امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12731 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و چهره ماندگار؛

جایزه مصطفی (ص) بیداری علمی ایجاد می کند

خبرایران: دکتر جواد صالحی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در خصوص نقش جایزه مصطفی (ص) گفت: جایزه مصطفی (ص) زمینه ای برای حرکت آغازین علمی،در جهان اسلام است تا دانشمندان مسلمان و افرادی که در زمینه علمی فعالیت می کنند را به جوامع و جوانان اسلام معرفی کندکه این حرکت مبارک و مهمی در جهان محسوب می شود.
جایزه مصطفی (ص) بیداری علمی ایجاد می کند

به گزارش  خبرایران از ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، دکترجواد صالحی افزود: هدف از جایزه مصطفی(ص) جایگزین جایزه نوبل شدن نیست،جایزه  نوبل به دلیل استمسار طولانی بسیار ارزشمند شده، اما جایزه مصطفی(ص) در حقیقت به دانشمندانی در جهان اسلام داده می شود. ممکن است عده ای ادعا کنند که  این جایزه  علمی،جایزه ای همچون نوبل نیست ولی می توان گفت:جایزه مصطفی (ص) آغازی برای یافتن و نشان دادن دانشمندان جهان اسلام است که می تواند باعث برداشتن حرکت ها و قدم های بعدی نسل آینده شود.

وی ادامه داد:درواقع اگر نسل های بعد متوجه چنین جایزه ای شوند و به عنوان جایزه معتبر جهانی در جهان اسلام مطرح شود،باعث ایجاد انگیزه در جوانان در حوزه علمی می تواند زمینه ساز فعالیت ها و پژوهش هایی باشد که در خور عرصه های علمی و مرزهای اسلامی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شریف بیان کرد:جایزه مصطفی (ص) تنها یک جایزه علمی نیست بلکه یک  فرآیند عظیم علمی و پژوهشی است که از راه تشویق جوانان آن ها را معرفی می کند و یکی از اهداف این جایزه  معرفی  دانشمندان دنیای اسلام است، هدف مهم تر این جایزه فرایندی است  که  باعث قدم برداشتن  جوانان علمی و پایه گذاری در تمدن اسلام،ایران و جهان اسلام است و در واقع  به  صراحت  می توان گفت در آینده این جایزه یکی از پایه های اصلی و مهم علم است.

صالح با اشاره به اینکه ،در جهان اسلام و فرهنگ اسلامی به علم بسیار ارزش داده شده است اما در چند قرن اخیر این  موضوع کمی ضعیف تر بوده بیان کرد: در ارتباط با آموزش عالی ،علم وپژوهش فعالیت های خوبی تاکنون انجام شده است وکشور ما توانسته  در طی 15سال اخیر در زمینه پژوهش منطقه ای،رتبه اول را به  خود اختصاص دهد اما در واقع فقط محدود به منطقه نیست و دانشمندان در سطح  جهان مطرح هستند و با وجود این مهم مسیرعلمی که در سطح  کشور جریان دارد. ما را در آینده ای نزدیک به نقطه ای درسطح  جهان خواهد رساند.

این چهره ماندگار در ادامه افزود: با وجود این جایزه و پیشرفت ها در فرهنگ و قوانین  جامعه  نوعی بیداری علمی ایجاد خواهد شد که این  بیداری علمی می تواند در تک تک افراد رخنه کند و تفکر ها را براساس علم- مذهب جهت دهد و پیوندی بین  علم و مذهب برقرار می شود و این  مسیر در جامعه رنگ و بوی تازه  و جدیدی خواهد گرفت و ما موفقیت های بیشتری را با این  روند کسب خواهیم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در پایان تصریح کرد: جایزه مصطفی (ص) افتخاری است برای محققین و پژوهشگران جهان اسلام تا بتواند شخصیت های مهم  اسلام را شناسایی و به جهان اسلام معرفی کنند تا جوانان تازه ورود به عرصه علم بدانند که مورد حمایت قرار خواهند گرفت واین مهم را نیز باید بدانیم که ما در جهان اسلامی نیاز به سرمایه گذاری خوبی داریم تا به جایگاه برتر علم و فناوری برسیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب