امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1285 تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

فاصله فراوان بازار مسکن با رونق

خبرایران: بازار مسکن یکی از معدود بازارهای کشور است که به بیشتر محرک های اقتصادی و سیاسی به شکل تغییر قیمت و یا کاهش و افزایش عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهد.
 فاصله فراوان بازار مسکن با رونق

سکینه محقق: درحالی که در شش ماه گذشته این بازار پر فراز و نشیب متاثر از تحولات سیاسی کشور دوران ثبات و رکود همزمان را تجربه می کرد در روزهای اخیر افزایش میزان وام خرید مسکن تا 35 و 50 میلیون تومان ولوله جدیدی در این بازار انداخت و زمزمه های اولیه مبنی بر هجوم متقاضیان برای خرید اوراق حق تقدم از رونق روزهای آتی بازار مسکن در کشور حکایت دارد.
در روزهای گذشته خبر افرایش میزان وام مسکن به 35 میلیون تومان و وام 50 میلیون تومانی برای زوج های جوان  تقاضا برای خرید اوراق حق تقدم را افزایش داد به گونه ای که نوسان قیمتی این اوراق تا حدی بالا رفت که مسئولان فرابورس تصمیم به توقف نماد این معاملات گرفتند.

سیاست جدید اتخاذ شده از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی برای افزایش تقریبا دو برابری میزان تسهیلات خرید خانه درحالی به مرحله اجرا رسیده است که با وجود حجم وسیع پروژه های مسکن مهر تمام و نیمه تمام به جا مانده از دولت دهم همچنین تامین مسکن معضل جدی بسیاری از خانوارهای ایرانی است و قدرت خرید مردم هم در مقایسه با سالهای گذشته به شدت افت کرده است.
 تامین مسکن همیشه و در همه دولت ها به عنوان یکی از نیازهای اساسی جامعه مورد توجه مسئولان دولتی قرار داشته است. هر دولتی اما به شیوه خود راهکارهایی را برای بالا بردن و حفظ قدرت خرید متقاضیان و نیازمندان مسکن ارائه کرده اند. این راهکارها که همواره از دولتی تا دولت بعد متفاوت بوده، معمولا بیش از این که علاج دائمی تقاضا برای مسکن دار شدن جامعه بوده باشد بیشتر به صورت مسکنی با رفع کوتاه مدت بوده است.
دولت نهم و دهم هر چند مسکن مهر را به عنوان یکی ازمهم ترین برنامه های خود برای اقشار ضعیف جامعه اعلام کرد اما در عمل نه تنها نتوانست انتظارات این بخش را برآورده کند بلکه باعث بروز بی نظمی و نابسامانی گسترده تر در بازار مسکن و افزایش قیمت ها و نهایتا بالا رفتن نرخ تورم در جامعه نیز شد.
گشتی در بازار مسکن و سخنی با بنگاه های املاک نشان می دهد که خریداران این روزها در تب و تاب خرید و به دنبال اطلاع از قیمت ها و سبک و سنگین کردن بازار هستند. از طرفی فروشندگان نیز که در چند ماه گذشته منتظر تعیین تکلیف نهایی قیمتها بوده اند آرام آرام و با کمی تردید وارد بازار می شوند.
بر این اساس شواهد امر نشان می دهد اگرچه بنگاه های املاک همچنان خلوت و تا حدودی آرام هستند و سرمایه گذاران و متقاضیان خرید و فروش هنوز به تصمیم نهایی نرسیده اند و هنوز در حال سبک و سنگین کردن واکنش بازار هستند و به ظاهر همه چیز آرام است. این آرامش را بسیاری آرامش قبل از طوفانی تازه در بازار تفسیر می کنند.
بنابراین هر چند خریداران و فروشندگان سر ذوق آمده و مراجعات به بنگاهها به طور محسوسی افزایش یافته اما هنوز تا رونق بازار زمان باقی است و تغییر چندانی در قیمت ها و روند خرید و فروش به وجود نیامده و در واقع هر چند تقاضا افزایش یافته اما خرید در رکود است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب