امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12756 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

موزه دفاع مقدس با حوزه هنری کودک و نوجوان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

خبرایران: با هدف بهره گیری از ظرفیت‌های هنری، علمی و مستندات در جهت اطلاع رسانی و معرفی عناصر و مفاهیم ایثار و مقاومت به آحاد مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، موزه دفاع مقدس با حوزه هنری کودک و نوجوان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.
موزه دفاع مقدس با حوزه هنری کودک و نوجوان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

به گزارش  خبرایران از روابط عمومی حوزه هنری استان تهران، نشست امضای تفاهمنامه میان باغ‌موزه دفاع مقدس و حوزه هنری کودک و نوجوان، سه‌شنبه 3 آذرماه، با حضور سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس و سیدصادق رضایی رییس حوزه هنری استان تهران و جمعی از کارشناسان و مسئولان‌ این دو نهاد در ساختمان شهدای باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار خضرایی به تشریح عملکرد فرهنگی و هنری جاری در باغ موزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: این مجموعه فرهنگی موظف به انجام مجموعه اقداماتی است که البته خط مشی کلان آن منسوب به مقام معظم رهبری است و هیئت امنای این باغ موزه متشکل از مقامات لشکری و کشوری براین پایه اساسنامه‌ای را تنظیم کرده‌اند که موضوعات ملی و بین‌المللی را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: آنچه که در حوزه فرهنگ مقاومت و مفهوم دفاع مقدس مورد نظر است تنها به کمیت تاکتیکی و تکنیکی موجود در یک جنگ خلاصه نمی‌شود بلکه دفاع مقدس ما از آن نظر حائزاهمیت است که دربردارنده مجموعه‌ای از اخلاقیات، عرفانیان و وجوه ارزشی و اعتقادی است.

خضرایی ادامه داد: در مورد عاشورا نیز هر زمان که صحبت می‌کنیم کمتر به مسائل نظامی و حواشی مربوط به آن می‌پردازیم و بیشتر جنبه­های حماسی و عرفانی واقعه عاشورا برای ما از اهمیت برخوردار است که البته همین امر یعنی عجین شدن عاشورا با مسائل فرهنگی و رفتاری است که راز ماندگاری آن شده است و لذا با تأسی از چنین رویکردی به موضوع عاشوراست که باید زمینه را برای نگرشی متفاوت به دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت فراهم کرد و چنین برداشتی داشت که پاسداشت دفاع مقدس تنها به منزله بازتاب دادن جزء به جزء وقایع این رویداد حماسی و ارائه ارقام آماری آن نیست.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس تصریح کرد: باغ موزه دفاع مقدس به نوبه خود و برای اجتناب از پرداختی کمی و نظامی به موضوع دفاع مقدس با دارا بودن بیش از 4 هزار پایگاه و داده اطلاعاتی و استفاده از آنها عملکردی متفاوت حتی در میان کشورهایی که دارای موزه‌های جنگی و نظامی داشته و دارد.

وی افزود: استفاده از هولوگرام، فیلم‌های 3D  در سینمای 5 بعدی یکی از اقداماتی است که باغ موزه در این راستا و ترویج و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس داشته است اما در این برهه از زمان توقع ما این نیست که با اشکال مختلف تمام مقاطع و گستره دفاع مقدس را مورد پوشش قرار دهیم بلکه اکنون و بعد از گذشت سه‌سال از رسمیت یافتن فعالیت این باغ موزه تلاش ما در فرهنگسازی این موضوع مصداق مشت نمونه خروار است.

خضرایی با اشاره به اینکه باغ موزه دومین پی . اس اطلاعاتی دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: استفاده از انواع فناوری‌های اطلاعاتی در این مکان موجب شده است که ما مجموعه‌ای از محتوای جذاب با موضوع فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس را در سطوحی غیرهمسطح در محدوده باغ موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم.

وی خبر داد: در کنار فضای نمایشگاهی باغ موزه، جامع‌ترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس را در اختیار داریم با بیش از 15 هزار عنوان کتاب که گردآوری آنها در محدوده زمانی سه ساله کاری عظیم و زیربنایی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود و با دریافت مجوز دفتر نشر تاکنون 31 عنوان کتاب تولید کرده‌ایم که علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی، فرانسه اردو نیز برگردان شده‌اند و هم‌اکنون 103 عنوان کتاب دیگر را در شرف تولید داریم که بعضاً در حوزه کودکان و نوجوانان بوده و ترجمه آنها نیز به انجام رسیده است.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس تأکید کرد: به غیر از کتابخانه دارای بانک اطلاعات نیزهستیم که با دارا بودن 450 ترابایت اطلاعات، 12 هزار ساعت فیلم، 28 هزار ساعت صوت و 3 میلیون و 500 هزار برگه سند جزء بزرگترین بانک‌های اطلاعاتی در سطح منطقه و دنیا به حساب می‌آید.

خضرایی ادامه داد: به موازات فعالیت کتابخانه‌ای و بانک اطلاعاتی، شورایی نیز در باغ موزه دایر است به نام ترویج فرهنگ مقاومت که با حضور برخی از چهره‌های سیاسی و خدمات فرهنگی و شهری تاکنون جلساتی را برگزار کرده است و روز گذشته هم بیست و چهارمین جلسه آن برگزار شد.

وی با تأکید بر این نکته که بخش معرفتی دفاع مقدس همچنان مهجور مانده است گفت: برای رفع این مهجوریت 61 عنوان موضوع تحقیقی پیش‌بینی کرده‌ایم که اتفاقاً برخی از این موضوعات به نقش جوانان و زنان در دفاع مقدس اختصاص دارد و برای سال آینده این روند تحقیقاتی 6 میلیارد تومان تأمین بودجه شده است و امسال نیز تاکنون 300 میلیون تومان به این امر اختصاص پیدا کرده است.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس افزود: سپاه پاسداران سالی 19 هزار گرامیداشت برگزار می‌کند یعنی به طور متوسط روزی 57 مراسم اما باید دید اثرات و رویکرد تربیتی این امر در جامعه و به ویژه در مواجهه با نسل کودک و نوجوان چگونه است؟ با احترام به عملکرد فرهنگی سپاه اما به نظرم این اقدامات جای تأمل بیشتری دارد و باید تأثیرگذاری اقدامات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس را از همان دوران کودکی و نوجوانی نهادینه کرد و بخشی از روند تحقیقاتی اشاره شده به این مهم اختصاص دارد تا در پایان منجر به فراهم آمدن یک شیوه‌نامه هدفمند به عنوان شیوه‌نامه کاری شود.

خضرایی با اشاره به اینکه تحقیقات و پژوهش زیربنایی در حوزه فرهنگ مقاومت کاربرد بین‌المللی نیز دارد و تاکنون ماحصل این اقدامات را در اختیار حزب‌الله لبنان نیز گذاشته‌ایم گفت: در اهمیت این روند تحقیقاتی همین بس که رئیس‌جمهوری دوسال پیش چنین مأموریتی را به بنیاد شهید و امور ایثارگران محول کردند اما تاکنون این بنیاد موفق به سامان یافتن آن نشده است و اخیراً در جلسه هیئت امنای باغ موزه که حجت‌الاسلام انصاری؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز در آن عضو است موضوع را با وی در میان گذاشتیم وی گفت که آنچه به همت باغ موزه در حال انجام است مطلوب ماست و فرقی نمی‌کند که آن را بنیاد شهید انجام دهد یا باغ موزه دفاع مقدس.

وی خبر داد: از جمله اقدامات مؤثر باغ موزه دفاع مقدس احداث پانورامای عملیات دفاع مقدس است که قریب سه سال و با اعتبار 12 میلیارد تومان در حال انجام است و تصور می‌کنم پایان سال جاری قابل بهره‌برداری باشد که سهم بسزایی در ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه با استفاده از فناوری روز دارد.

خضرایی گفت: یکی دیگر از اقدامات تأثیرگذار باغ موزه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست و به این خاطر از پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع دفاع مقدس حمایت می­کنیم و در این راستا سه مؤلفه را در نظر داریم، یکی اینکه عناوین پایان‌نامه‌ای را خودمان انتخاب می‌کنیم که تاکنون 2 هزار عنوان احصاء شده است، دیگر آنکه منابع را خودمان در اختیارشان قرار خواهیم داد و نکته سوم نیز اینکه پروپوزال پایان‌نامه‌های ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و هدایت آن را شخصاً به دست خواهیم گرفت و دلیل این سخت‌گیری هم این است که تاکنون پایان‌نامه‌های موضوعی با محوریت دفاع مقدس حتی با فرض رعایت همه اصول روش تحقیقی قابل استفاده و کاربرد نیستند.

وی ادامه داد: باغ موزه دفاع مقدس در حوزه تاریخ شفاهی 13 کارگروه تشکیل داده است و در آن با شاهدان عینی دوران هشت‌ساله دفاع مقدس در زمینه‌های مختلفی چون جبهه شمال غرب، بهداری، توپخانه و... وارد تعامل و گفت‌و‌گو شده است تا از خاطرات آنها در زمینه نگارش مقتل دفاع مقدس استفاده کند.

خضرایی در پایان سخنان خود گفت: باغ موزه تاکنون بیش از 40 تفاهمنامه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون برای تبادل افکار، امکانات فنی و کارشناسی به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس منعقد کرده است و در مورد حوزه هنری کودک و نوجوان نیز بندهای تفاهمنامه­ای و کلیات آن بسیار سنجیده و اصولی تدوین و تنظیم شده است که البته نیاز به مراقبت بیشتری دارد و امیدوارم زین پس ماهی یکبار در قالب نشستی به پیشرفت کار و موانع تحقق بندهای آن بپردازیم.

در ادامه این نشست، سیدصادق رضایی مدیر حوزه هنری استان تهران، گفت: افتخار ماست که برای رهبران این کشور بنا به کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که فرمود «رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که به خود نارنجک بست و به زیر تانک رفت» کار می‌کنیم.

وی افزود: سخت‌ترین کار فرهنگی کار زیربنایی و ماناست؛ کاری که اثرات و برکات آن تا سالیان سال باقی بماند، کار فرهنگی برای کودک و نوجوان نیز کاری ماندگار و زیربنایی است؛ در این راستا باید خوراک فرهنگی مناسبی را برای نسل کودک و نوجوان امروز فراهم کنیم تا زمینه برای توفیق آینده کشور در همه زمینه‌ها فراهم شود.

رضایی تصریح کرد: متأسفانه تا سنین پیش دانشگاهی که معمولاً پایان نوجوانی است کاری فرهنگساز و اصولی جز ایجاد حس رقابت میان فرزندانمان آن هم به شکل کاذب انجام نمی‌دهیم و نوجوانان ما تا سنین 15 و 16 سالگی تنها آموزش داده می‌شوند که در آزمون ورودی دانشگاه‌ها حضور موفقی داشته باشند و نیاز داریم تا پیش از رسیدن به این سنین کار زیربنایی و اصولی برپایه باورها و عقاید ارزشی جاری در جامعه به انجام برسانیم.

مدیر حوزه هنری استان تهران تاکید کرد: ما نیازمند ایجاد یک قرارگاه فرهنگی برای کودکان و نوجوانان هستیم و به نظر می­رسد بندهای تفاهم­نامه میان باغ موزه دفاع مقدس و حوزه هنری کودک و نوجوان تا اندازه زیادی توانسته است این مهمل را جامه عمل بپوشاند و حداقل در حوزه ترویج و اشاعه فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس باید از همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای فرهنگسازی پایدار در مواجهه با گروه سنی کودک و نوجوان استفاده شایان توجهی داشته باشیم.

رضایی در پایان گفت: جامعه هنری به ویژه کارشناسان فرهنگی و هنری مرتبط با کودکان و نوجوانان آمادگی خود را برای جهاد فرهنگی در حوزه نشر و ترویج فرهنگ والای مقاومت و دفاع مقدس در قالب ها و ظرفیت‌های متنوع فرهنگی اعلام می­کند و امیدواریم در قالب سلسله جلسات به منظور بررسی بندهای تفاهم­نامه در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای خوب فرهنگی و هنری در حوزه تبیین و ترویج فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس باشیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب