امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13144 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مختارپور در بيستمين ديدار خود با كتابداران مطرح کرد؛

هدف نهاد كتابخانه‌ها، رشد و ارتقاءسطح فکری، فرهنگی و معنوی جامعه از طریق کتابخوانی است

خبرایران: عليرضا مختارپور در ديدار با گروهي از كتابداران تهراني درباره هدف فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هدف ما در این نهاد، ارائه خدمات بهتر توسط كتابخانه‌ها و رشد و ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و معنوی جامعه از طریق کتابخوانی است.
هدف نهاد كتابخانه‌ها، رشد و ارتقاءسطح فکری، فرهنگی و معنوی جامعه از طریق کتابخوانی است

به گزارش خبرایران از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، بيستمين ديدار دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با گروهي از كتابداران استان تهران روز سه‌شنبه (1 دي ماه) با طرح و بررسي مسائل موجود و پاسخگويي دبيركل برگزار شد.

عليرضا مختارپور با توجه به برگزاري اين نشست در آستانه ولادت پيامبر اكرم(ص) به روايتي از آن حضرت اشاره كرد و گفت:  پيامبر اكرم (ص) بر اساس يكي از  روايات كه از قول برخي علما و متفكرين اسلامي مانند استاد شهيد مطهري به عنوان فلسفه بعثت شمرده مي‌شود؛ مي‌فرماید: "انّما بُعِثتُ لِاُتمّم مَکارمَ الاخلاق." (من مبعوث شدم تا مكارم اخلاقی را براي شما تکمیل کنم).

مختارپور در ادامه مباحث معرفتی که در دیدار با کتابداران کشور مطرح می نماید، شرح دعای  «مكارم الاخلاق» را از این نشست آعاز کرد و گفت: دعاي بيستم صحيفه سجاديه، «مكارم الاخلاق» نام دارد و به دلیل طرح محورهاي اخلاق فردي و اجتماعي به این نام شهرت گرفته است.

وي ادامه داد: شرح های زیادی بر این دعا از سوی علما و بزرگان نوشته شده است که شرح مرحوم محمدتقی فلسفي، شرح آيت‌الله مصباح و شرح مرحوم شيخ محمد جواد شوشتري از جمله این شرح ها می باشد.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، در توضيح پيرامون دعاي مكارم الاخلاق به ذكر صلوات در ابتداي فرازهاي آن اشاره كرد و درباره جايگاه و فضيلت صلوات گفت: صلوات، نوعی دعا محسوب می‌شود و از معدود دعاهایی است که خداوند به آن توصیه فرموده  است؛ چنانكه در سوره احزاب آیه 56 می‌فرماید: "اِنَّ اللّه َو مَلائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یا اَیُّها الّذینَ امَنُوا صَلّوا عَلیهِ و سَلِّمُوا تَسلیما" (خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستد؛ اى کسانى که ايمان آورده‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد).

وي ادامه داد: بسیاری از علما و بزرگان نيز معتقدند که همه دعاها، مستجاب مي‌شود. خداوند در آيه 60 سوره غافر مي‌فرمايد: "وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ..." (و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم...) و در آيه 186 سوره بقره مي‌فرمايد: "وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ..." (و هرگاه بندگان من، از تو درباره من بپرسند، [بگو] من نزديكم، و دعاى دعاكننده را ـ به هنگامى كه مرا بخواند ـ اجابت مى‏كنم ...).

مختارپور درباره اجابت دعا تأكيد كرد: هر دعایی، مستجاب می‌شود به این معنا که خداوند جواب می‌دهد، اما لزوماً استجابت دعا منطبق بر خواسته ما نیست؛ امّا قطعاً اگر عین خواسته ما نیز برآورده نشود به صورت اعطای نعمتی دیگر یا ردّ بلا اثر آن دعا به ما می رسد. دعا، فقط خواستن نیست و با سؤال (خواسته) متفاوت است. دعا گاهی، فقط صدا زدن است. ما او را صدا می‌کنیم و او جواب می‌دهد.

وي درباره آداب دعا ادامه داد: به تعبير علما و بزرگان دين، اگر دعا را در ميان دو جمله  كه مي‌دانيد پذيرش آن قطعي است، قرار دهيد؛ مثلاً قبل و بعد دعا صلوات بفرستيد؛ كرم الهي با پذيرفتن دعاي اول و آخر شامل دعاي وسط نيز مي‌شود. به همين دليل همه­­ فرازهاي دعاي مكارم الاخلاق با صلوات شروع مي‌شود.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم شناخت سازمان توسط کارکنان آن اشاره كرد و گفت: اگر کارکنان، سازمان خود را به درستی نشناسند، تصویر روشنی از وظایف خود و مدیران، همچنین مشکلات آن سازمان نخواهد داشت و انتظارات و توقعات آنها بر مبناي درست، شكل نمي‌گيرد.

مختارپور درباره هدف فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هدف ما در این نهاد ارائه خدمات بهتر توسط كتابخانه‌ها و رشد و ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و معنوی جامعه از طریق کتابخوانی است.

این نشست با پاسخ به سؤالات کارکنان درباره تغییر وضعیت نیروها، سوابق بیمه کتابداران، درجه‌ بندی کتابخانه‌ها و... به پایان رسید.

این دیدار، نشستی با حضور بخشی از کتابداران استان تهران بود و سایر کتابداران این استان در آینده‌ای نزدیک با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دیدار و به طرح سؤالات و مشکلات خود خواهند پرداخت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب