امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1288 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عزت ا.. انتظامی؛

هیچ گاه به امور سیاسی و غیرسیاسی وارد نشدم/ همیشه برای مردم کار کردم

خبرایران: عزت ا.. انتظامی بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون گفت: هر چه بود ما دوام آوردیم. ما خیلی سختی کشیدیم. اگر قرار بود هر کاری را بکنیم که در شأن ما نیست مطمئنا به اینجا نمی رسیدیم برای همین خیلی حساب شده کار می کردیم. خوشحالم که در دوران فعالیتم به چیزی غیر از هنر وارد نشدم؛ نه امور سیاسی و نه غیرسیاسی!
هیچ گاه به امور سیاسی و غیرسیاسی وارد نشدم/ همیشه برای مردم کار کردم

به گزارش خبرایران، نشست رونمایی از شناخت نامه زندگی عزت ا.. انتظامی با عنوان «من عزتم بچه سنگلج» با حضور جمعی از چهره های فرهنگی-هنری و از جمله مسعود کیمیایی، ایرج راد، محمدرضا اصلانی، امیرشهاب رضویان، هارون یشایایی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، رضا داوری اردکانی، حسن انوری و رابعه مدنی در هتل همای تهران برگزار شد. برنامه بنا بود از 9.30 صبح آغاز شود ولی علیرغم حضور مهمانان و اهالی رسانه، تاخیری یک ساعت و 10 دقیقه ای در شروع برنامه رقم خورد و در نهایت حوالی 10.41 دکتر اسماعیل آذر به عنوان مجری مراسم روی سن رفت و با خیر مقدم گفتن به مهمانان برنامه را آغاز کرد.
عزت، عزت ماند
 اسماعیل آذر بعد از خواندن غزلی به انتظامی تبریک گفت به واسطه اینکه جزو نوابغ ایران زمین است و هنرمندی متفاوت که در هر فیلمی بازی نمی کند و در نهایت عزت، عزت ماند. آذر درباره روند شکل گیری کتاب «شناخت نامه انتظامی» هم گفت او به سبب تغییر خانه می خواست بخشی از اسباب و وسایل زندگی اش را بیرون بگذارد و در این هنگام بانویی علاقمند به نام غزاله سلطانی به سراغ او آمد و از وی خواست این وسایل را در اختیار او بگذارد و او نیز آنها را برای گردآوری این کتاب به کار برد. کتابی که توسط انتشارات سخن به بازار عرضه می شود.
چرا یک کشور خارجی رونمایی کتاب یک هنرمند ایرانی را انجام دهد
علی اصغر علمی مدیر انتشارات سخن نخستین کسی بود که بعد از مجری برنامه پشت تریبون رفت و در چرایی برگزاری این برنامه گفت:«چند سالی بود که به دلایلی چنین برنامه هایی را برگزار نمی کردیم اما اخیرا اتفاقی کوچک افتاد که باعث شد دوباره کلید این برنامه ها را بزنیم. آن اتفاق این بود که فهمیدم رایزنی فرهنگی یکی از کشورهای خارجی قصد دارد رونمایی این کتاب را در تالار وحدت برگزار کند. وقتی دیدم رونمایی کتاب استاد بزرگ ایرانی را یک کشور خارجی می خواهد برگزار کند به شدت ناراحت شدم و این شد که تصمیم گرفتم خودم پیشقدم شده و این کار را انجام دهم. البته مراسم تالار وحدت هم کلا به تعویق افتاد و در نهایت رونمایی رسمی شناخت نامه را ما انجام می دهیم.»
مادرم سری تکان داد و گفت همین یک کارم مانده بود
  بعد از سخنان علمی، فیلمی کوتاه از عزت ا.. انتظامی برای حاضرین به نمایش درآمد؛ فیلمی که نماهایی از ایفای نقش انتظامی در آثار مختلف کارنامه سینمایی اش از «گاو» و «بیتا» گرفته تا «حاجی واشنگتن»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «خانه خلوت»، «اجاره نشینها» و بسیاری دیگر را به تصویر می کشید و جالبتر اینکه بخش پایانی این فیلم هم اختصاص داشت به گفته های خالصانه عزت سینمای ایران درباره روند ورودش به هنر پیش پرده خوانی و تئاتر.
انتظامی در این فیلم از پرویز خطیبی به عنوان کسی که استعداد او را شناخت و او را وارد تئاتر کرد یاد کرده و به دنبال آن نیز از پدر و مادرش گفت که هیچ کدام هیچ یک از فیلمهای او را ندیدند. انتظامی گفت:«یک بار از مادرم خواستم که فیلم "گاو" را که نه رقص داشت و نه صحنه های مبتذل تماشا کند و گفتم یک بلیت دارم برای این فیلم. بیا و برو تماشایش کن. مادرم سری تکان داد و گفت همین یک کارم مانده بود!»

 

 افتخار همکلاسی با انتظامی
ایرج راد هنرمند محجوب تئاتر دومین شخصیتی بود که روی صحنه رفته و در تجلیل از انتظامی سخنانی را گفت. راد به دوران دانشگاهش اشاره کرد و گفت:«سال 47 زمانی که به دانشکده هنرهای زیبا رفتم افتخار این را داشتم که به عنوان همکلاسی در کنار عزت انتظامی باشم که حدودا 20 سالی از ما بزرگتر بود. همان روزگار بود که استاد اسکویی وقتی برای تدریس به کلاس ما می آمد می گفت چگونه می توانم استاد شما باشم در شرایطی که عزت سر کلاس است؟!»
به گزارش شبکه ایران راد ادامه داد:«هیچ کس نتوانسته زودتر از انتظامی سر قرارهای کاری حاضر شود. او در زمینه کارهایش هم هیچ گاه هیچ متنی را حفظ نمی کرد بلکه متن را از آنِ خود می کرد.»

فلور انتظامی مانند یک دوست کنارم بود
بعد از نمایش فیلمی دیگر که مروری داشت بر چگونگی تولید کتاب شناخت نامه انتظامی از مراحل ابتدایی انتخاب عکس گرفته تا چاپ و صحافی، غزاله سلطانی گردآورنده کتاب پشت تریبون رفت و گفت:«ابتدا از پدر و مادرم ممنونم که در این مسیر همراه من بودند و بعد از فلور انتظامی همسر استاد که در تمام مراحل تهیه کتاب به مانند یک دوست در کنار من و گروهم بودند. از دی 89 کار گردآوری اسناد و عکسها را شروع کردیم. به این ترتیب که استاد درباره هر عکسی حرف می زندند و ما صحبتهای ایشان را ضبط کرده و بعد پیاده می کردیم.»
هیچ گاه به امور سیاسی و غیرسیاسی وارد نشدم
پایان بخش مراسم حضور عزت ا.. انتظامی روی صحنه بود. انتظامی بعد از تشکر از حاضران به واسطه احترام به او گفت:«هر چه بود ما دوام آوردیم. ما خیلی سختی کشیدیم. اگر قرار بود هر کاری را بکنیم که در شأن ما نیست مطمئنا به اینجا نمی رسیدیم برای همین خیلی حساب شده کار می کردیم. خوشحالم که در دوران فعالیتم به چیزی غیر از هنر وارد نشدم؛ نه امور سیاسی و نه غیرسیاسی! همیشه طرفدار مردم بودم و همیشه برای مردم کار کردم. من به غیر از «هزاردستان» در سریال دیگری کار نکردم چراکه کارهای دیگر را قبول نداشتم. به خاطر شما ماندم و دستتان را می بوسم.»
بعد از این سخنان حاضران در نشست یکپارچه به تشویق انتظامی پرداختند و بعد از آن نیز نسخه ای از کتاب شناخت نامه زندگی ایشان که روی جلد ویژه ای داشت به استاد اهدا شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب