع و به تبع مسئوليت خانوادگي مطرح مي‌كند.

ديدگاه دوم جايگاه اصلي زن را در جامعه دانسته و مسئوليت فردي و خانوادگي را در منزلت تبعي قرار مي دهد، با استناد به الگوهاي رايج در كشورهاي غربي، افزايش آمار حضوركمي زنان در امور مختلف را دليل برآزادي واستقلال آنان مي داند، حاكميت جهت مادي در تعريف توسعه و پيشرفت بيشتر به بخشي از نيازهاي زنان كه قابليت ايجاد تحرك در ابعاد اقتصادي جامعه را دارد توجه شده كه البته موجب تحميل ظلم به صورت‌هاي مختلف به اين قشر شده است.  از سوي ديگر در اين ديدگاه نقش اجتماعي دين ناديده گرفته شده كه منجر به محدود شدن قوانين ديني می‌گردد.

در شرايط حاضر، اجراي طرح جامعي كه نيازهاي زنان را با توجه به شرايط اجتماعي طبقه بندي و اولويت گذاري كرده، و روشي متناسب براي زنان ايران و جهان پيشنهاد نمايد بيش از هر زمان ديگرضرورت دارد.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به فعالیت هایی که در ارایه مدل نظری مهندسي توسعه منزلت مطلوب زن انجام داده، نمایشنامه‌های چیستا یثربی را آثاری خواند که زنانگی همراه با منزلت مطلوب زن در آن موج می‌زند. 

وی افزود: با تلاشی که دکتر محمد نجاری در عرصه پژوهش های زنان انجام داده و پس از کتاب «زنان شاهنامه» این دومین اثری است که با محوریت زنان به نگارش درآورده است ، متوجه می‌شویم که این فقط زنان نیستند که باید بر مسائل و پژوهش‌های زن‌محور تلاش کنند و قلم بزنند. ولی با این همه هنوز مسایل بسیاری درباره زنان وجود دارد که نیازمند پژوهش و بررسی است و باید با یک نگاه کارشناسانه این محورهای پژوهشی گردآوری و ساماندهی شود و کتاب(( زبان زنان؛بررسی زبان زنانه در نمایشنامه‌های چیستا یثربی و نغمه ثمینی)) نقطه آغاز پژوهش‌های بین رشته ای در حوزه مطالعات زنان، هنر، ادبیات است که دکتر محمد نجاری به خوبی از پس آن برآمده است.

مراسم رونمایی کتاب ((زبان زنان؛ بررسی زبان زنانه در نمایشنامه های چیستا یثربی و نغمه ثمینی)) عصر پنج شنبه با حضور دکتر محمد نجاری( نویسنده کتاب)، چیستا یثربی ( نمایشنامه نویس)، دکتر ثریا مکنون ( موسس رشته مطالعات زنان)، مجید غلامی ( مدیرعامل خانه کتاب)، سعید اردهالی ( مدیرعامل نشر اختران)، بهرام دوست قرین ( مدیر گروه نمایش سارا) ، امیرمسعود فکور ( داستان نویس) و جمع کثیری از فعالان و دانشگاهیان هنر و ادبیات برگزار شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب