امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13176 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

گزارش 3 نشست دومین کنفرانس بناهای بلند؛

ارتقای کیفی حیات شهری مس‍وولیت فعالان حوزه بناهای بلند است/ رویکرد بهبود رده‌بندی انرژی در طراحی تاسیسات ساختمان‌های بلند/ لزوم توجه به ساختار‌های مدیریت شهری درساخت بناهای بلند

خبرایران: در وزارت راه و شهرسازی مسوولیتی را دنبال می‌کنیم که محور آن ارتقای کیفی حیات شهری است. خوشبختانه با رویکرد مردم محور دولت فعلی بحث حقوق شهروندی بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته است.
ارتقای کیفی حیات شهری مس‍وولیت فعالان حوزه بناهای بلند است/ رویکرد بهبود رده‌بندی انرژی در طراحی تاسیسات ساختمان‌های بلند/ لزوم توجه به ساختار‌های مدیریت شهری درساخت بناهای بلند

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی دومین کنفرانس بناهای بلند، نشست تخصصی کارگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی دومین کنفرانس بناهای بلند سه‌شنبه 1 دی 94 با حضور و سخنرانی دکتر مهرشاد کاظمی مشاور مدیرکل و رییس سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دکتر ناصر تکمیل‌ همایون در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

همچنین دکتر منا عرفانیان سلیم و مهندس محمد حقانی و دکتر احمد دنیامالی به عنوان اعضای کارگروه از دیگر حاضران در این نشست بودند.

در ابتدای این نشست منا عرفانیان به انتخاب شعار دومین کنفرانس بناهای بلند اشاره کرد و گفت: آنچه امروز باید به آن توجه داشته باشیم بحث رضایت شهروندی است. پس ضروری است که در حوزه‌های مختلف در وزارت راه و شهرسازی به سمتی برویم که حقوق شهروندی در مرکزیت قرار بگیرد. تجربه نشان داده است که تمام کنش‌گران توسعه شهری از مردم تا سیاست‌گذاران باید این موضوع را باور کنند که مهم‌ترین اصل حق و حقوق مردم است. این موضوع در مورد همایش هم صدق می‌کند و باید در این کنفرانس این مطالب را به گوش مردم برسانیم. ساخت و ساز در شهر‌های ایران باید در چارچوب ارتقای کیفی زندگی شهری صورت بگیرد.

دکتر مهرشاد کاظمی بیان کرد: طی چند ماه اخیر صحبت‌هایی برای محور‌های مختلف کارگروه مطالعات فرهنگی  اجتماعی شده است که بر اساس آن انسان محور شهر سالم قرار می‌گیرد. حقوق کودکان بانوان و معلولان و بسیاری از مسایل دیگر همچون امنیت و حقوق همسایگی نیز زیرمجموعه همین حقوق شهروندی قرار می‌گیرد.

دکتر تکمیل همایون بیان کرد: بنده نه معمارم نه شهرساز ولی سعی کرده‌ام مطالبی را آماده کنم برای این کنفرانس همانطور که در کنفرانس اول مطالبی را در مورد مرتبه مطرح کردیم. در کنفرانس اول این موضوع مطرح شد که مرتبه شان انسانی دارد و نمی تواند به آهن و سیمان اطلاق شود.

وی بیان کرد: ما به طور کلی 4 نوع ساختمان بلند داریم. اول ساختمان‌های یک یا دو طبقه است. دوم ساختمان‌های 7 یا 8 طبقه است. سوم ساختمان‌های بالای 15 طبقه است که به آن برج می‌گویند و در آخر ساختمان‌های بیش از 40 طبقه‌اند که به آن‌ها آسمان‌خراش می‌گویند. ما ایرانی هستیم و دیدن مناظر ایران حق ماست. پس باید به نحوی این کار انجام شود که حقوق شهروندی ضایع نشود.

 

2 - نشست تخصصی دوم: رویکرد بهبود رده‌بندی انرژی در طراحی تاسیسات ساختمان‌های بلند

 بحث ایمنی و اطفا حریق یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در طراحی ساختمان بلند باید مد نظر سازندگان قرار بگیرد.

نشست تخصصی کارگروه تکنولوژی و ساختمان دومین کنفرانس بناهای بلند با محور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی سه‌شنبه 1 دی 94 با سخنرانی مهندس محمدرضا سلطان‌دوست مدرس دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

سلطان‌دوست با بیان این موضوع که به لحاظ تجهیزات مکانیکی و برقی ساختمان‌های بلند چندان تفاوتی با ساختمان‌های متعارف ندارند، افزود: برای تامین گرمایش و سرمایش ساختمان‌های بلند تدارک خاصی دیده نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ساختمان‌های بلند کاربری محدود آنها است که باعث می‌شود خیلی پیچیده با آنها برخورد نکنیم. در تعریف جهانی سه نوع کاربری برای ساختمان‌های بلند در نظر گرفته شده است که شامل مسکونی، تجاری و اداری می‌‌شود و این نوع تیپ از کاربری‌ها، ساده‌ترین نوع محسوب می‌شود.

سلطان‌دوست خاطرنشان کرد: ساختمان‌های بلند به دلیل حجم پروژه، دقت نظر بالایی را طلب می‌کند. به طوری که برای نمونه اگر 10 سانتی‌متر از سقف و کف کاذب بنایی کاسته شود، 90 کیلو بایت انرژی صرفه‌جویی خواهد شد. برای تحقق این امر، شیوه‌های طراحی خاصی برای ساختمان‌های بلند در نظر گرفته شده است که در ساختمان‌های متعارف این گونه نیست.

این مدرس دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بر همین اساس در تعریف جهانی به ساختمانی بلند گفته می‌شود که نتوان از بیرون به ساختمان دچار آتش‌سوزی به وسیله ماشین‌های آتش‌نشانی امدادرسانی کرد. همچنین در داخل ساختمان امکان خروج اضطراری برای ساکنان وجود نداشته باشد. بلکه کلیه امکانات اطفا حریق در داخل ساختمان تعبیه شده باشد.

 

3 - نشست کارگروه اقتصاد ومالی: لزوم توجه به ساختار‌های مدیریت شهری درساخت بناهای بلند

بحث ساختمان‌های بلند را باید از منظر اقتصاد شهری مورد بررسی قرار دهیم. چالش‌هایی که در بحث بناهای بلند وجود دارد را می‌توان به موارد متعددی تقسیم‌بندی کرد. توسعه و رشد پایدار یا تغییرات اقلیمی و فقر شهری اشاره کرد. همچنین هویت و ساختار‌های مدیریت شهری نیز از دیگر مواردی است که به عنوان چالش شناخته می‌شود و باید به آن ها بپردازیم.

به گزارش ستاد خبری کنفرانس، نشست کارگروه تخصصی اقتصاد و مالی سهشنبه 1 دی 94 با حضور و سخنرانی دکتر حسین عبده‌تبریزی دبیرکارگروه و مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی در مرکز همایشهای بینالمللی برج میلاد برگزار شد. همچنین دکتر سعید اسلامی بیدگلی و دکتر بهرنگ اسدی و دکتر صادق فدایی نیز به عنوان اعضای کارگروه در این نشست حضور داشتند.

دکتر عبده تبریزی در ابتدای نشست به برنامه های کارگروه اقتصاد و مقاله های این ارسالی به این کارگروه اشاره کرد و گفت: در این کارگروه به حوزه اقتصاد می پردازیم. امیدواریم تعامل خوبی میان کارگروه‌ها صورت بگیرد تا در نهایت نتیجه‌گیری مثبتی حاصل شود.

فدایی در ابتدا به مزایای بناهای بلند پرداخت و بیان کرد: مزایای بلندمرتبه‌سازی بسیار مشهود است و در تمام منابع به تفصیل از آن سخن رفته است. مزایای عمومی شناخته شده بناهای بلند کمتر استفاده شدن زمین است که این امر هزینه‌های توسعه شهری را کم می‌کند.

وی اضافه کرد: آلودگی نیز می‌تواند تا حدودی کاهش پیدا کند. همچنین از دیگر مزایای ساخت بناهای بلند کاهش هزینه‌های خدمات شهری است به ویژه در مناطقی که نیاز به آب و برق و خدمات متفرقه را دارند. اما در این میان نکته‌ای که کمتر به آن پرداخته شده نگاه به کاربری مسکونی بناهای بلند است.سوالی را باید مطرح کرد آن هم این است که چرا در شهرها و کلانشهر‌ها تا این حد تمایل به بحث کاربری‌های تجاری اداری وجود دارد. باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب