امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12736 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

رشد علمي در كشور باتوجه به تحريم ها بسیارخوب است

خبرایران: محمدرضا عارف عضو شوراي سياست گذاري جايزه مصطفي(ص)، ‌با اشاره به اينكه رشد علمي كشور در كل بسيار خوب بوده است گفت: اگر بخواهيم رشد علمي را در مقاله هاي علمي تعريف كنيم خوشبختانه در ساليان اخير رشد علمي ارزنده اي داشتيم و تقريبا به هدف گذاري كه در سند چشم انداز براي رسيدن به رتبه اولي در منطقه داشتيم رسيده ايم.
رشد علمي در كشور باتوجه به تحريم ها بسیارخوب است

به گزارش  خبرایران از ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، محمدرضا عارف با بیان مطلب فوق افزود: اما آن چه در دهه چهارم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد تبدیل علم به ثروت ملی است. بنابراین تبدیل علم به فناوری وحاکمیت نگاه علمی بر بخش های مختلف خدمات وصنعت و... یک ضرورت است.اگر زمینه کار علمی میان کشورهای جهان اسلام فراهم شود دیگر ما شاهد فرار مغزها نخواهیم بود که متاسفانه یک آفت بزرگی برای مسلمانان و جهان اسلام است. در واقع ریشه فرار مغزها در عدم توجه به شئونات ومنزلت دانشمندان و عدم وجود امکانات کاری و برخوردهای غیرمنطقی و بوروکراتیک با دانشمندان است.

عضو شوراي سياست گذاري جايزه مصطفي(ص) در ارتباط با همکاری جهان اسلام به لحاظ علمی اشاره کرد: نباید بحث علمی را یک طرفه بدانید. اینکه ما وضعیت علمی بهتری نسبت به سایر کشورهای مسلمان داریم دلیل نمی شود که بگوییم ما می توانیم به آنها کمک کنیم و آنها کاری از دست شان بر نمی آید. برجسته‌ترین استاد رابطه‌اش با دانشجو رابطه یکطرفه نیست. پس اگر ما ارتباط علمی‌مان را با دنیای اسلام بیشتر کنیم ما هم می توانیم از داشته‌های آنها بهره بگیریم که حاصل آن ارتقای علمی در دنیا اسلام خواهد شد. همچنین هم افزایی ،همکاری وتعامل علمی بین دانشمندان جهان اسلام قطعا به نفع همه ی کشورهای اسلامی است و علاوه بر پاسخ گویی به نیازها و تامین رفاه وافزایش ثروت ملی،در تقویت روابط سیاسی بین کشورهای اسلامی نیز موثر خواهد بود.

در ادامه اين گفتگو رئيس گروه علوم مهندسي فرهنگستان علوم به تاثیر جایزه مصطفی(ص) در زمینه ارتباط با کشورهای دیگر اشاره كرد و توضيح داد: یکی از بحث‌ها و چالش‌های امروز ما ارتباط با دنیای اسلام است. ما معتقدیم که اگر همکاری بیشتری بین کشورهای اسلامی در زمینه‌های علمی وجود داشته باشد علی الاصول نیازهای علمی را بهترمی توانیم با کمک هم تامین کنیم. کارهای تشویقی می تواند در توسعه این همکاری‌ها موثر باشد و یکی از این کارها دادن جایزه‌های علمی و معرفی برجستگان علمی دنیای اسلام است. با این نگاه جایزه علمی مصطفی(ص) خوشبختانه با استقبال خوبی در دنیاي اسلام مواجه شده است.

عارف تاكيد كرد: این جایزه محفلی برای همگرایی دانشمندان اسلام خواهد بود و دانشمندان مسلمان به واسطه همکاری در این جایزه با یکدیگر بیشتر تعامل خواهند کرد. در اساسنامه جایزه هم مطلبی مبنی بر اینکه ایران بخواهد به تنهایی آن را برگزار کند و نگاه انحصاری بر روی آن داشته باشد وجود ندارد. وما در تدوین اساسنامه برای سیاست و جهت گیری اصرار داشتیم. بزرگان دنیای اسلام در این جایزه حضور ومشارکت خواهند داشت نگاه در این جایزه نگاه به دنیای اسلام و همگرایی و همکاری  با دنیای اسلام در برگزاری این جایزه است ما یک جایزه فرهنگی در دنیا اسلام هم داریم ولی جایزه مصطفی(ص) اولویتش فناوری و مسائل علمی است.

عضو شوراي سياست گذاري جايزه مصطفي(ص) گفت: یکی از نتایج این جایزه هم می‌تواند رشد فرهنگی باشد اما اصل موضوع، همگرایی میان دانشمندان کشورهای اسلامی وارتقائ دنیای اسلام در زمینه های علم و فناوری است. تلاش ما هم از برگزاری این برنامه علمی این است که وقتی برگزیدگان را معرفی می کنیم مجموعه جهان اسلام به اجماع آنها را قبول داشته باشند.

وي با اشاره به تحريم هاي موجود در زمينه هاي مختلف خاطرنشان كرد: اگر تحريم ها وجود نداشت مي توانستيم در برخي از بخش ها به دستاوردهاي بهتري دست يابيم. تحريم بيشتر در بخش اقتصادي و عمراني تاثير منفي گذاشت اما در بخش توليد علم اثر منفي چنداني نداشته است و علي رغم تحريم ها رشد علمي ما بسيار خوب بوده است.

عارف در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا اين جايزه مي تواند اختلافات فرقه اي را كاهش دهد گفت: خوشبختانه در حال حاضر استقبال خوبي از جايزه مصطفي(ص) شده است و تلاش بر اين است كه اين جايزه همگرايي و تفاهم را بين كشورهاي اسلامي بيشتركند وامیدواریم آثار مثبت این جایزه را نه تنها در امور علم و فناوری بلکه در سایر زمینه ها از جمله کمک به تقویت روابط سیاسی بین کشورهای اسلامی شاهد باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب