امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

جايزه مصطفي(ص) توسعه دهنده مرزهاي دانش است

خبرایران: دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: جايزه مصطفي(ص) براي رقابت در صحنه جهاني، توسعه مرزهاي دانش از داخل كشور به سراسر جهان و ارتقاي توانمندي هاي دانشمندان ايران و جهان اسلام طراحي شده است.
جايزه مصطفي(ص) توسعه دهنده مرزهاي دانش است

به گزارش خبرایران از ارتباطات و اطلاع رساني جايزه مصطفي(ص)، دكتر محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره علت تصويب طرح جايزه مصطفي(ص) در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 91 افزود: تصويب اين طرح دلايل و پيشينه اي دارد. پيشرفت علمي ايران به ويژه در دهه هاي اخير در زمينه هاي گوناگون علمي و فناوري جالب توجه بوده و شتاب آن از متوسط جهاني در مقاطعي چند ده برابر بوده است. حتي بعضي منابع معتبر از پيشرفت علمي ايران 13 برابر متوسط سرعت و شتاب پيشرفت جهاني خبر داده اند.

وي ادامه داد: در مقطعي به ويژه اوايل دهه 90 ميلادي كشور ما از نظر رتبه بندي علمي به طور مشترك با عراق در يك جايگاه قرار داشت و از نظر توليد علم سهم 3 صدم درصدي را به خود اختصاص مي داد و اين رقم به هيچ وجه از نظر كمي و كيفي قابل توجه نبود. اما به تدريج پيشرفت دانشمندان ايراني در عرصه هاي مختلف علمي آنها را به خودباوري رساند و موجب بازگشت ذخاير ارزشمند علمي به كشور شد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: اين جهش و تلاش علمي كه به ويژه در 15 سال اخير اتفاق افتاد، جايگاه ايران را در رتبه بندي هاي جهاني به اذعان مراكز معتبر علم سنجي دنيا، حدود 1.5 درصد توليد علم در جهان ارتقا داد. اين طبيعتا دستاورد دانشمندان ايراني با اين انگيزه است كه مي توان پيشرفت كشور را به شتاب بيشتري رقم زد و مبدع، مبتكر و پيشتاز در عرصه هاي علمي سراسر جهان بود. از طرفي تعداد زيادي از چهره هاي علمي كشورمان اكنون در دانشگاه ها و مراكز معتبر تحقيقاتي كشورهاي ديگر به توليد علم و فناوري مي پردازند و اين كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كه دو يا سه دهه قبل سهمي ناچيز و غيرقابل توجه در توليد علم جهان داشته، امروز به اين جايگاه رسيده، بسيار ارزشمند است.

وي به ساير دستاوردهاي علمي ايران در سال هاي اخير اشاره و تصريح كرد: تاكنون آموزش عالي كشورمان پيشرفت هاي قبل توجهي داشته و رشته اي نيست كه در دنيا ارائه شده و در دانشگاه هاي ايران تصويب و تدريس نشود.  البته اين به معني نبودن هيچ نقصاني نيست، بلكه منظور اين است كه دانشمندان ايراني مي توانند نقص ها را جبران كنند. اگرچه بودجه ما براي كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي در حد و اندازه ساير كشورها نبوده و نيست، اما انگيزه تحقيق در كشور ما هميشه بالا بوده و باعث چنين پيشرفتي شده است.

مخبر دزفولي ادامه داد: سعي شده گره هاي مسير تحقيق باز شود و پشتيباني از مراكز علمي انجام شده است. دولت ها و وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت و به ويژه در سال هاي اخير شكل گيري معاونت علمي و فناوري زير نظر رئيس جمهور براي بدنه علمي كشور بركتي شد تا رسيدن به پيشرفت را بيش از گذشته تسهيل كند و شتاب ببخشد.

اين استاد دانشگاه درباره اهداف جايزه مصطفي(ص) بيان كرد: براي رقابت در صحنه جهاني و اين كه بتوانيم دامنه تلاش و پيشرفت را از داخل كشور به مرزهاي دانش در سراسر جهان توسعه بدهيم و به ارتقاي توانمندي هاي دانشمندان ايران و جهان اسلام فكر كنيم، اقداماتي مثل طراحي جايزه مصطفي(ص) انديشيده شده است. اين جايزه براي آن گروه از برگزيدگان و نخبگان و دانشمندان كشورهاي اسلامي در نظر گرفته شده كه توانسته‌اند در صحنه علم جهاني عنوان برجسته اي بيابند، نوآوري قابل اتكايي را به ارمغان بياورند و از توليد علم و حركت رو به رشد علم در دنيا نقش و سهمي داشته باشند.

وي افزود: اين جايزه همچنين به الگوسازي براي ساير انديشمندان جهان اسلام مي پردازد تا مشاركت دانشمندان اسلامي، صميميت و هم فكري ميان مجموعه هاي علمي كشورهاي جهان اسلام را افزايش بدهد. اين ها همه بخش هايي از دلايل پيشنهاد جايزه مصطفي(ص) براي اعطا به دانشمندان برتر جهان اسلام است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب