امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12710 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارش مجمع عمومی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران؛

تلاش برای تعامل سازنده‌تر صاحبان صنایع دارویی و مدیران ارشد اجرایی

خبرایران: مجمع عمومی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با حضور دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو،‌ دکتر عباس کبریایی‌زاده رییس سندیکا، اعضای هیئت مدیره و دیگر اعضای سندیکا شنبه 30 آبان 94 در سالن اجتماعات شرکت داروپخش برگزار شد.
تلاش برای تعامل سازنده‌تر صاحبان صنایع دارویی و مدیران ارشد اجرایی

به گزارش  خبرایران از روابط عمومی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، دکتر کبریایی‌زاده با ارایه گزارشی در خصوص عملکرد هیئت مدیره به اعضای سندیکا گفت: مهم‌ترین فعالیت هیئت مدیره سندیکا در سال 93 این بود که همواره با مسئولان تصمیم‌ساز کشور در حوزه‌های مختلف ارتباط داشت و با توجه به جلسه‌هایی که با آنها داشته، در زمینه‌هایی که مدنظر اعضا بوده، اقدام‌هایی را به انجام رسانده است. از آنجا که بازسازی و نوسازی صنعت و کمک به رفع کمبود نقدینگی موجود از دغدغه‌های صاحبان صنایع محسوب می‌شود، جلسه‌هایی را با مسئولان ارشد اقتصادی کشور برگزار کردیم. در این زمینه به ویژه با دکتر صفدر حسینی و دکتر شریعمتداری معاون اجرایی رییس جمهور و سایر مسئولان گفت‌وگوهایی صورت گرفت و بر همین اساس تلاش شد تا زمینه استفاده از زیرساخت‌های مالی موجود در کشور برای رشد و گسترش صنعت داروسازی بیش‌تر شود.

وی ادامه داد: رویکردی که در سندیکا در سال 93 دنبال شده است، برخورداری از تعامل حداکثری با مقامات تصمیم‌گیر وزارت بهداشت و وزارت بازرگانی در کمیسیون ماده 1 بوده است که در زمینه تعیین تعرفه‌ها فعالیت می‌کنند. تعامل با گمرکات کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به خصوص پس از حضور دکتر نمکی در معاونت اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از دیگر فعالیت‌هایی است که در خصوص تقویت جایگاه صنعت دارو در کشور از سوی هیئت مدیره سندیکا صورت گرفته است.

دکتر کبریایی‌زاده تاکید کرد: ارتقای شاخص‌های صنعت داروسازی در کشور رویکردی است که در سال گذشته سندیکا دنبال کرده است. توجه به قابلیت‌های فعالان صنعت و افزایش سهمیه حدود 2 برابری داروسازان در عرصه‌های تصمیم‌گیری در وزارت بهداشت و درمان، مذاکره در خصوص برعهده گرفتن وظایف غیرحاکمیتی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت از سوی سندیکا،  انجام فعالیت‌های جاری مربوط به امور اداری صادرات، قبول مسئولیت‌های آموزشی و حوزه‌های مرتبط با آن، اقدام در زمینه اجرایی شدنGMP  در کشور به شیوه‌ای مطلوب‌تر و کم‌عارضه‌تر از جمله کارهایی است که طی سال 93 توسط سندیکا صورت گرفته است.

رییس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی یادآور شد: یکی از سندیکاهای فعال در شوراهای مختلف، وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی، سندیکای صاحبان صنایع دارویی بوده که توانسته است نقش محوری خود را در این خصوص ایفا کند. ایجاد کانال ارتباطی با سازمان غذا و دارو و صنعت از دیگر فعالیت‌های موفق سندیکا بوده است. البته هنوز هم‌کلامی لازم میان سندیکا و نهادهای تصمیم‌گیرنده به طور کامل ایجاد نشده است،‌ اما تنظیم مقررات‌ در این خصوص صورت گرفته است. پیگیری بهبود وضعیت داروسازی، اقدام برای بازگشت آرامش به بازار دارویی، جلوگیری از تداوم چند‌دستگی در بازار دارویی، حضور پررنگ نماینده سندیکا در کمیسیون قیمت، تبیین چالش‌ها و نیازهای صنعت دارویی در محافل مختلف و برگزاری همایش‌های مرتبط با صنعت دارو، مشارکت در برگزاری جایزه ملی کیفیت با همکاری سازمان غذا و دارو، رسیدگی به درخواست‌های اعضا در خصوص فعالیت‌های ارزی کشور، اقدام برای اصلاح  قیمت دارو، بهبود روند صادرات با توجه به اعمال تحریم جزو فعالیت‌هایی است که از سوی سندیکا در سال 93 و 94 صورت گرفته است.

دکتر کبریایی‌زاده با اشاره به اقدام‌های سندیکا در خصوص فعالیت‌های همایشی و نمایشگاهی گفت:‌ نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما در سال 2016 در کشور برگزار می‌شود. اطلاع‌رسانی از سوی دبیرخانه سندیکا انجام می‌شود. امیدوارم این نمایشگاه به صورت سالانه در کشور برگزار و تبدیل به یکی از برنچ‌های CPHI شود. امسال یکی از اولویت‌های سندیکا به تقویت صادرات اختصاص یافت. در این زمینه با کمک سفیران ایران در کشورهای مختلف جهان اقدام‌هایی برای گسترش صادرات دارو صورت گرفت. به گونه‌ای که با همکاری سفیران و وزیر بهداشت و درمان بیش از 50 درصد از رایزنی‌های صورت گرفته برای گسترش صادرات به دارو اختصاص یافت. ما هم اکنون در زمینه صادرات محصولات دانش‌محور، مواد اولیه و محصولات Bio Tech و Bio Similar  از جایگاه خوبی برخورداریم. انشااله با رویکردی که دولت نسبت به صادرات محصولات دانش‌بنیان دارد، بتوانیم این بخش را با شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف‌مان بهبود بخشیم.

وی در ادامه توضیح داد: ‌همان‌طور که می‌دانید سندیکا از کمیته‌های صادرات، علمی و آموزشی، قوانین و مقررات، بازاریابی و روابط عمومی و مالی و اقتصادی برخوردار است. یکی از اولویت‌های سندیکا فعال کردن این کمیته‌ها به خصوص در زمینه تنظیم مقررات و بخش علمی و آموزشی بوده است. به گونه‌ای که با موافقت دکتر دیناروند مقدمات ایجاد موسسه آموزش عالی سندیکا را فراهم کرده‌ایم تا فعالیت‌های پراکنده آموزشی در کشور در خصوص صنعت دارو را سامان‌دهی کنیم.

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این نشست گفت: نکته‌ای که همواره باید مورد توجه سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران قرار بگیرد، تعیین هدف دراز مدت سندیکا و راه‌های تحقق این هدف است. باید خاطرنشان کنم که تدوین این مهم بر عهده وزارت بهداشت نیست. زیرا وظیفه مهم این وزارت‌خانه تدوین استراتژی سلامت است و انتظار میرود سندیکا در تدوین برنامه راهبردی صنعت داروسازی کشور برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

وی با تاکید بر جایگاه سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران در نظام سلامت خاطرنشان کرد: سیاست وزارت بهداشت در تدوین استراتژی سلامت کاهش هزینه‌های درمان است و بر همین اساس تلاش می‌شود تا سهم سلامت در درآمدهای عمومی افزایش یابد. متاسفانه با وجود تاکیدی که بر نقش سندیکای صاحبان صنایع دارویی در تدوین نظام سلامت در همه جای دنیا می‌شود، این نقش در کشور ما چندان پررنگ نیست.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که باید شفاف‌سازی دقیقی از نقش بخش خصوصی و دولتی در توسعه صنایع دارویی کشور صورت بگیرد، اعلام کرد: گاهی از سوی مسئولان در مصاحبه با رسانه‌های مختلف، ادعاهای بدون سند و مدرکی  مبنی بر  اینکه ایران دومین مصرف‌کننده دارو در جهان است به گوش می‎خورد. این در حالی است که مصرف دارو در کشور در مقایسه با دیگر کشورها4.2  میلیارد دلار است. همچنین، بر اساس آمار بازار جهانی در سال 2015،  3 هزار و 750 میلیارد عدد دارو در جهان مصرف شده  و سهم ایران تنها 34 میلیارد عدد دارو است.

متاسفانه برخی به اشتباه واردات دارو را با توجه به تغییرات نرخ ارز، توسعه بازار به حساب می‎آورند. برای نمونه، در حالی که در سال 91، 1 میلیارد و 100 میلیون دلار واردات دارو با نرخ ارز 900 تومانی ثبت شده است. در سال 93 همین رقم و حتی کم‌تر با دلار 3 هزار تومانی محاسبه شده است که برخی از سیاستمداران تحمل همین عدد کوچک را هم ندارند و سعی در بزرگنمایی واردات دارو دارند. بد نیست برای مقایسه سهم واردات دارویی کشور، نگاهی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان بیندازیم و همچنین در نظر داشته‌ باشیم که بودجه کنونی کشور همانند سابق نیست که بتوان به گفته برخی از همین سیاستمداران واردات دارو را در مرز 400 میلیون دلار ثابت نگه‌داشت. متاسفانه نه دولت کنونی و نه دولت‌های قبلی، استراتژی توسعه را قبول ندارند که حال بخواهیم  انتظار تحقق چنین امری را از سوی وزارت بهداشت داشته‌ باشیم. زیرا اگر وزارت بهداشت خود چنین امری را بخواهد، اصلا امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه  با اشاره به اهمیت بحث مارکتینگ در رقابت صنایع دارویی تصریح کرد: در شش ماه نخست سال 94، حدود  87 میلیون دلار داروی مشابه تولید داخل به کشور وارد شده است که امکان دارد تا پایان سال این رقم بیش‌تر شود. برخی از این داروها از سه سال گذشته در بازار وجود داشته است و به همین دلیل نمی‌توان یکباره آن‌ها را از بازار جمع کرد، اما می‌توان با اتخاذ تدابیری کنترل کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب