امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12704 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دو خبر از جايزه مصطفي(ص)؛

ابن هيثم علاوه بر جايگاه علمي براي مسلمانان ارزش معنوي دارد/ شركت كنندگان كارگاه بايد اصول طراحي گرافيك را بدانند

خبرایران: حجت الاسلام دکتر محي الدين بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کل کشور گفت: حوزه فيزيك براي ما مسلمانان جدا از مباحث علمي معنا و بار فلسفی دارد و اين موضوع اهميت و جايگاه ابن هيثم را براي مسلمانان دو چندان مي كند.
ابن هيثم علاوه بر جايگاه علمي براي مسلمانان ارزش معنوي دارد/ شركت كنندگان كارگاه بايد اصول طراحي گرافيك را بدانند

به گزارش  خبرایران از ارتباطات و اطلاع رساني جايزه مصطفي(ص)، حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان با اشاره به نقش سينما در خدمت رساني به حوزه علم و فناوري افزود: سینما به عنوان شاخه و گرايشي مهم از هنر مي تواند به  امور پژوهشي و پيشرفت علمي و فناوري كشور خدمت کند.

وي جشنواره فيلم رشد را به عنوان مصداقي براي رابطه سينما و علم و فناوري در حوزه دانش آموزي دانسته و ادامه داد: چهل و پنجمین جشنواره رشد مانند مسابقه فيلمسازي نور ابن هيثم از جمله حوزه هایی است که بر آموزش تاكيد دارد و با سينما آن را پيوند مي دهد.

محمديان با اشاره به يك ضرورت در فعاليت هاي علمي و فرهنگي افزود: آموزش حتي مي تواند يك مرحله فراتر برود و به علم تبديل شده و ماندگار شود.

وي پرداختن به علوم بينايي و نور را به عنوان دستاورد ابن هيثم دانشمند مسلمان ايراني در مسابقه اي به نام او را اقدامي موثر و مهم دانسته و بيان كرد: ابن هيثم يكي از چهره های قابل افتخار در حوزه متون علمی و فیزیک است. ضمن اين كه حوزه فيزيك براي ما مسلمانان جدا از مباحث علمي معنا و بار روحانی و فلسفی هم دارد و اين موضوع اهميت و جايگاه ابن هيثم را براي مسلمانان دو چندان مي كند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کل کشور با اعلام حمايت وزارت آموزش و پرورش از مسابقه فيلم نور ابن هيثم تصريح كرد: براي همكاري با مسابقه فيلم نور ابن هيثم از آموزش و پرورش دعوت شده است.  اميدوارم آموزش و پرورش هم بتواند در اين همكاري پیشرو باشد و دانش آموزان را به مرزهای دانش و پژوهش سوق بدهد.

 

***شركت كنندگان كارگاه بايد اصول طراحي گرافيك را بدانند

مدیر هنری كارگاه طراحي پوستر جايزه مصطفي(ص) گفت: شركت كنندگان كارگاه طراحی پوستر، باید با موضوع علوم و فن آوری های نوين در جهان اسلام  و همچنین اصول و مبانی طراحی پوستر آشنايي داشته باشند تا كارگاه سطح يكدستي پيدا كند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رساني جايزه مصطفي(ص)، كوروش پارسانژاد مدیر هنری كارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فن آوری های نوين در جهان اسلام درباره علت برگزاري اين رويداد هنري افزود: در راستای هر رويداد فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه های پوستر می توان ورك شاپ تخصصي بر اساس موضوع آن رویداد برگزار کرد. كارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فن آوری های نوين در جهان اسلام نيز بر این اساس شکل می گیرد تا طی آن پوسترهایی با موضوع مورد نظر در قالب یک کار گروهی (تجربه کار در کنار هم) عرضه شود.

اين طراح گرافیک و استاد باسابقه درباره معيارهاي شركت كنندگان در كارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فن آوری های نوين در جهان اسلام توضيح داد: بعد از پايان مهلت ثبت نام در اين كارگاه با رزومه و تجربه هاي متقاضيان در حوزه گرافيك آشنا خواهيم شد و از ميان آن ها دست به انتخاب خواهيم زد. طبيعي است كه آن ها بايد آشنايي حداقلي با اين حوزه و اصول آن داشته باشند تا كارگاه سطح يكدستي پيدا كند. چراكه صرفا با برگزاري يك وركشاپ نمي توان آثار مورد قبولی دریافت کرد.

پارسانژاد در پاسخ به اين كه در انتخاب آثار طراحي شده در كارگاه پوستر جايزه مصطفي(ص) كداميك از معيارهاي خلاقيت و نوآوري در ايده يا به كار گيري تكنيك و فن و رعايت اصول اهميت بيشتري دارد، گفت: هر پوستري از ايده و اجرا تشكيل مي شود و موضوع پوستر نيز در اينجا علوم و فن آوری های نوين در جهان اسلام و نقش آن در زندگي انسان امروز است. ايده و تكنيك هم دو مقوله جدا اما مکمل از هم هستند. اما به طور كلي شركت كنندگان حيطه اي را منطبق با موضوع كارگاه پي مي گيرند و ممكن است هركس سبك و سياق خاص خود را در طراحي به كار ببندد.

گفتني است؛ در كارگاه طراحی پوستر با موضوع علوم و فن آوری های نوين در جهان اسلام قرار است دانشجويان شركت كننده به خلق آثاری با مضامين جايزه بزرگ علمی و فناوری مصطفي(ص) بپردازند.

در نهايت آثار برتر به داوری اساتيد مدعو انتخاب و به نفرات اول تا سوم جوايزی اهدا می شود. اين كارگاه هفته اول آذرماه برگزار  خواهد شد.

جايزه مصطفی(ص) بزرگترين جايزه علمی و فناوری در جهان اسلام است كه هر دو سال يك بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر كشورهای اسلامی اعطا می شود.

دبيرخانه پس از بررسی آثار رسيده، افراد منتخب را برای حضور در كارگاه معرفی می کند و آثار برتر اين كارگاه علاوه بر نمايش در نمايشگاه تجسمی جايزه مصطفی(ص) در كتاب مجموعه آثار اين نمايشگاه نيز با چاپ می رسد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب