امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13175 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر مکنون در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس بناهای بلند؛

توسعه پایدار در ایران نیازمند توجه به مسایل زیست محیطی است

خبرایران: رضا مکنون رئیس دفتر توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر گفت: اگر به مسایل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در جهت‌گیری توسعه پایدار توجه نکنیم، ایران دوام نخواهد یافت.
توسعه پایدار در ایران نیازمند توجه به مسایل زیست محیطی است

رضا مکنون رئیس دفتر توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر چهارشنبه 2 دی 94 در مراسم اختتامیه دومین کنفرانس بناهای بلند گفت: متاسفانه الگوهای توسعه‌مان بیش از حد بی‌برنامه است و به توسعه پایدار آنچنان که باید توجه نمی شود. این در حالی است که در دنیا به یک توافق درباره مصوبات توسعه پایدار رسیده‌اند. برای نمونه، در نشست پاریس در مورد آب و هوا سران کشورهای جهان به این نتیجه رسید‌ه‌اند که اگر 8 درصد از میزان گازهای گلخانه‌ای کم شود، تغییر اساسی در آب و هوای جهان اتفاق خواهد افتاد یا بر اساس مصوبه هیئت وزیران اعلام شده است. در صورتی که 5/1 درجه هوا گرمتر شود، 20 میلیارد متر مکعب از آب‌های ایران کم خواهد شد. این در حالی است که بر اساس تعریف سازمان ملل متحد کشوری ماندگار است که تنها 20 درصد از آب‌های تجزیه‌پذیر خود را استفاده کند.

وی با اشاره به دو چالش اساسی آب و انرژی در کشور خاطرنشان کرد: باید از جدیدترین و دقیق‌ترین الگوها در توسعه کشور بهره گرفت. نباید چیزی درست کنیم که با یک فوت از بین برود. همانند زمانی که 1700  تن سیب‌زمینی تولید شد و همین عامل علاوه بر خسارت به کشاورزان حدود 400 متر مکعب آب را به خود اختصاص داد و این مقدار سیب‌زمینی به علت اینکه مازاد تولید کشور بود از سوی خریداران دولتی امحا شد.

وی در پایان افزود: ایران رتبه 9 جهانی از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای را دارد و مصرف انرژی‌اش دو برابر کشورهای دیگر است. اگر به همین رتبه‌بندی نگاه کنیم 8 کشور بالای دست ایران از نظر تولید جزو کشورهای صنعتی جهان هستند،‌ در حالی که ایران از نظر تولید 2/3 پایین‌ است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب