امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12744 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت مطرح کرد؛

سند مديريت خوردگی با تلاش خبرگان صنعت نفت، تدوين و ابلاغ شد/ پديده خوردگی را در راستای حفظ سرمايه‌هاي ملی بدانیم/انجمن خوردگی ايران با هدف ارتقاء دانش خوردگی و جلوگيری از هدررفت سرمايه‌های ملی تأسيس شد

خبرایران: دكترجابرنشاطی رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با تلاش خبرگان صنعت نفت، سند مديريت خوردگي تدوين و ابلاغ شد كه اميدواريم از طريق برگزاري اين كنگره بتوانيم قدم مؤثري در نشان دادن ابعاد مختلف اين موضوع برداريم.
سند مديريت خوردگی با تلاش خبرگان صنعت نفت، تدوين و ابلاغ شد/ پديده خوردگی را در راستای حفظ سرمايه‌هاي ملی بدانیم/انجمن خوردگی ايران با هدف ارتقاء دانش خوردگی و جلوگيری از هدررفت سرمايه‌های ملی تأسيس شد

به گزارش خبرنگارخبرایران،«دكترجابرنشاطی»رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت نفت و رئيس انجمن خوردگی ايران در افتتاحيه شانزدهمين كنگره ملی خوردگي ايران و سومين كنگره خوردگی صنعت نفت اظهارداشت: در ايران با توجه به گستردگي صنايع به خصوص صنايع نفت، نيروگاه‌ها و صنايع هسته‌اي و دفاعي توجه به پديده خوردگي را بيشتر از اين مي طلبد.

رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد؛ در بسياري از مواقع از اعلام ميزان خسارات و انتشار آن خودداري شده و يا در برخي مواقع روش مدون براي ارزيابي اين‌گونه خسارات وجود ندارد و عمر كوتاه پوشش‌هاي صنعتي و خطوط لوله در بستر دريا و خشكي، تعويض‌هاي پي‌ در پي در خطوط لوله آب آتش نشاني، شكست‌هاي متعدد در پالايشگاه‌ها و مجتمع‌هاي پتروشيمي نشان مي‌دهدكنترل اين پديده براي حفظ سرمايه‌هاي ملي ضروري است.

وی ادامه داد: براي كاهش هزينه‌هاي خوردگي علاوه بر پيشگيري و كنترل، بايستي مديريت خوردگي هم در دستور كار قرار گيرد، با تلاش خبرگان صنعت نفت، سند مديريت خوردگي تدوين و ابلاغ شد كه اميدواريم از طريق برگزاري اين كنگره بتوانيم قدم مؤثري در نشان دادن ابعاد مختلف اين موضوع برداريم.

نشاطی تصریح کرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد با اجراء مديريت خوردگي مي‌توان تا 30 درصد از هزينه‌هاي خوردگي را كم كرد و متاسفانه در ايران نسبت هزينه‌هاي غير مستقيم خوردگي به هزينه‌هاي مستقيم در برخي مواقع به نسبت 15 به 1 است در صورتي‌كه در شركت‌هاي پيشرو تلاش مي‌كنند اين نسبت را به كمتر از 2 برسانند.

وي افزود: براي مهار اين پديده بايستي از مرحله طراحي يك واحد صنعتي تا نگهداري موضوع خوردگي جدي گرفته شود اما متأسفانه در بيشتر مسائل خوردگي بعد از حادثه به فكر كنترل اين پديده پرداخته مي‌شود.

نشاطی یادآورد: همگان مي‌دانند كه پيشگيري بسيار آسان‌تر از درمان است، از كليه مديران حاضر در اين همايش مي‌خواهيم پديده خوردگي را در راستاي حفظ سرمايه‌هاي ملي بدانند و براي كاهش هدر رفت اين سرمايه‌ها برنامه‌ريزي و اجراء را در دستور كار قرار دهند و مديران ، پروژه‌هاي پژوهشي تعريف شده در اين راستا را نه به‌عنوان هزينه‌هاي هدر رفت؛ بلكه به‌عنوان سرمايه‌گذاري براي حذف دارايي‌هاي اين مرز و بوم بدانند.

وی ابرازداشت: اين به معني اجراء هر پروژه خوردگي نيست، بلكه در تعريف و اجراء پروژه كاملاً بايستي دقت داشته تا بتوان از نتايج آن در كوتاه مدت ميان مدت و دراز مدت بهره جست و انجمن خوردگي ايران در سال 1372 با همكاري متخصصين و اساتيد دانشگاهي و صنعتي با هدف ارتقاء دانش خوردگي و مهندسي خوردگي جهت جلوگيري از هدررفت سرمايه‌هاي ملي و كاهش هزينه‌هاي گزاف خوردگي تأسيس شد و تاكنون هفت بار رتبه برتر انجمن‌هاي علمي كشور را به خود اختصاص داده است.

رئيس انجمن خوردگی ايران اضافه کرد: ارتقاء دانش متخصصان و فارغ التحصيلان خوردگي از طريق برگزاري همايش‌ها و دوره‌هاي آموزش تخصصي از فعاليت‌هاي اين انجمن است و انتشار مجله علمي پژوهش علوم و مهندسي خوردگي، مجله زنگ و ماهنامه خبري، ارائه مشاوره است.

وی درپایان گفت: معرفي شركت‌ها و افراد توانمند داراي صلاحيت به صنايع جهت حل مشكلات خوردگي و همكاري با فرهنگستان زبان و ادب فارسي به منظور معادل‌يابي واژه‌هاي خوردگي از مهم ترين فعاليت‌هاي اين انجمن به حساب مي آيد و مواردي نظير همكاري با اداره استاندارد و راه‌اندازي كميته متناظر TC156،همكاري با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و همكاري با شوراي انجمن‌هاي علمي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري از فعاليت‌هاي اين انجمن به حساب ميآيد.

  بنابراین گزارش، شانزدهمین کنگره ملی خوردگی و سومین کنگره خوردگی در صنعت نفت از 3 تا 5 آذرماه در سالن همایشهای بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت در حال برگزاری است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب