امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12876 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر حامد مظاهریان اعلام کرد/1؛

دومین کنفرانس بناهای بلند قطعا بلند مرتبه سازی در کلان شهرها را به چالش‌ می کشد/ ضوابط بلندمرتبه‌سازی در روزهای آینده تدوین می شود/با افزایش جمعیت امروزه شهرها به ناچار گرایش زیادی به افزایش تراکم دارند

خبرایران: دکتر حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تعریف ساختمان‌های بلند امرمهمی است و در همین راستا شورای عالی معماری و شهرسازی در صدد تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی است و دومین کنفرانس بناهای بلند قطعا بلند مرتبه سازی در کلان شهرها را به چالش‌ می کشد.
دومین کنفرانس بناهای بلند قطعا بلند مرتبه سازی در کلان شهرها را به چالش‌ می کشد/ ضوابط بلندمرتبه‌سازی در روزهای آینده تدوین می شود/با افزایش جمعیت امروزه شهرها به ناچار گرایش زیادی به افزایش تراکم دارند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دومین کنفرانس و همایش بناهای بلند امروز یکشنبه 15 آذر 1394 با حضور«دکتر حامد مظاهریان» معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و دبیرعلمی دومین همایش کنفرانس بناهای بلند ،«مهندس سید محمد بهشتی» رئیس کارگروه تخصصی معماری، شهرسازی فرهنگستان هنر ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ،«دکتر محمود گلابچی» دبیر کارگروه تکنولوژی  و ساختمان کنفرانس و  معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده معماری دانشگاه تهران ،«دکتر محمدرضا حافظی» دبیرکارگروه معماری وشهرسازی کنفرانس و عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی ،«دکتر منوچهر شیبانی‌اصل» دبیر کارگروه قوانین و مقررات کنفرانس و مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس وزارت راه و شهرسازی برگزار و دراین نشست خبری «دکتر حامد مظاهریان» دبیرعلمی دومین همایش کنفرانس بناهای بلند اظهارداشت: با برگزاری اولین کنفرانس بناهای بلند حرکت خوبی آغاز و چالش‌هایی خوبی در زمینه ساخت بلندمرتبه‌ها به وجود آمد.

دبیرعلمی دومین همایش کنفرانس بناهای بلند تصریح کرد: با افزایش جمعیت امروزه به ناچار شهرها گرایش زیادی به افزایش تراکم دارند که از همین رو یکی از از راحت‌ترین راه‌هایی که به نظرشان می‌رسد ساخت ساختمان‌های بلند است.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع این امر از منظر اقتصادی توجیه پذیر است اما باید این موارد با دقت مورد بررسی قرار بگیرد و دومین کنفرانس بناهای بلند در ادامه اولین کنفرانس قصد دارد به همین چالش‌ها بپردازد. این چالش‌ها به صورت عمده به بخش‌های مختلفی مربوط می‌شود که مغفول مانده است.

دکتر مظاهریان عنوان داشت: تعریف ساختمان‌های بلند امرمهمی است و در همین راستا شورای عالی معماری و شهرسازی در صدد تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی است. پیشنهاداتی مطرح شده است که امیدواریم به زودی مراحل اولیه آن بررسی و پس از آن ابلاغ شود و باید بدانیم بناهای بلند چه تأثیراتی روی شهر می‌گذارند و چه میزان از این تأثیرات منفی هستند.

وی افزود: باید دید بلند مرتبه سازی چه میزان افزایش جمعیت‌پذیری را به همراه خواهد داشت و سوالات فراوانی که باید به خوبی به آن ها پاسخ داده شود و به همین جهت فکر می‌کنم دومین کنفرانس بناهای بلند محل خوبی برای ارائه نظر‌ها و نقد‌های متخصصان و اندیشمندان این حوزه است.

دبیر علمی دومین کنفرانس بناهای بلند ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی در صدد است تا از ضوابط بلندمرتبه‌سازی که محصول نخستین کنفرانس بناهای بلند است در روزهای آینده رونمایی کند و ضوابط بلندمرتبه‌سازی مراحل نهایی خود را طی می‌کند که پیشنهادات شهرداری نیز در آن لحاظ شده و در کمیسیون ماده ۵ نیز به تصویب رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که این ضوابط در این شورا به تصویب نهایی نیز برسند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ساخت ساختمان‌های بلند باید تاثیراتی که این ساختمان‌ها بر جامعه شهری می‌گذارند و شامل میزان جمعیت‌پذیری، مباحث زیست‌محیطی، توجه به محدودیت منابع آب، جریان‌های باد، مکان‌یابی‌ها و توجه به هویت شهرها هستند بررسی شود و در مباحث اقتصادی باید تعیین شود چقدر تقاضا برای ساختمان‌های بلند وجود دارد و در عین حال مدیریت درخواست‌ها نیز مهم است. امید است سمینارها و کنفرانس‌هایی از این دست به مسایل و چالش‌های مختلف پیش روی شهرها پاسخ دهند.

 

دکترحافظی: باید شهر خود را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس نیازهای آن دست به طراحی بزنیم

دکتر محمدرضا حافظی دبیر کارگروه معماری و شهرسازی کنفرانس نیزدرادامه این نشست خبری اظهارداشت: یکی از تجربه‌های جدید ما در زندگی شهرنشینی رفتن به سمت ارتفاع و زندگی در بناهای بلند است. اما پیش از آن باید به تعریف درستی از ساختمان بلند برسیم.

وی ابزازداشت: یکی از مهم‌ترین تعاریفی که وجود دارد این است که هرساختمانی که از افق ساختمان‌های مجاورش بلندتر باشد ساختمان بلندمرتبه نام می‌گیرد که براین اساس گاهی یک ساختمان 12 طبقه‌ای یک ساختمان بلند می‌شود و براساس همین تعریف گاهی یک ساختمان باید 128 طبقه باشد تا بتوانیم بگوییم ساختمان بلندمرتبه است.

دبیر کارگروه معماری و شهرسازی کنفرانس تاکید کرد: امروزه اگر نگاهی به ساختمان‌های تهران بیاندازیم دیگر نمی‌توانیم ساختمان‌های 12 طبقه‌ای را، ساختمان‌های بلندمرتبه بدانیم و هویت شهری و هویت معماری دو موضوعی است که به صورت نزدیکی به هم مرتبط هستند. باید شهر خود را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس نیازهای آن دست به طراحی بزنیم. نبودن فضایی برای گفتگو در حوزه بناهای بلند سبب شده که کنفرانس بلندمرتبه‌سازی شکل بگیرد.

وی یادآورشد: درکارگروه معماری و شهرسازی قراراست به بحث معماری سبز وپایدار نیز بپردازیم و این کنفرانس باید موضوع بلندمرتبه‌ها را به گونه‌ای مطرح کند که بسیاری از افراد از اشتباه بیرون بیایند. متأسفانه هنوز شاهد هستیم که گودبرداری‌های بسیار خطرناکی صورت می‌گیرد که این موضوع به خشک شدن درخت‌های آ اطراف منجر می‌شود.

دکترحافظی درپایان گفت: طی همین گودبرداری‌های غیراصولی حرکت‌ آب‌های زیرزمینی مسدود می‌شود و به همین علت است که درختان خیابان ولیعصر در حال خشک شدن هستند و روز به روز شاهد از بین رفتن محیط زیست درتهران و کلان شهرها هستیم.

بنابراین گزارش، دومین کنفرانس و همایش بناهای بلند از ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۴ الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب