امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13032 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد اعلام کرد؛

سوژه های جدید صید نمی شود/31 اثر برگزیده به مرحله نهایی رسیدند/ زبان کتاب‌ها زبان وعظ است/ از ناشران خوب قرآنی حمایت می‌کنیم

خبرایران: دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد گفت: کتاب های قرانی در بعضی حوزه های مثلا حوزه کودک و نوجوان صدایی ندارند و اکثر ناشران این حوزه به مثابه جزیره هایی دور از هم و بدون ارتباط با یکدیگر هستند.
سوژه های جدید صید نمی شود/31 اثر برگزیده به مرحله نهایی رسیدند/ زبان کتاب‌ها زبان وعظ است/ از ناشران خوب قرآنی حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرآنی صبح امروز ۲۳ آذر ۹۴ با حضور«محمد ناصری» دبیر جشنواره و اصحاب رسانه در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزارو ناصری در آغاز نشست در معرفی این رویداد حوزه نشر در آموزش و پرورش گفت: ما طی یازده سال گذشته این جشنواره را در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه ای و استثنایی برگزار کردیم ولی امسال جشنواره را به کتاب های قرانی اختصاص دادیم.

وی در توضیح قرانی شدن جشنواره کتاب رشد در سال جاری اظهار داشت: با توجه به خلاء بیش از حد تصوری که در حوزه کتاب های قرانی وجود دارد امسال تصمیم گرفتیم به طور اختصاصی به آن بپردازیم و برای این منظور یک دوره ۴ ساله اخیر یعنی از سال ۹۰ تا ۹۳ را برای فراخوان درنظر گرفتیم. در سال های گذشته حدود ۶۵۰ ناشر با بیش از هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در جشنواره حضور داشتند ولی امسال کتاب های قابل اعتنا در حوزه قرانی تنها ۳۷۲ عنوان کتاب از ۱۱۷ ناشر بود که این آمار خود نشان از این دارد که تنها بخش کوچکی از کتاب های تولیدی ما قرانی هستند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درخصوص آثار منتخب بعد از داوری اولیه گفت: ۳۷۲ عنوان کتاب مذکور در ۶ گروه شامل گروه های ۱٫ تفسیر و ترجمه ۲٫ حفظ و آموزش قرانی ۳٫ دانستنی ها و لطایف قرانی ۴٫ سبک زندگی قرانی ۵٫ قصه های قرانی و ۶٫ مفاهیم قرانی داوری شدند که از هرگروه ۳ داور قضاوت آثار را برعهده داشتند و ۲۱۴ عنوان کتاب به مرحله دوم وارد شدند.

وی ادامه داد: ۷۷ ناشر در این جشنواره مطرح بودند که شامل ۳۴ ناشر از شهرستان های مختلف است. که در جشنواره ۳۱ کتاب از ۲۶ ناشر را معرفی خواهیم کرد که در نهایت از هریک از گروه های شش گانه دوبرنده به عنوان “برگزیده” و “تقدیر شده” خواهیم داشت یعنی حداکثر ۱۲ کتاب برنده جایزه خواهند شد.

ناصری در ادامه به برخی خلاء‌های موجود در حوزه نشر کتاب های قرانی اشاره کرد و گفت: کتاب های قرانی در بعضی حوزه های مثلا حوزه کودک و نوجوان صدایی ندارند و اکثر ناشران این حوزه به مثابه جزیره هایی دور از هم و بدون ارتباط با یکدیگر هستند. یعنی برنامه ای دقیق و منطقی برای همکاری و هماهنگی در این حوزه وجود ندارد.

دبیر جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد افزود: بسیاری از داوران بر این نظر بودند که بسیاری از آثار منتشرشده در این حوزه فاقد لایه های عمیق تری از ادبیات قرانی بوده و از حیث پژوهش، نیازسنجی و ارتباط با مخاطب دچار ضعف هستند.

تکرار و کلیشه های رایج در کتب قرانی موضوع بخش دیگری از سخنان ناصری بود که از آن به عنوان آفت این حوزه نام برد و گفت: تکرار کلیشه های رایج آفت این حوزه است. گویا دیگر در تولید کتاب های قرانی سوژه های جدید صید نمی شود و روندی تکراری مشاهده می شود؛ در حالی که ما اعتقاد داریم قران کتاب زندگی است و طی قرن ها برای انسان ها خصوصا مسلمانان حرف هایی تازه داشته است. ولی امروز درخصوص عناوین جذابی مثل رمان و سفرنامه، که معمولا برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت دارد، کار فاخری انجام نمی شود.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سپس به موضوع زبان و ادبیان به کار رفته در کتاب های قرانی پرداخت و گفت: مسئله دیگر زبان و ادبیات به کار رفته در این سری کتاب هاست که خیلی تکراری شده و بیشتر زبان وعظ است. ادبیات به کار رفته در این کتاب ها با مخاطبش ارتباط برقرار نمی کند و قابل بازنگری جدی است.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد در ادامه اهداف برگزاری جشنواره را برشمرد و گفت: از اهداف جشنواره این است که تولیدات بازه زمانی ۴ ساله را روی میز قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آن را پیدا کنیم. دیگر اینکه انتظارات آموزش و پرورش از کتاب های قرانی را به طور شفاف به ناشران منتقل کنیم و ارتباط میان ناشران و آموزش و پرورش را برقرار کنیم و در نهایت از ناشرانی که دغدغه این کار را دارند حمایت کنیم. به طور کلی هدف ما این است که بسترهای لازم را به هر نحو ممکن برای رسیدن به مقصد فراهم کنیم.

وی درخصوص نحوه این حمایت گفت: مثلا اینکه سهمی از خرید کتاب های آموزش و پرورش را به این کتاب ها اختصاص دهیم. به نظر من اگر این جزیره ها باهم مرتبط باشند و مشارکت برقرار باشد ما موفق تر خواهیم بود.نمایشگاه کتاب بزرگی نیز در ایام دهه فجر در ۵۰ هزار مدرسه کشور برگزار خواهد شد که کل خریدهای این نمایشگاه از کتابنامه رشد و کتاب های معرفی شده در این جشنواره خواهد بود. رقم خرید این نمایشگاه حدودا یک میلیارد تومان است.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی کمک به توزیع کتاب های برگزیده با استفاده از سیستم توزیع سازمان پژوهش را بعنوان یکی دیگر از سیاست های تشویقی جشنواره برشمرد و گفت: پخش مدرسه می تواند می تواند اثار خوب تولید شده را با پخش محصول مورد نظر در سراسر کشور حمایت کند چون معضلات توزیع یکی از مشکلات عمده حوزه نشر است.

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرانی به همت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی روز یک شنبه ۲۹ آذر ۹۴ ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر در محل مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب