امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12726 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست خبری«گزارش یک نگرانی» برگزارشد؛

مشایخی: سریالی درباره آب ساخته شود/ رضویان:برنامه تلویزیونی «سه شو» درمورد وضعیت آب ساخته می شود/لطیفی: وضعیت آب وحشتناک است و همه مردم در این زنگ هشدار دخیل شوند

خبرایران: جمشید مشایخی رئیس افتخاری جشنواره «گزارش یک نگرانی» گفت: محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که به عنوان رئیس هیأت داوران با این جشنواره همکاری دارد، سریالی درباره آب بسازد تا این سریال به جای سریال‌های آشغالی ترکیه مورد توجه مردم قرار بگیرد.
مشایخی: سریالی درباره آب ساخته شود/ رضویان:برنامه تلویزیونی «سه شو» درمورد وضعیت آب ساخته می شود/لطیفی: وضعیت آب وحشتناک است و همه مردم در این زنگ هشدار دخیل شوند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری دومین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» با حضور«سیدجواد رضویان» دبیر جشنواره، «جمشید مشایخی» رئیس افتخاری جشنواره، «محمدحسین لطیفی» نماینده هیات داوران، « ناصر شفق» مشاور جشنواره،«مهندس پرورش» مدیرعامل آبفا و بنیان‌گزار این جشنواره ،«علیرضا ابراهیمی» تهیه‌کننده تلویزیون و مدیر اجرایی جشنواره ،«امیرعبدالحسینی» نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره و اصحاب رسانه امروز یکشنبه 2  آذر 1394 در سالن همایش های سازمان آب و فاضلاب استان تهران برگزار ودراین نشست خبری«جمشید مشایخی» هنرمند باسابقه سینما و تلویویزن که به عنوان رییس افتخاری دومین جشنواره «گزارش یک نگرانی» (نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس موبایل) همکاری دارد، نسبت به وضعیت بحرانی آب در کشور هشدار داد و در آغاز سخنانش آماری درباره وضعیت بحرانی آب و چاه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز بیان کرد و گفت: براساس آنچه در مطبوعات منتشر شده، سال 89 حدود هفت هزار و 700 حلقه چاه شناسایی شده که بیش از 300 تای آن غیرمجاز است. از سوی دیگر نشست زمین در برخی استان‌ها اصلاح شدنی نیست.

این بازیگر پیشکسوت اظهار تأسف کرد که چاه‌های غیرمجاز باعث کاهش منابع زیرزمینی آب و فرو نشستن دشت‌ها شده است.

مشایخی همچنین با اظهار تأسف از آلودگی هوا خاطرنشان کرد: وقتی بچه بودیم آب مایه حیات بود اما حالا هوا هم به آن اضافه شده است. بچگی‌های ما هوا خوب بود زیرا مردم با درشکه رفت وآمد می‌کردند اما حالا هر کس اتومبیل جداگانه‌ای دارد.

بازیگر «کمال‌الملک» و «هزار دستان» از مردم خواست تا از استفاده بی‌رویه آب بپرهیزند و از آب‌هایی که قبلا مصرف شده برای مصارفی مانند آبیاری درختان و گل‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به افزایش جمعیت در سال‌ها اخیر متذکر شد: جمعیت ما دو برابر شده و همین افزایش باعث مشکلات و کمبودهایی شده است.

 مشایخی همچنین پیشنهاد کرد: محمدحسین لطیفی (کارگردان سینما و تلویزیون) که به عنوان رئیس هیأت داوران با این جشنواره همکاری دارد، سریالی درباره آب بسازد تا این سریال به جای سریال‌های آشغالی ترکیه مورد توجه مردم قرار بگیرد.

در ادامه این نشست که در سالن همایش شرکت آبفا (آب و فاضلاب استان تهران) برگزار شد، جواد رضویان دیگر بازیگر سینما و تلویزیون که دبیری این دوره از جشنواره را بر عهده دارد، به تشریح سرفصل‌های آن پرداخت.

وی گفت: علی‌رغم بارش‌های خوب اخیر شرایط آبی کشور همچنان نگران کننده است و درست نیست به استناد این بارش‌ها ساعت‌ها آب را هدر بدهیم و مثلا مدت زمان طولانی زیر دوش آب بمانیم.

رضویان خواستار مشارکت مردم در مصرف بهینه آب شد و اضافه کرد: قرار است برنامه تلویزیونی «سه شو» برای مورد توجه قرار دادن وضعیت آب ساخته شود و در این برنامه حتما جشنواره گزارش یک نگرانی را معرفی خواهیم کرد.

به گفته او این جشنواره به صورت ملی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان از سراسر کشور می‌توانند فیلم‌ها و عکس‌هایی را که با موضوع آب تهیه کرد‌ه‌اند به جشنواره ارسال کنند. قرار است آثار برگزیده این جشنواره از شبکه نسیم و برنامه «سه شو» پخش شود. ضمن اینکه در این برنامه نشست‌هایی برای مصرف بهینه آب برگزار خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در این جشنواره محدودیت سنی ندارند و از رده‌های مختلف می‌توانند شرکت کنند و برای نفرات برتر جوایز نفیسی بیش از 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

جواد رضویان همچنین یادآور شد: 85 درصد بحران آب به دلیل وضعیت کشاورزی است که بسیار نگران‌کننده است. از دیگر نکات این جشنواره این است که قصد داریم رکوردی به لحاظ کمی و کیفی در تعداد آثار داشته باشیم و امیدواریم به رکودی جهانی دست یابیم.

در ادامه این نشست محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که شورای داوری جشنواره زیر نظر او تشکیل می‌شود، گفت: این جشنواره می‌تواند رویدادی بسیار پویا باشد، چرا که بیشتر مردم تلفن همراه دارند و می‌توانند آثار خود را با استفاده از همین تلفن همراه بفرستند.

وی ادامه داد:‌ چندی پیش به یکی از مسئولان سیما گفتم از شبکه‌های اجتماعی جا ماندیم و حالا از برگزاری این جشنواره بسیار خوشحالم چون به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری کند تا تک تک افراد جامعه با این موضوع درگیر شوند.

این فیلمساز وضعیت آب را وحشتناک توصیف کرد و از همه مردم دعوت کرد در این زنگ هشدار دخیل شوند.

لطیفی همچنین با اشاره به وضعیت غم‌انگیز زاینده‌رود و دریاچه ارومیه افزود: شرایط این دو مکان دردناک است که بخشی از آن به مدیریت برمی‌گردد تا مجازاتی را برای حفاری و چاه‌های غیرقانونی در نظر بگیرد و بخشی هم به مردم برمی‌گردد تا فرهنگ‌سازی درستی داشته باشند.

سپس ناصر شفق مشاور عالی جشنواره و مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو که در تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی هم دستی دارد، تأکید کرد: مسئله آب یک موضوع ملی است و فراتر از جناح‌ها و دستگاه‌های سیاسی است.

او با اشاره به اینکه خشکسالی یکی از مسائل اصلی کشور ماست، متذکر شد: مدیریت آب نیازمند همراهی همه بخش‌هاست و در این رهگذر نخبگان هنری می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند چرا که آن‌ها مرجع هستند و نظراتشان مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

 شفق خاطر نشان کرد: بحران کمبود آب یکی از بزرگترین مسائل جهان آینده است و واقعیت این است که جنگ بدی جنگ آب خواهد بود و کشورها به جای نفت سراغ منابع آب می‌روند.

تهیه‌کننده فیلم «تقاطع» با ابراز تأسف از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه هشدار داد که اگر این دریاچه خشک شود تا شعاع 500 کیلومتری آن حیات از بین خواهد رفت. باید بدانیم که هدر دادن یک قطره آب کمکی است به اینکه مرگ حیات بشری سریع‌تر اتفاق بیفتد.

همچنین علیرضا ابراهیمی دیگر تهیه‌کننده تلویزیون و مدیر اجرایی جشنواره توضیح داد: این جشنواره فقط شامل عکس و فیلم‌های موبایلی نیست بلکه بخش حرفه‌ای هم خواهیم داشت.

او با ابراز قدردانی از بانیان برگزاری این جشنواره یکی از ویژگی‌های آن را حضور پررنگ هنرمندان و ورزشکاران دانست که این موضوع نشانگر اهمیت مسئله آب و همدلی اقشار جامعه در این زمینه است.

سپس امیر عبدالحسینی به نمایندگی از سازمان فرهنگی-هنری شهرداری و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره یادآور شد: سازمان فرهنگی-هنری به طور کامل در کنار این جشنواره است ضمن اینکه به طور مستقل فعالیت‌هایی را برای اصلاح الگوی مصرف آب انجام می‌دهد. این جشنواره را با حضور سرآمدان و بزرگان عکس برگزار می‌کنیم و نگاه ما نگاه خلاقانه است زیرا می‌دانیم همه افراد نمی‌توانند آثار تکنیکی بالایی بفرستند بلکه مهم این است که در نگاه‌شان خلاقیت داشته باشند.

همچنین مهندس پرورش مدیرعامل آبفا و بنیان‌گزار این جشنواره یادآور شد: 40 سال پیش منابع تجدید آب در تهران هفت هزار متر مکعب بود که حالا به 350 مترمکعب کاهش پیدا کرده است و این وضعیتی بحرانی است. برای حل مسئله آب باید تقسیم کار داشته باشیم و وظیفه ما این است که آب را با کیفیتی قابل قبول به مردم برسانیم.

وی پرورش آب را کالایی بسیار حساس و ملی دانست و از همگان خواست در مورد آن دقت نظر داشته باشند.

در ادامه این نشست ناصر شفق درباره ضرورت برگزاری این جشنواره توضیح داد: سال 61 دبیر اولین جشنواره تئاتر فجر بودم. در آن دوره سینما و تئاتر گناه بود اما برگزاری جشنواره باعث جلب توجه به این هنرها شد. سال گذشته که اولین دوره این جشنواره برگزار شد، تأثیرگذار بود به همین دلیل امسال هم دوره دوم آن را برگزار می‌کنیم و رسالت جامعه رسانه‌ای و هنری این است که این موضوع را به خوبی مطرح کنند.

شفق درباره پیشنهاد مشایخی مبنی بر ساخت سریالی درباره آب به کارگردانی لطیفی توضیح داد: ساخت فیلم و سریال خیلی خوب است اما بسیاری از اتفاقات هر چند مثبت است، به سادگی رخ نمی‌دهد. برگزاری این گردهمایی‌ها و جشنواره‌ها باعث ارتباط و دیالوگ بین مردم می‌شود.

در ادامه این نشست جواد رضویان در پاسخ به این پرسش که آثار برگزیده چگونه پخش می‌شوند، گفت: گیرم که قرار نیست که این آثار در تلویزیون پخش شوند اما نمی‌توان تأثیر فضای مجازی را انکار کرد، گردش آثار برگزیده در فضای مجازی قطعا تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین منصوری به نمایندگی از شرکت آسان پرداخت که یکی از حامیان مالی جشنواره است، توضیحاتی را ارایه کرد.

بنابراین گزارش، سال گذشته اولین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» (نگاه مردمی به بحران کمبود آب در قالب فیلم و عکس موبایل) با دبیری رامبد جوان برگزار شد و امسال دومین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال آثار 15 دی‌ماه اعلام شده و آثار راه یافته به جشنواره 20 دی‌ماه اعلام می‌شوند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب