امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12685 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس کل سازمان نظام‌پرستاری اعلام کرد؛

تربیت پرستار در بیمارستانها اشتباه است/ لزوم توقف طرح کمک‌پرستاری یکساله

خبرایران: علی‌محمد آدابی رئیس سازمان نظام‌پرستاری کشور گفت: طرح تربیت پرستار در بیمارستانها اشتباه است. بیمارستانها توان علمی این کار را ندارند. طرح آموزش نیروهای کمک پرستار(بهیار یکساله) نیز کیفیت خدمات مراقبتی را خدشه دار می کند.
تربیت پرستار در بیمارستانها اشتباه است/ لزوم توقف طرح کمک‌پرستاری یکساله

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، علی‌محمد آدابی درباره برنامه‌های خود در این سازمان، اظهار داشت: اولویت ما بهبود کیفی خدمات پرستاری در کشور است و این مسئله مستلزم اصلاح نظام پرداختی پرستاران، همچنین اصلاح قانون تعرفه‌گذاری است که متاسفانه این موضوع با وجود اینکه 8 سال از ابلاغ و تصویب آن گذشته به دلیل نبود همراهی مناسب در وزارت بهداشت مغفول مانده است.

وی افزود: حق مسلم پرستاران با راکد ماندن قانون تعرفه‌گذاری پرستاران نادیده گرفته شده و اقدام اساسی در این زمینه انجام نگرفته است. این در حالی است که طرح تحول نظام سلامت که 7 سال پس از قانون تعرفه‌گذاری پرستاری تصویب شد. به دلیل همراهی وزارتخانه اجرایی شده است و منافع آن نصیب عده ای قلیل در نظام سلامت شده است

آدابی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت پرستاران به بیماران عنوان کرد: بحث تربیت نیروهای غیرکارشناسی تحت عنوان «کمک پرستار» وضعیت ارائه خدمات مراقبتی ایمن به بیماران را خدشه‌دار کرده، چرا که کمک پرستار نه پرستار بوده و نه کمک بهیار است و ارائه خدمات ایمن به بیماران با این موضوع دچار مخاطره می‌شود.

رئیس کل سازمان نظام‌پرستاری با تاکید بر اینکه هرچه سریعتر باید برای توقف تربیت کمک‌پرستاران اقدام شود تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت مناسبی در دانشکده های پرستاری وجود دارد اما جذب نیرو باید با میزان تربیت دانشجویان پرستاری و دانش آموختگان این رشته باید تطبیق و تناسب داشته باشند.

بیمارستان‌ها از کادر علمی لازم برای تقویت نیروی پرستاری برخوردار نیستند

وی با اشاره به طرح وزارت بهداشت برای تربیت نیروهای پرستار در بیمارستان‌ها گفت: این مسئله به دلیل اینکه افت کیفی ارائه خدمات را به همراه دارد شیوه قابل قبولی نیست. به خصوص اینکه بیمارستانها از کادر علمی لازم برای تقویت نیروی پرستار برخوردار نیستند و این کار باید برعهده دانشکده‌های پرستاری باشد.

آدابی درباره موضوع امنیت پرستاران در محیط بیمارستان گفت: امنیت پرستاران در این محیط باید تضمین شود تا پرستاران هنگام مواجهه با بیمار یا همراهان خشمگین طی شبانه‌روز یا ایام تعطیل دچار مشکل نشوند.

رئیس کل سازمان نظام‌پرستاری ادامه داد: تامین امنیت پرستاران برعهده بیمارستان، حراست و مدیریت آن است ولی به دلیل اینکه به علت کمبود نیرو، بیمارستان‌ها دچار مشکل هستند گاهی پرستاران مجبور به انجام وظیفه در شیفت اضافه می‌شوند.

وی با بیان اینکه سلامت پرستاران شبکار به دلیل افت HDL (کلسترول مفید) در خطر قرار می  گیرد گفت: در صورتی که پرستاران گردش شیفتی داشته باشند وضعیت روحی و جسمی آنها برای فعالیت مناسب‌تر خواهد بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب