امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12766 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر راه اندازی می کنیم/فیلم های اولی با کیفیت به بخش مسابقه ایران راه پیدا خواهند کرد

خبرایران: دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از راه اندازی کاخ مردمی جشنواره برای نمایش فیلم ها با حضور مردم و عوامل فیلم خبر داد و گفت: به دلیل کیفیت بالای فیلم های کارگردان اول در سال گذشته، در فجر امسال اگر فیلم های اولی با کیفیت داشته باشیم به بخش مسابقه ایران نیز راه پیدا خواهد کرد.
کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر راه اندازی می کنیم/فیلم های اولی با کیفیت به بخش مسابقه ایران راه پیدا خواهند کرد

جشنواره فیلم فجر رویدادی که از آن به عنوان بزرگ ترین رخداد سینمایی سال یاد می شود، امسال در حالی برگزار می شود که برای دومین سال، بخش ملی و بین الملل آن به صورت منفک از لحاظ زمانی و با دو دبیر مختلف خواهد بود.

محمد حیدری دبیر جوان و خوش ذوق این دور از جشنواره، تاکید دارد که از تمام ظرفیت و تجربه های ادوار گذشته جشنواره استفاده خواهد کرد تا با کمترین مشکل و بهترین شرایط جشنواره سی وچهارم به سرانجام برسد.

آقای حیدری برای شروع درباره زمزمه هایی که در خصوص تغییر کاخ جشنواره مطرح شده توضیح می دهد؟

امسال ما برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره تلاش کرده ایم با گروه های مختلف رسانه ها نشست های متعددی برگزار کنیم و از نظر خود این افراد تصمیم نهایی را برای سینمای مخصوص رسانه ها بگیریم. طبق آخرین مشورت هایی هم که با اهالی رسانه داشته ایم گزینه های مختلفی مطرح شد و تقریباً 90 درصد، شرایطی که در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره وجود دارد را برای حوزه رسانه به لحاظ نظم و سرویس دهی مناسب نمی دانند.

بنابراین امسال باید منتظر محل جدیدی برای اهالی رسانه در ایام جشنواره فیلم فجر باشیم؟

هنوز چیزی قطعی نشده است و ما با مشورت هایی که با اهالی رسانه داشته ایم گزینه های مختلفی را در حال بررسی کردن داریم.

اگر برج میلاد برای رسانه ها منتفی شود، فیلمی در آنجا اکران نخواهد شد؟

خیر با توجه به ظرفیتی که به لحاظ کمی در برج میلاد وجود دارد معتقدیم آنجا همچنان به عنوان کاخ جشنواره خواهد بود. اما امسال ما نگاه ویژه ای به مخاطبان مردمی جشنواره داریم و می خواهیم کاخ مردمی جشنواره را راه اندازی کنیم.

یعنی مردم در کنار عوامل فیلم، آثار جشنواره را تماشا کنند؟

ببینید حضور مردم در یک شرایط ویژه که بتوانند با عوامل فیلم و هنرمندان، فیلم ببینند هیچ گاه در جشنواره فیلم فجر نبوده است. اما خیلی از فیلمسازها دوست دارند در اولین اکران فیلم شان انعکاس و نگاه مردم را نسبت به فیلم ها در جشنواره ببینند. قطعا اکران فیلم ها در سی و چند سینما سراسر تهران برای مردم همزمان با ایام جشنواره مناسب بوده است. اما ما می خواهیم به طور متمرکز عوامل فیلم برای اولین بار در کنار مردم در یک محل خاص فیلم را ببینند و نظر مردم را درباره فیلم خود بدانند چرا که بعدها در اکران عمومی فیلم شان می توانند از نظرات مردمی برای اصلاح اثر خود نظرات خوبی دریافت کنند.

امسال نام های بزرگی از فیلمسازان سینمای ایران در حال تولید آثار خود هستند. با توجه به حضور این فیلمسازان برجسته امکان افزایش فیلم های بخش مسابقه ملی وجود دارد یا خیر؟

اول اینکه بسیار خوشحالیم که جشنواره امسال با حضور بزرگان سینمای ایران باشکوه تر از همیشه برگزار خواهد شد. احتمالاً در جشنواره امسال شاهد حضور طیف های مختلف سینماگران خواهیم بود که حتما این سلیقه های مختلف می تواند به شکوفایی و بهتر شدن این جشن بزرگ کمک کند. خوشبختانه خیلی از فیلم هایی که الان در مرحله تولید و یا مرحله فنی هستند زودتر به دست ما خواهد رسید و این امکان را برای برنامه ریزی و کیفیت بهتر جدول نمایش فیلم ها به ما می دهد. اما درباره سوال شما، ببینید ما همانطور که در مقررات جشنواره و فراخوان اعلام کرده ایم، پیش خواهیم رفت. حتما هنرمندان هم از جشنواره ای که پایبند به قوانین خود باشد استقبال خواهند کرد.

بخش فیلم اولی ها سال گذشته با آثار قابل قبول و خوبی رو به رو بودیم. این بخش چطور همچنان مانند سال گذشته خواهد بود.

بینید ما قرار نیست تغییری در جشنواره با توجه به فراخوان ایجاد کنیم. یک زمانی جشنواره فیلم فجر به دلیل کمبود فیلم اولی ها، فیلم اول و دوم را در این بخش می پذیرفت، اما الان آنقدراین فیلم ها زیاد شده که بحث درباره برگزاری جشنواره ای مجزا برای فیلم اولی ها هم مطرح می شود.

پس شما در بخش فیلم اولی ها مانند سال گذشته به صورت مجزا داوری خواهید کرد؟

البته به دلیل کیفیت بالای فیلم های کارگردان اول در سال گذشته، در فجر امسال اگر فیلم های اولی با کیفیت داشته باشیم به بخش مسابقه ایران نیز راه پیدا خواهد کرد.

اشاره ای به برگزاری جشنواره ای مستقل برای فیلم اولی ها کردید، گذشته از جشنواره نظر شخصی خود شما در این زمینه چیست؟

به نظر من این پتانسیل الان وجود دارد و سازمان هم برنامه ای برای فیلم اولی ها دارد که به صورت طرح مطرح است. با توجه به حضور چشمگیر و خوب جوانان در ساخت و تولید فیلم می توانیم جشنواره ای مستقل مخصوص فیلم های اول داشته باشیم.

یکی دیگر از موضوعات تازه ای که قرار است در جشنواره امسال اتفاق بیفتد نمایش فیلم های جشنواره همزمان در چند کشور خارجی است در این باره توضیح می دهید؟

قصدمان از انجام این کار قطعی است و معیارهای مشخصی هم مثل اشتراک های فرهنگی برای انتخاب تقریباً 10 کشوری که فیلم ها نمایش داده خواهد شد، داریم. اما تا نهایی شدن کشورها نمی توانیم بیشتر درباره آن توضیح دهم.


سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از 11 بهمن تا 22 بهمن سال 1394 برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

34 - فائز حسینی

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب