امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1290 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد هادی حیدرزاده خبر داد؛

آلودگی هوا مهمترین عامل در سرطان/ تصویب قوانین سختگیرانه حفظ محیط زیست/ ارایه قانون هوای پاک به مجلس

خبر ایران: محمد هادی حیدرزاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: هفته آینده شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و قوانین مناسب و سختگیرانه‌ای در خصوص حفظ محیط زیست مصوب خواهد شد و قانون هوای پاک نیز در مجلس ارائه خواهد شد.
آلودگی هوا مهمترین عامل در سرطان/ تصویب قوانین سختگیرانه حفظ محیط زیست/ ارایه قانون هوای پاک به مجلس

به گزارش خبرایران، محمد هادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران با سخنرانی در پیش خطبه‌های نماز جمعه این هفته به مناسبت هفته هوای پاک گفت: آلودگی هوا مهمترین عامل در سرطان است، افزود: گزارشی که وزارت بهداشت و آموزش درمان کشور ارائه داده است سالانه 2700 نفر در تهران جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند و تهران از نظر کودکان سرطانی جزو شهرهای اول دنیا محسوب می‌شود و این زیبنده ام القری جهان اسلام نیست.

وی با اشاره به این که امسال فقط سه روز هوای پاک در استان تهران داشته‌ایم، گفت: اولین بار مساله الودگی هوا در دهه 50 مطرح شد اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه جامع و عدم تناسب میان جمعیت و ظرفیت استان تهران، اکثر روزها وضعیت هوا در استان تهران درحالت هشدار بوده است. از اوخر دهه 70 به بعد برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا در تهران مصوب شد که یکی از محورهای مهم آن استاندارد کردن خودروها بود و خوشبختانه امروزه خودروهای کاربراتوری تولید نمی شوند و صرفا خودروهای انژکتوری ساخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اخیرا خودروسازان نسبت به تعهد خود نسبت به ارتقای استانداردها عمل نکرده‌اند، گفت: در جلسه‌ای که دولت با خودروسازان داشته است خودروسازان متعهد و مکلف شدند تا خرداد ماه 93 همه محصولات خود را به استاندارد یورو 4 برسانند و تاکید ریاست محیط زیست خانم ابتکار نیز بر رصد کردن فرآیند استاندارد سازی است و هیچ تمدید برای مهلت استاندارد سازی خودروها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به بحث اصلاح سوخت نیز اظهار کرد: تا پایان امسال یک میلیون لیتر بنزین یورو 4 در تهران توزیع خواهد شد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یکی دیگر از مسائلی است که شهرداری باید در آن ورود جدی‌تری پیدا کند و نیز نسبت به معاینه فنی خودروها سخت‌گیری بیشتری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالغ بر17 هزار صنعت آلوده کننده در سطح استان تهران وجود دارد، گفت: این صنایع یا باید از استان تهران خارج و یا اصلاح شوند چرا که آن‌ها نقش بسیار بزرگی در آلودگی هوا دارند و سازمان محیط زیست دیگر بر این مساله چشم پوشی نخواهد کرد و این صنایع از طریق تابلوهای روزشماری که نسب خواهد شد باید از تهران خارج شود.

وی با اشاره به دلایل آلودگی محیط زیست در کشور گفت: در کشور ما وضعیت محیط زیست مناسبت نیست و یکی از دلایل آن می‌تواند در حال توسعه بودن کشور باشد. همواره توسعه و حفظ محیط زیست در تعارض با هم بودند و مقوله توسعه پایدار از کنفرانس ریودوژانیرو در برزیل این هدف را دنبال می‌کرد تا تعارض و عدم انطباق بین مقوله توسعه و محیط زیست را به حداقل برسد اما در کشور ما مقوله توسعه باعث شده تا بسیاری از پارامترهای محیط زیست مورد آسیب قرار بگیرد و بر کیفیت زندگی مردم اثر نامطلوبی بگذارد.

حیدرزاده با شاره به عدم تناسب میان مساحت و جمعیت در استان تهران افزود: تهران با وسعت یک میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع یک درصد از وسعت ایران را تشکیل داده است اما این در حالی است که 13 درصد جمعیت کشور در تهران ساکن هستند و این تناسب میان مساحت و جمعیت باعث تخریب محیط زیست در استان تهران شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی اشاره کرد و گفت: نزدیک به 40 درصد مساحت استان تهران جز مناطق حفاظت شده هستند که این نشان از تنوع ژنتیکی بالا در این استان است اما به دلیل عدم تناسب میزان بارگذاری و مساحت حجم تخریب بسیار بالا رفته است.

وی افزود: استان تهران در بین استان‌های کشور از لحاظ میزان بدهی اکولوژیک که همان میزان تخریب محیط زیست است در رده سی ویکم قرار دارد.

حیدرزاده اولین دلیل آلودگی در استان تهران را عدم انتخاب درست تهران به عنوان پایتخت دانست و افزود: شاید آن زمان که استان تهران را به عنوان پایتخت انتخاب می‌کردند توجهی به پارامترهای یک شهر توسعه‌گرا نداشتند و تهران به دلیل احاطه کوه‌ها اساس خودپالایی طبیعت در آن به خوبی انجام نمی‌شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تهران تا چند سال گذشته فاقد برنامه جامع در خصوص محیط زیست بود، افزود: گسترش ناموزون تهران در سال‌های اخیر نشان دهنده عدم برنامه جامع برای توسعه استان تهران بوده است.

وی یکی دیگر از عوامل آلودگی محیط زیست در استان تهران را ظرفیت استان تهران از لحاظ جمعیتی دانست و افزود: براساس برخی مطالعات تهران ظرفیت زندگی با کیفیت بین 5 / 3 تا 4 میلیون نفر را دارد این در حالی است که بین 9 تا 11 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و این باعث شده تا ساکنین تهران زندگی باکیفیتی نداشته باشند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه شوفاژها و موتورخانه‌های منازل جزو آلایندگی محسوب می‌شود، تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود در معاینه فنی شوفاژخانه‌ها و خودروها مشارکت جدی داشته باشند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و گسترش فضای سبز نیز افزود: ایشان در دیداری که با اعضای شورای شهر و شهرداری داشتند تاکید بسیاری بر مقوله گسترش فضای سبز داشتند چرا که نقش بسیار بالایی در خود پالایی هوا دارند و سازمان محیط زیست نیز با معارضین به مناطق طبیعی و تخریب کنندگان این مناطق برخورد جدی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: علمای فقهی و حقوقی باید به مساله آلودگی هوا ورود پیدا کنند و اگر مرگ براثر آلودگی هوا را بر اساس عدله فقهی و حقوقی بتوانیم نوعی قتل به حساب بیاوریم کسانی که آلوده کننده هستند و به تکالیف دستگاهی خود عمل نمی‌کنند جرمشان معاونت در قتل محسوب می‌شود و لذا این مساله برخورد جدی حقوقی و فقهی را می‌طلبد.

وی در پایان گفت : همچنین معتقدیم هماهنگی بین بخش‌ها و مشارکت های مردمی کلید کاهش آلودگی هواست اما ابتدا دستگاه‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و سپس مردم با مشارکت خود به کاهش آلودگی هوا کمک خواهند کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب