امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 128 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۳:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد باقر قالیباف خبرداد؛

دو هزار اتوبوس فرسوده داریم ، آلودگی هوا تنها مربوط به شهر تهران نیست

خبر ایران: محمد باقر قالیباف شهردار تهران با اشاره به اینکه 2هزار اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد، گفت: شهرداری در تامین اتوبوس‌ها تنهاست.
دو هزار اتوبوس فرسوده داریم ، آلودگی هوا تنها مربوط به شهر تهران نیست

  به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرایران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران امروز در مراسم بهره برداری از 139دستگاه اتوبوس گفت:بین 65 تا مرز 70 درصد از حمل و نقل  شهری در جابه جایی مسافر در اتوبوس ها با کمتر از 30 درصد از ظرفیت انجام می شود.

وی ادامه داد:  بزرگترین اعتصاب ها در بدو ورود من در اتوبوسرانی رخ داد پیش از آن نیز در نیروی انتظامی کاملا با این بحث آشنا بودم اما امروز همه دوستانی که در بخش کارگری هستند می دانند که حتما سازمان اتوبوسرانی در زمینه رسیدگی به موضوعات کارگری جزو موفقیت ترین سازمان های کشور در مقایسه با تمامی بخش هاست.

وی دربخش دیگر سخنانش افزود: در حال حاضر هزینه خرید هر اتوبوس 700 میلیون تومان است اما بر اساس قانون و در بحث درآمد و هزینه های شهروندی، شهرداری تهران باید 17.5 درصد از این پول را پرداخت کند و براساس قانون 82.5درصد دیگر برعهده دولت است .

شهردار تهران افزود: باید توجه داشت که هر شهروندی در کشور حقی دارد اما گاهی این حق از مردم تهران ضایع می شود و عنوان می کنند که مردم تهران برخوردار هستند. اما واقعیت آن است که از درآمد عمومی باید برای توسعه سرانه حمل و نقل استفاده شود . همچنان که در دوره هشتم و نهم مجلس دائما بحث های کارشناسی در این زمینه صورت می گرفت اما مردم تهران از این حق محروم بودند. این در حالی است که سایر کشور از این امکان برخوردار هستند.

به گفته قالیباف، در سه سال گذشته هیچ دریافتی را برای خرید اتوبوس نداشتیم مگر شهرداری تهران چقدر می تواند درآمد داشته باشد که صددرصد یک اتوبوس را خریداری کند؟ همچنین چه امکانی را برای بخش خصوصی فراهم کرده ایم تا بخش خصوصی با پول شخصی خود بتواند اتوبوس ها را خریداری کند؟

قالیباف دربخش دیگر سخنانش افزود:نکته ای که در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاهش آلودگی هوا مهم است آن است که این موضوع متعلق به یک سازمان و دستگاه خاص نیست. اینکه شهرداری و دولت در این زمینه دست به دست یکدیگر دهند لازم است اما کافی نیست، بلکه این مساله ای است که همه سازمان ها بخش ها و مردم باید به آن توجه داشته باشند .

شهردار تهران در خصوص تصمیمات برای کاهش آلودگی هوا گفت: نباید تنها با تصمیمات سلبی برای مردم زحمت ایجاد کنیم، به محض اینکه آلودگی هوا ایجاد می شود کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا تصمیم می گیرد تا طرح زوج و فرد از در منازل اجرایی شود اما باید فکر کنیم آیا امکانات را به سمت بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی برده ایم؟ بچه ها می توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی به مدرسه بروند ؟ اگر امکان سفر ضروری باشد آیا می توانند از امکانات موجود استفاده کنند؟  شاید به این طریق دیگر ضرورتی نداشته باشد تا یک فرد هیچ وقت از در منزل خود ماشین بیاورد .

به گفته قالیباف، امروز نیز 139 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شد و با ورود این اتوبوس ها 300هزار نفر به ظرفیت جابه جایی ناوگان اتوبوسرانی افزوده می شود. امیدوارم با کمک دولت جدید بتوانیم شاهد توسعه بیشتری در افزایش حمل و نقل عمومی باشیم .

وی ادامه داد: هم اکنون 2هزار اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد که به دلیل رعایت ایمنی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان این اتوبوس ها باید نوسازی شوند چرا که امکان تردد این اتوبوس ها درشهر وجود ندارد و علاوه بر آسیب های اقتصادی باعث افزایش آلودگی هوا نیز می شوند.

 وی با اشاره به معضل آلودگی هوا در شهر تهران تصریح کرد:در بخش آلودگی هوا نیازمند اصلاح ساختار ، فرایند مدیریت و درمرحله اخر نیازمند به بودجه هستیم . ما طرحی را در این زمینه آماده کردیم و در این زمینه با مجلس ، شورای شهر و بدنه کارشناسی دولت نیز رایزنی هایی را انجام داده ایم . امیدواریم این موضوع درجلسه سران قوا مورد بحث قرار گیرد چرا که بحث آلودگی هوا تنها مربوط به شهر تهران نیست و همه کلانشهرها و بخشی ازکشور طرح تاثیر مسائل زیست محیطی قرار گرفته است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب