امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1295 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر مجید آراسته خبرداد؛

کیفیت داروهای داخلی تالاسمی نامناسب است / بیمار تالاسمی با بیماری‌های قلبی، کبدی، گوارشی و پوکی استخوان درگیر است

خبر ایران: رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: تولید داروهای بی‌کیفیت و اجبار خرید دولت و وزارت بهداشت با نام «حمایت از تولیدکنندگان داخلی» این داروها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند که دلزدگی بیماران از ادامه روند درمان را درپی دارد
کیفیت داروهای داخلی تالاسمی نامناسب است / بیمار تالاسمی با بیماری‌های قلبی، کبدی، گوارشی و پوکی استخوان درگیر است

به گزارش خبرایران، مجید آراسته صبح امروز در چهارمین همایش تالاسمی کشور که به مدت 2 روز در رامسر در حال برگزاری است، گفت: ما مشکلی با تولید داروهای تزریقی و خوراکی آهن‌زدای بیماران تالاسمی در داخل کشور نداریم بلکه کیفیت داروها برای بیماران ما مهم است.

وی با اشاره به اینکه با حمایت از تولید داروهای داخلی نباید اصل درمان بیماران تالاسمی را به حاشیه برد، ادامه داد: بلایی که در چند سال گذشته دامن‌گیر افراد تالاسمی شد براثر همین بی‌توجهی‌ها اتفاق افتاد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران افزود: داروی داخلی که در حال حاضر به جای داروی کاملاً موثر خارجی «دسفرال» در اختیار بیماران تالاسمی قرار گرفت بعد از ورود به بازار تست شد و عوارض آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی داروی آهن‌زدا را برای بیماران تالاسمی حیات‌بخش و به مثابه اکسیژن دانست و تصریح کرد: یک بیمار تالاسمی تنها با خود این بیماری مواجه نیست بلکه با مجموعه‌ای از بیماری‌های ناشی از عوارض این بیماری مانند بیماری‌های قلبی، کبدی، گوارشی و پوکی استخوان نیز درگیر است.

آراسته با اعلام اینکه دارویی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌گیرد باید اثرگذار باشد، متذکر کرد: باید دید داروهای داخلی در مقایسه با مشابه خارجی تا چه اندازه برابری می‌کند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه بعضی از شرکت‌های دارویی داخلی موازین حرفه‌ای و اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، گفت: تولید داروهای بی‌کیفیت و اجبار خرید دولت و وزارت بهداشت با نام «حمایت از تولیدکنندگان داخلی» این داروها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند که عوارض خطرناک و دلزدگی بیماران از ادامه روند درمان را درپی دارد.

وی با اشاره به زجر و رنج‌های فراوان بیماران تالاسمی که در بحث داروهای تزریقی در دولت‌های قبلی که به علت مشکلات ارزی و تحریم‌ها و بخشی به دلیل حمایت از تولیدات داخلی بر این بیماران تحمیل شد، یادآور شد: در بسیاری از مراکز درمانی هم‌اکنون بیماران تالاسمی به استفاده از چند داروی تزریقی خاص با کیفیت‌های مختلف وادار می‌شوند که این سه نوع دارو در حال تبدیل شدن به پنج دارو است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران خواستار بازگشت به روال گذشته و استفاده بیماران تالاسمی از داروی حیات‌بخش دسفرال شد و در این‌باره خاطرنشان کرد: این داروی خارجی در کشورهایی با جمعیت بیماران تالاسمی بسیار کم به وفور یافت می‌شود ولی ورود آن به کشور ایران با این تعداد بالای بیماران به طور فاحشی کاهش یافته است و مسئولان در پاسخ به این کاهش دارو ادعا می‌کنند که شرکت تولیدکننده خارجی توان تامین این حجم دارو را ندارد ولی این در حالی است که این شرکت خارجی به تولید کافی و در حد نیاز بیماران در ایران تاکید می‌کند.

وی همچنین در بحث داروهای خوراکی نیز با بیان اینکه برخی شرکت‌های تولید کننده داخلی در بحث خرید مواد اولیه از شرکت‌های خارجی، به خرید مواد بی‌کیفیت و ارزان قیمت روی می‌آورند، تصریح کرد: اینکه به ما خرده می‌گیرند چرا برای شرکت‌های دارویی خارجی معتبر که داروهای مرغوبی تولید می‌کنند فرش قرمز پهن می‌کنید ما نیز در پاسخ به آنان خواستار این هستیم که با توجه به حمایت دولت از تولیدات داخلی، این شرکت‌های داخلی نیز از مواد اولیه مرغوب استفاده کنند و ما نیز قول می‌دهیم که بیماران تالاسمی را در استفاده از این داروهای داخلی ترغیب کنیم.

آراسته در پایان خاطرنشان کرد: در دولت گذشته برخی اقلام غذایی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مانند نسکافه‌ها و نوشیدنی‌ها از ارز دولتی یک‌هزار و 200 تومانی استفاده می‌کردند ولی خرید داروی بیماران با مشکلات ارزی همراه بود که باورپذیری این موضوع برای ما و بیماران سخت بود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب