امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 12910 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بابک نگاهداری خبرداد؛

برگزاری هشتمین دوره جایزه بزرگ پژوهش در تهران/ مصوبات کمیته بررسی پژوهشها در شهرداری تبدیل به قانون می شود/ ارسال ۵۵۳ طرح پژوهشی و ۹۹۴ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره

خبرایران: رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: تاکنون ۵۵۳ طرح پژوهشی و ۹۹۴ عنوان کتاب به دبیرخانه هشتمین دوره جایزه بزرگ پژوهش ارسال شده است.
برگزاری هشتمین دوره جایزه بزرگ پژوهش در تهران/ مصوبات کمیته بررسی پژوهشها در شهرداری تبدیل به قانون می شود/ ارسال ۵۵۳ طرح پژوهشی و ۹۹۴ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «هشتمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری شهری و دومین کنفرانس علمی مدیریت شهری» صبح امروز 16 آذر ماه 1394 با حضور«بابک نگاهداری» رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و اصحاب رسانه در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار و دراین نشست خبری«بابک نگاهداری» اظهارداشت: در دو سال اخیر بسته اقداماتی برای کاربست نتایج پژوهشهای شهری در شهرداری تهران تهیه کردیم. در این بسته عملیاتی، راه اندازی کارگروه مشورتی شورای شهر در مرکز مطالعات شکل گرفته. لذا اکنون هیچ طرح و لایحه ای نیست در شورای شهر مطرح شود و قبل از آن به مرکز مطالعات فرستاده نشود و نظرات علمی ما را جویا شده باشند. ما متناسب با هر موضوع قابل طرح در شورای شهر، از پژوهشهای انجام شده، استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون نیز در حدود ۵۰ طرح و لایحه طرح شده در شورای شهر نظر دادیم. این برنامه جا افتاده است و هیچ طرح و لایحه ای در شورای شهر نمی رود مگر اینکه ما از قبل نسبت به آن نظر بدهیم و با شهردار تهران مذاکره داشتیم تا کمیته کاربست نتایج پژوهشهای شهری راه اندازی شود که چند ماه است این کمیته شروع به کار کرده است.

نگاهداری خاطرنشان کرد:  در این کمیته، ما نتایج پژوهش شهری را ارائه می دهیم و همه روسای سازمانهای شهرداری و ذی نفعان مدیریت شهری حضور دارند. در این جلسات که با ریاست معاونت شهرداری تشکیل می شود، بحثها انجام شده و مصوبات به دفتر شهردار می رود تا با امضا شهردار، شکل قانونی پیدا کند.

وی درباره خرید ایده های مردم درباره حل مشکلات شهر توضیح داد و گفت: اتاق‌های پردازش ایده و ایده بازار در مرکز مطالعات شهری راه اندازی شده و ۲۰۰۰ ایده در سامانه مربوط به ایده بازار بارگزاری شده. از این تعداد، ۴۰ طرح انتخاب شده اند تا ایده های عملیاتی آنها استخراج شده و در سامانه پردازش ایده ثبت شود. این ایده ها خریداری می شود و برای عملیاتی کردن ایده ها در شهرداری تهران، پیگیری می شود.

نگاهداری ابرازداشت: نخستین ایده بازار در هفته اول اسفندماه برگزار می شود و تهیه پیوست های اجتماعی کاری است که شورای شهر و شهرداری به دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران محول کرده اند و تدوین پیوستهای در حوزه ماموریت ما نیست. ما در چهارچوب طرحها و لوایح شورای شهر مشغول فعالیت هستیم. درباره پروژه های عمرانی وقتی موضوعی در شورای شهر مطرح نشده باشد در دستور کار کارگروه مشورتی ما قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: موضوعاتی که در دستور کار شورای شهر قرار می گیرد ما نظر می دهیم. هر موضوعی در دستور کار شورای شهر قرار می گیرد ما نظر می دهیم و اگر قرار نگیرد ما از ظرفیت نظردهی خود نمی توانیم استفاده کنیم. تا اکنون نیز ۵۵ طرح و لایحه را نظر دادیم و اثربخش هم بوده.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران درباره اینکه چرا نظرات علمی مرکز مطالعات درباره طرحهای شهرداری همیشه موافق خواسته های شهرداری است، توضیح داد: اتفاقا اینطور نیست. به کرات اعضای شورای شهر به مطالعات ما استناد می کنند. ما تقوای علمی و بی طرفی اخلاق علمی را در اظهار خود خود رعایت می کنیم. برخی وقتها می بینیم این اظهارنظر ها بر خلاف نظر شهرداری تهران است ولی به خاطر رعایت امانتداری علمی این نظر را مطرح می کنیم و برخی وقتها با نظرات شهرداری همسو است.

وی عنوان داشت: این را شورای شهر نیز به ما گفته است و اعضا از ما تشکر می کنند که مرکز مطالعات رعایت صداقت علمی را در مطالعات دارد و سوگیری ندارد. شهردار تهران نیز این اجازه را داد که ما اظهارنظر علمی مستقل کنیم. این مسئله را من مستقیم از شهرداری پرسیدم و آقای قالیباف گفت آنچه در اظهارنظر شما مهم است منفعت شهروندان و مردم است.

نگاهداری افزود: اگر لایحه ای شهرداری ارائه داد و شما دیدید مخالف منافع مردم است، مخالفت کنید. ملاک در اظهار نظر ما، منفعت شهر و مردم است نه لزوما شهرداری تهران. ما مجوز گرفته ایم که با صداقت و علمی نظر بدهیم.

وی به برگزاری هشتمین جشنواره بین الملل برترین های پژوهش و نوآوری اشاره کرد و گفت: در این همایش، ۱۵۰ پژوهش از کشورهای ترکیه، هند، آلمان، فرانسه، روسیه، بولیوی، استرالیا و ژاپن به دبیرخانه رسیده که از این بین، ۶۰ اثر انتخاب شده اند و برای داوری ارسال شده اند.

نگاهداری درباره تعداد آثار تاریخی رسیده به دبیرخانه این جشنواره نیز گفت: ۶۴۶۰ اثر از پژوهشگران داخلی به دست ما رسیده که ۱۰ درصد آنها یعنی حدود ۶۵۰ اثر به عنوان آثار در جشنواره حضور دارند. ۳۰ اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب می شوند و ۵ اثر داخلی و ۳ اثر خارجی نیز به عنوان دریافت کننده جایزه بزرگ تهران، انتخاب می شوند.

وی درباره میزگردهای تخصصی این همایش که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود نیز گفت: پنل های تخصصی ما ۹ میزگرد است که با مشارکت ۸ دانشگاه شهر تهران برگزار می شود. یکی از این پنلهای اجتماعی، مدیریت شهری و زندگی روزمره در عرصه های عمومی شهر تهران با مشارکت دانشگاه تهران در ۲۲ آذرماه، برگزار می شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تاکید کرد: میزگردی با عنوان دولت، حاکمیت و اقتصاد شهری با عنوان کانونهای ارزیابی و توسعه با همکاری دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود. میزگرد پایش سلامت و زیرساختهای عمرانی توسط دانشگاه بهشتی، میزگرد بازآفرینی شهری فرصتی برای توسعه درونزا با حضور دانشگاه شهید بهشتی، میزگرد مدیریت یکپارچه شهری با رویکرد اقتصاد شهری با مشارکت علامه طباطبایی، میزگرد نگاهی به دستاوردهای کمپین آسمان آبی و زمین پاک، با مشارکت دانشگاه آزاد و میزگرد واکاوی طرح کنترل آلودگی هوای شهر و کاهش آن با حضور پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

وی درپایان گفت: تاکنون ۵۵۳ طرح پژوهشی انجام شده نیز به دبیرخانه جشنواره رسیده اند. همچنین ۹۹۴ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده است. ۴۶۷۶ مقاله ای که قبلا در ژورنالهای ISC و ISI چاپ شده است. ۲۶۸ دانشجو و ۶۴ طرح پژوهشی پیشنهادی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

بنابراین گزارش،هشتمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری شهری و دومین کنفرانس علمی مدیریت شهری ۲۲  آذرماه به مدت دو روز در تهران برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب