امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12869 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور خبرداد؛

اجباری شدن غربالگری شنوایی، بینایی وآزمایش ژنتیک قبل از ازدواج / بیمه تکمیلی نداشتن معلولان/ اختصاص130 میلیارد تومان برای تأمین وسایل کمک‌توانبخشی دراستان‌ها/ واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول به بالا

خبرایران: انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به اعتبار هزار میلیارد تومانی اشتغال معلولان در سال جاری گفت: متأسفانه از این رقم تا به امروز 100 میلیارد تومان جذب شده که امیدواریم امسال بقیه اعتبارات در اختیار ما قرارگیرد.
اجباری شدن غربالگری شنوایی، بینایی وآزمایش ژنتیک قبل از ازدواج / بیمه تکمیلی نداشتن معلولان/ اختصاص130 میلیارد تومان برای تأمین وسایل کمک‌توانبخشی دراستان‌ها/ واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول به بالا

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سازمان بهزیستی کشور» امروز به مناسبت «روز جهانی معلولان با شعار دسترسی وتوانمندسازی برای همه آنها»با حضور«انوشیروان محسنی‌بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشورو اصحاب رسانه درسازمان بهزیستی کشوربرگزارو دراین نشست خبری«انوشیروان محسنی‌بندپی» رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا خدمات به‌موقع و در سطح قابل قبولی را به معلولان ارائه کند.

محسنی‌بندپی درخصوص اقدامات سازمان بهزیستی درجهت حمایت ازدانش‌آموزان آسیب‌دیده شین‌آبادی گفت: افتتاح حساب پس‌انداز به بهره بانکی به مبلغ 15 میلیون تومان برای 13 دانش‌آموز با معلولیت شدید یکی از اقدامات سازمان بهزیستی بوده، ضمن اینکه درصدد هستیم با انتخاب مشاوران نسبت به ارتقای روحیه دانش‌آموزان اقدام کنیم و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده یک میلیارد و 24 میلیون تومان برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده شین‌آبادی تخصیص داده شده که البته اختصاص اعتبارات به دانش‌آموزان براساس میزان سوختگی خواهد بود.

وی تصریح کرد: پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی و استراتژی این سازمان محسوب می‌شود و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در استان کرمان، غربالگری شنوایی، بینایی و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج به صورت اجباری شده است، به‌طوری‌که تا نوزادی غربالگری شنوایی نکند، از شناسنامه برخوردار نخواهد بود.

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: بر همین اساس طبق تفاهم‌نامه صورت‌گرفته در استان کرمان، کودکانی که غربالگری بینایی نکنند، در مدرسه ثبت‌نام نخواهند شد، ضمن اینکه تا زوجی آزمایش‌های ژنتیک انجام ندهند، ازدواج آنها ثبت نخواهد شد و هزینه آزمایش ژنتیک افراد بی‌بضاعت توسط سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد و در این زمینه محدودیتی برای پرداخت هزینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: استراتژی دوم سازمان بهزیستی مناسب‌سازی معابر و اماکن و برخورداری معلولان از وسایل کمک‌توانبخشی است که در این راستا جلسات منظمی با وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای مناسب‌سازی برگزار شده است و در همین زمینه مناسب‌سازی معابر و اماکن با مشارکت استانداران و شهرداری ها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره و گفت: اصل نخست این لایحه به‌صورت مستقیم به دسترسی آسان این افراد جهت تردد در معابر و اماکن و همچنین وسایل کمک‌توانبخشی اشاره کرده است و در این زمینه سازمان اقدامات لازم را صورت داده است.

وی با اشاره به تأمین وسایل کمک‌توانبخشی تصریح کرد: این طرح در راستای تأکید شخص رئیس‌جمهور انجام شده است و هم‌اکنون در برخی استان‌های محروم از جمله استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، لرستان، بوشهر و... وسایل کمک‌توانبخشی در اختیار معلولان قرار گرفته است.برای توزیع وسایل کمک‌توانبخشی شاخص‌ها و اولویت‌هایی پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به این نکته که وسایل کمک‌توانبخشی حتماً بایستی داخلی باشند، اشاره کرد، ضمن اینکه در توزیع وسایل کمک‌توانبخشی می‌بایست ضوابط و مقررات خرید وسایل رعایت شود.

وی با اشاره به عنایت رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اختصاص اعتبارات ویژه جهت تأمین وسایل کمک‌توانبخشی در سایر استان‌ها خاطرنشان کرد: طی مذاکره‌ای که صورت گرفته است، قرا راست 130 میلیارد تومان برای تأمین این وسایل در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد که پیش‌بینی بخشی از این اعتبارات در متمم بودجه 94 و بخش دیگری در بودجه 95 لحاظ شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشوربا اشاره به تلاش این سازمان جهت بهبود وضعیت آماری معلولان، خاطرنشان کرد: بایستی آمار معلولان به روز باشد و به همین جهت بنا داریم سامانه‌ای را در این زمینه طراحی کنیم.

وی به آخرین وضعیت لایحه بازنگری‌شده قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: به اذعان مرکز پژوهش‌های مجلس این لایحه از 17 الی 18 نقطه قوت نسبت به قانون قبلی برخوردار است و لایحه اشاره‌شده هم‌اکنون در کمیسیون مشترکی متشکل از «کمیسیون بهداشت و کمیسیون اجتماعی مجلس» درحال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود پس از تصویب این لایحه در کمیسیون اشاره شده، جهت تصویب نهایی به صحن مجلس ارجاع داده شود که امیدواریم تا پایان عمر مجلس نهم، لایحه اشاره‌شده در صحن علنی به تصویب برسد.

محسنی‌بندپی تأکید کرد: امیدواریم با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه بتوانیم یک قانون کامل جهت تأمین نیازهای معلولان به تصویب برسانیم و یکی دیگر از راهبردهای سازمان بهزیستی راه‌اندازی و ایجاد مراکز موقت روزانه در کنار مراکز شبانه جهت حمایت از معلولان است، به‌طوری‌که هم‌اکنون 30 مرکز برای بچه‌های اوتیسم، پیش‌بینی شده است که در آینده تعداد این مراکز افزایش خواهد یافت.

 یکی دیگر ازکارهای ارزشمند سازمان بهزیستی در حوزه  مشارکت‌های این سازمان عقد تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان و همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده که براساس این تفاهم‌نامه قرار است برای خانواده‌هایی که دارای دو معلول به بالا هستند،‌ مسکن واگذار شود.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده جهت واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول به بالا، تصریح کرد: در این زمینه 30 میلیون تومان کمک بلاعوض جهت ساخت 8 هزار واحد مسکونی در شهر و همچنین 16 میلیون تومان برای احداث 3 هزار و 800 واحد روستایی پیش‌بینی شده است  و تا به امروز 45 هزار واحد مسکن برای جامعه هدف بهزیستی احداث شده است.

محسنی‌بندپی درخصوص اشتغال معلولان تاکید کرد: در این زمینه همکاری خوبی فی‌مابین بانک مرکزی برقرار شده است، اما هنوز نتوانسته‌ایم با بانک‌های عامل ارتباط خوبی را برقرار کنیم و این در حالی است که در 8 ماهه گذشته از سال جاری، 23 هزار و 950 نفر شاغل شده‌اند که از این تعداد 16 هزار و 100 نفر آنها معلولان بوده‌اند.

وی با اشاره به ارائه چند پیشنهاد از سوی این سازمان به دولت جهت تدوین لایحه‌ برنامه 95، خاطرنشان کرد: افزایش حداقل 40 درصدی مستمری مددجویان بر مبنای حقوق وزارت کار و همچنین ورود معلولان پشت نوبت جهت دریافت خدمات از پیشنهادات بهزیستی به دولت محسوب می‌شود و با حمایت دولت‌مردان 250 تا 300 هزار معلول پشت نوبت طی برنامه ششم توسعه وارد چرخه حمایتی این سازمان شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشورافزود: پرداخت وام اشتغال به معلولان یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که سال گذشته 10 میلیون تومان به‌عنوان وام اشتغال به معلولان پرداخت می‌شد که این رقم امسال به 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اعتبار هزار میلیارد تومانی اشتغال معلولان در سال جاری گفت: متأسفانه از این رقم تا به امروز 100 میلیارد تومان جذب شده است که امیدواریم در ادامه سال بقیه اعتبارات در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد و معلولان هم‌اکنون از هیچ بیمه تکمیلی استفاده نمی‌کنند، بنا داریم در آینده با عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های بیمه‌ای شرایطی را برای پوشش بیمه تکمیلی معلولان فراهم کنیم.

محسنی‌بندپی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران در تاریخ 10 خرداد 94، گفت: به پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مصوبه به تصویب رسید که براساس آن دستگاه‌های اجرایی موظف به ارائه خدمات به معلولان شده‌اند و معلولیت ناشی از بیماری‌ها، سوانح و حوادث جاده‌ای و غیرجاده‌ای و معلولیت‌‌‌زایی ناشی از اختلالات ژنتیکی از علل معلولیت در جامعه هستند که بر همین اساس سازمان بهزیستی تلاش گسترده‌ای را جهت ارائه مشاور قبل از ازدواج به زوجین نموده است تا از بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: چنانچه مشاوره‌های قبل از ازدواج توسط زوجین صورت گیرد و آزمایش‌های تشخیص اختلالات ژنتیکی صورت گیرد، قطعاً آمار معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیکی به شدت کاهش پیدا می‌کند و یکی از شعارهای انقلاب اسلامی، عدالت‌محوری است، امیدواریم محدودیت‌هایی که برای ثبت‌نام کاندیداتوری نابینایان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، برطرف شود و این درحالی است که سازمان بهزیستی به‌عنوان یک دستگاه متولی از حقوق معلولان دفاع خواهد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشوربا اشاره به ارقام کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین در سال 93، گفت: 420 میلیارد تومان به‌صورت نقدی و 300 میلیارد تومان به‌صورت غیرنقدی در سال 93 جمع‌آوری شده است، ضمن اینکه گروه‌های مختلف از جمله پزشکان آمادگی خود را برای حمایت از معلولان اعلام کرده‌اند.

 وی درپایان درخصوص اشتغال معلولان گفت: نظارت سازمان بهزیستی در خصوص اشتغال معلولان درچند بخش انجام می‌گیرد تا معلولان به توانمندسازی رسیده و از چرخه حمایتی خارج شوند و کمک‌های مردمی نیز تاکنون درخصوص حمایت ازمعلولان بوده و امیدواریم با حمایت رسانه‌ها این کمک‌ها افزایش یابد که در این زمینه سازمان بهزیستی شرایط لازم را فراهم کرده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب